De Mercedes GL is geen luxe-uitvoering van de oerklassieke, oerdegelijke en zeer gewaardeerde G-klasse. Het is een totaal andere auto met een Amerikaanse lengte van 5,09 meter en met in Europa als enige concurrent de pas gelanceerde Audi Q7. De full size SUV van Mercedes biedt écht plaats aan zeven personen, waarbij de passagiers op de derde rij nog behoorlijk wat hoofdruimte krijgen. Dat komt door de hoogte van 184 cm, 15 cm meer dan bij de Audi. De achterste stoelen kunnen (in optie) elektrisch wegklappen. De GL biedt in het algemeen uitzonderlijk veel comfort, onder meer door het monteren van de Airmati...

De Mercedes GL is geen luxe-uitvoering van de oerklassieke, oerdegelijke en zeer gewaardeerde G-klasse. Het is een totaal andere auto met een Amerikaanse lengte van 5,09 meter en met in Europa als enige concurrent de pas gelanceerde Audi Q7. De full size SUV van Mercedes biedt écht plaats aan zeven personen, waarbij de passagiers op de derde rij nog behoorlijk wat hoofdruimte krijgen. Dat komt door de hoogte van 184 cm, 15 cm meer dan bij de Audi. De achterste stoelen kunnen (in optie) elektrisch wegklappen. De GL biedt in het algemeen uitzonderlijk veel comfort, onder meer door het monteren van de Airmatic-luchtvering en het adaptieve dempingssysteem. Als eerste in zijn categorie beschikt de GL over een zelfdragend koetswerk, waarbij optimale rigiditeit gecombineerd wordt met een lichtgewicht stalen constructie. Al mag u lichtgewicht niet al te letterlijk nemen : de GL weegt 2,6 ton, of zowat 200 kg meer dan de Audi Q7. De klant heeft de keuze uit twee V8-benzinemotoren en twee turbodiesels, de 420 CDI, een V8, en de 320 CDI, een V6 met een slagvolume van 3 liter. Met die laatste maakten we de proefrit. Ondanks de luxueuze aankleding is de GL ook een échte offroader, voorzien van een permanente 4matic-vierwielaandrijving die standaard verbonden is met de 7G-tronic zeventrapsautomaat en over een sper op zowel midden- als achterste differentieel beschikt en over een reductie op de versnellingsbak. De prestaties zijn zonder meer indrukwekkend. Toch zullen de meeste klanten hem uitsluitend op de gewone weg gebruiken en daar vallen vier zaken op : het bijzondere rijcomfort, de zeer goede wegligging, de grote kwaliteit van de geluidsafdichting en de iets mindere prestaties dan zijn enige concurrent. Waar de Q7 aan een dikke acht seconden genoeg heeft om de 100 km/uur te bereiken, doet de GL die op indrukwekkende 19 duimswielen staat, daar twee seconden meer over. Maar eens gelanceerd, rijdt de Mercedes dan weer als de beste, al zorgt de relatief kleine motor voor een ander nadeel : het verbruik bleef gemiddeld rond de 12 liter hangen, en ook daar doet de Q7 het met een liter per 100 km minder. Indrukwekkend is dan weer de laadruimte. Met zeven stoelen is er al een ruime 620 liter beschikbaar, met de achterste stoelen neergeklapt wordt dat 2300 liter, 265 méér dan de Q7. Over de opportuniteit van dit soort 4x4-reuzen in Europa durven we ons niet uitspreken, daarover horen we allicht binnenkort een commentaar van mobiliteitsminister Landuyt.Motor : V6-turbodiesel met een slagvolume van 2987 cm3, die via een zeventrapsautomaat met toetsfunctie permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel :maximumvermogen van 224 pk/165 kW bij 3800 toeren/minuut en maximaal koppel van 510 Nm bij 1600 toeren/minuut. Afmetingen : 508,8 cm (l), 192 cm (br), 184 cm (h) en 307,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 620/2300 liter. Verbruik in liter/100 km : 12,5 (stad), 8 (buiten stad), 9,8 (mix). C02-uitstoot : niet vermeld. Prijs inclusief btw : 68.123 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 659,21 euro. Andere versies : GL450 (87.604 euro), GL500 (94.501 euro) en GL420 CDI (89.540 euro). Door Pierre Darge