Cabrio's met vier zitplaatsen liggen niet voor het rapen. Cabrio's met vier comfortabele zitjes zijn al helemaal een uitzondering. En toch heeft Mercedes met zijn CLK Cabrio schijnbaar moeiteloos de opdracht voltooid, ook al was het daarvoor nodig de tweede generatie 71 millimeter langer te maken dan zijn voorganger. Nog belangrijker is de toename van de wielbasis met 25 mm, waardoor de beenruimte achterin met 44 mm kon groeien. Wie dacht dat zoiets per definitie ten koste v...

Cabrio's met vier zitplaatsen liggen niet voor het rapen. Cabrio's met vier comfortabele zitjes zijn al helemaal een uitzondering. En toch heeft Mercedes met zijn CLK Cabrio schijnbaar moeiteloos de opdracht voltooid, ook al was het daarvoor nodig de tweede generatie 71 millimeter langer te maken dan zijn voorganger. Nog belangrijker is de toename van de wielbasis met 25 mm, waardoor de beenruimte achterin met 44 mm kon groeien. Wie dacht dat zoiets per definitie ten koste van het koffervolume moet gaat, heeft het mis : het laadvolume met gesloten kap is uitgebreid van 350 naar 390 liter. Met open kap gaan daar 115 liter af. Daarnaast hebben de passagiers achterin recht op een centrale armsteun, kunnen ze dankzij het easy entry-systeem moeiteloos instappen en kunnen ze ook het zijruitje elektrisch bedienen. Een en ander onderstreept dat Mercedes een echte vierzitter aflevert en voor elke inzittende in eenzelfde comfort voorziet. Dat is opmerkelijk omdat bij een cabrio/coupé de mooie lijn doorgaans primeert, haast altijd ten koste van het interieur. Wie een paar dagen met de CLK cabrio 320 onderweg is, valt nog een ander belangrijk detail op : de meerlagige kap wordt geheel automatisch in stelling gebracht en de isolatie benadert de perfectie, zodat de wagen eigenlijk het hele jaar door probleemloos kan worden gebruikt en dat is toch een aanlokkelijke gedachte. Toch is het niet al goud dat blinkt. Om een rigide cabrio te ontwerpen zijn er extra verstevigingen nodig en in dit geval pakt Mercedes die klus grondig aan : behalve extra dwarsbalken van een stevige staalsoort en een versterkt voorruitkader, is er ook de nieuwe bodemplaat. Het resultaat is een uitzonderlijke rigiditeit (de achillespees van elke cabrio), maar een meergewicht ten opzichte van de coupé van zowat tweehonderd kilogram. Dat extra gewicht is niet echt een probleem in de versie met een V6 3.2 liter en vijftrapsautomaat die 218 pk levert en een maximale trekkracht van 310 Nm die bij 3000 toeren wordt bereikt. Dankzij de opmerkelijk vloeiende lijn blijft ook het open rijden een waar genot, wervelingen ontbreken en van lawaai is nauwelijks sprake. En omdat we nu eenmaal in de betere klasse zitten, hoeft zelfs het kapsel daar niet onder te lijden, tenminste voor wie het windscherm heeft gemonteerd. De CLK cabrio 320 wordt standaard geleverd met ABS en EBD-noodremhulp, antispin en stabiliteitscontrole. Voorin zitten frontale en laterale airbags, evenals een automatische airco, maar het windscherm is een optie die een kleine 360 euro kost. Voor het fraaie geheel met een smetteloze afwerking wordt dan wel een behoorlijk forse 54.450 euro gerekend. pierre darge