Kort nieuws

Piet Swimberghe
...

Piet SwimbergheAlle trossen los. Pas gelanceerd in België, maar een succes : deze trossen in gerookt of helder glas van het Canadese merk Bocci. - www.bocci.caU moet zich Living Ambiance van Philips voorstellen als een soort netwerksite waarop alle lampen in één kamer aangesloten kunnen worden. Dat doet u met ofwel specifiek daarvoor ontworpen producten, zoals LivingColors of LivingAmbiance, ofwel met lampen die in de lampvoet gedraaid kunnen worden, ofwel met een tussenstuk dat tussen de stekker van een bestaande armatuur en het stopcontact geklikt wordt. Eens aangesloten kunt u groepjes maken en dus verschillende scènes installeren : eentje met veel fel licht vanuit het plafond om huiswerk te maken of te lezen, eentje met sfeervol gedimd licht in de hoeken van de kamers en een leeslamp boven je favoriete fauteuil of eentje met verschillende kleuren voor grijze winterdagen. Die scènes kunnen met een eenvoudige druk op de afstandsbediening opgeroepen worden. Paul Bas, lichtexpert van Philips : "Meer dan vijftig. De afstandsbediening werkt door muren heen, maar het digitale systeem werkt zo dat je bijvoorbeeld wel in je eigen huis alles tegelijk kunt dimmen, zonder de lampinstellingen bij de buren te veranderen." "Toch wel. We hebben vastgesteld dat mensen almaar meer tijd thuis doorbrengen om te herbronnen, te relaxen of sociale activiteiten te organiseren. 'Binnenblijven is het nieuwe uitgaan.' Dankzij het gebruik van licht kun je de sfeer in een kamer verbeteren en de omgeving aanpassen aan de situatie, hetzij een romantische setting of een functionele werkomgeving. Het is voor ons een perfect voorbeeld van op een eenvoudige wijze levenskwaliteit te verbeteren met licht." - www.philips.be Weinig lichtmerken voelen zo goed aan wat er in de tijdgeest leeft als Foscarini uit Italië. Dat doen ze door een goede selectie van ontwerpers, zoals pas nog de keuze voor de jonge Parijse Ionna Vautrin die de Binic bedacht. Ceo Carlo Urbinati : "We hebben niet één stijl, maar vele stijlen, en willen geen familiegevoel creëren. Foscarini heeft 30 designers die met 20 verschillende materialen werken. Maar elke lamp heeft een sterke identiteit, eenmaal gezien vergeet je ze niet." "Ze hebben een persoonlijkheid, maar geen gemeenschappelijk profiel. We zoeken interessante designers. We willen verscheidenheid, ook in de producten. We vinden het boeiend om met hen nieuwe materialen te ontwikkelen en uit te testen in ons lab. Onze research is een sterkte. Maar bij de lancering van een product vertrekken we nooit van een marktonderzoek. We kijken zelfs niet welk product uit ons gamma het best verkoopt." Piet Swimberghe