Tien jaar na de lancering van de vorige generatie staat de Jaguar XK8 cabrio er. Eleganter, iets krachtiger en vooral lichter. Dankzij het doorgedreven gebruik van aluminium kon het gewicht tot 1635 kg beperkt worden, 140 kg minder dan zijn voorganger. Dat hij ondanks die afslanking ook nog eens 50 procent stijver werd, getuigt van de technologische sprong voorwaarts.
...

Tien jaar na de lancering van de vorige generatie staat de Jaguar XK8 cabrio er. Eleganter, iets krachtiger en vooral lichter. Dankzij het doorgedreven gebruik van aluminium kon het gewicht tot 1635 kg beperkt worden, 140 kg minder dan zijn voorganger. Dat hij ondanks die afslanking ook nog eens 50 procent stijver werd, getuigt van de technologische sprong voorwaarts. Buitenaf ziet de cabrio er een stuk compacter uit, maar schijn bedriegt. Met zijn 4,79 meter is hij 16 mm gegroeid, terwijl ook de wielbasis en de breedte iets toenamen. Die bescheiden groei komt het interieur ten goede, en daar profiteren de inzittenden vooraan van. De benaming 2+2 getuigt anderzijds van veel verbeelding : achterin kan men nauwelijks een smalle hond kwijt. Dat die ruimte niet ontworpen werd als extra bagageruim, ligt aan de klanten die voor de noodzitjes kiezen. De extra ruimte schiep de mogelijkheid om de kap in 18 seconden geheel automatisch en volledig in het koetswerk te laten verdwijnen. De keerzijde van de medaille is een kleinere koffer. Het design is erg puur gehouden, al zouden we persoonlijk een wat agressievere neus appreciëren. Maar de algemene lijn is bijzonder elegant en het interieur een stuk soberder en mooier geworden dan vroeger. Vooral de combinatie met aluminium inlegwerk oogt zowel modern als sober. Onder de kap zit de vertrouwde, maar iets opgewaardeerde V8-motor, die is standaard aan een automatische zesbak gekoppeld, met schakelfuncties achter het stuur. Omdat de vraag naar een handgeschakelde cabrio zo laag ligt, wordt die niet meer aangeboden. De output van de motor ligt nauwelijks twee procent hoger dan bij zijn voorganger, maar dankzij het lichtere gewicht komt de cabrio meer dan aardig uit de voeten. Zo wordt een sprintje naar de 100 km/uur in een opwindende 6,3 seconden afgewerkt. Terwijl zo'n 85 procent van de maximale trekkracht over een breed toerental beschikbaar is. Dat zorgt voor een aardige respons en wie van snel rijden houdt en de automaat in de sportstand zet, weet ten volle van het potentieel te genieten. De automaat schakelt dan in 0,65 seconden en de krachten worden opwindend, maar zeer lineair opgebouwd. Op een bergachtig parcours blijkt die automaat ook in het afremmen prima te gebruiken omdat hij bijzonder snel terugschakelt, zodat je de motorrem ten volle kunt uitspelen. Dankzij de veel stijvere carrosserie voelt de cabrio niet aan als een open structuur en is hij net zo onwrikbaar als de coupé. Kortom, de XK8 cabrio is ook een zéér sportieve auto. Motor : V8-benzinemotor met een slagvolume van 4196 cm3, die via een zestrapsautomaat met toetsfunctie de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 300 pk/224 kW bij 6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 411 Nm bij 4100 toeren/minuut. Afmetingen : 479,1 cm (l), 207 cm (br), 132,9 cm (h) en 275,2 cm (wielbasis). Koffervolume : niet vermeld. Verbruik in liter/100 km : 17,1 (stad), 8,1 (buiten stad), 11,3 (mix). CO2-uitstoot : 269 gr/km. Prijs, inclusief btw : 93.400 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 1733,82 euro. Andere versies : XK8 coupé (85.000 euro). Pierre Darge