Even terugspoelen naar de begindagen in 1986. Stefan Engström is een gepassioneerde skiër en droomt samen met twee al even sportlievende vrienden van een hoogtechnologisch kledinglabel. Peak Performance ziet datzelfde jaar het levenslicht als kwaliteitsvol skimerk met oog voor tijdloos design. De decennia die volgen, breidt het Zweedse label zijn knowhow uit naar andere sportdomeinen, van fitness tot golf, en experimenteert het met jeans. Eigen winkels volgen wereldwijd. In het outdoorsegment wordt Peak Performance al snel gezien als een trendsetter, wegens zijn apart kl...

Even terugspoelen naar de begindagen in 1986. Stefan Engström is een gepassioneerde skiër en droomt samen met twee al even sportlievende vrienden van een hoogtechnologisch kledinglabel. Peak Performance ziet datzelfde jaar het levenslicht als kwaliteitsvol skimerk met oog voor tijdloos design. De decennia die volgen, breidt het Zweedse label zijn knowhow uit naar andere sportdomeinen, van fitness tot golf, en experimenteert het met jeans. Eigen winkels volgen wereldwijd. In het outdoorsegment wordt Peak Performance al snel gezien als een trendsetter, wegens zijn apart kleurengebruik en oog voor afwerking. Maar vandaag hebben de Zweden zin in een casual modelijn. Niets voor op de skipiste, in het oerwoud of op de turnmat. Wel beige trenchcoats, jurken met prints en gebreide sweaters voor de gedreven stadswandelaar, de museumfreak of de ochtendlijke marktganger. Met Black Casual blijft het merk mikken op een actief doelpubliek met een gezonde levensstijl. Het designteam omschrijft zijn nieuw project als 'een collectie die je inpakt om de hele wereld mee rond te reizen'. Kreukvrij, bovendien. En geen paniek als boven die wereldsteden een hevige bui hangt : in Black Casual worden de technische eigenschappen verwerkt waarop het merk al jaren zijn imago bouwt. Vertaald : trenchcoats en mantels zijn waterproof door een laag gore-tex, en in de grote binnenzakken kan meer weggestopt worden dan een fietskaart of iPhone. Om het modegehalte van de nieuwe lijn te waarborgen, werd externe hulp ingeschakeld. Sofia Gromark Norinder - die haar sporen verdiende bij het kledingmerk Tiger of Sweden - kreeg het tekenpotlood in de hand. "Bij Tiger of Sweden had ik vooral herenkostuums getekend, de combinatie van klassiek kleermakerswerk met de technologische erfenis van Peak Performance was een boeiende uitdaging. Het eerste ontwerp dat ik tekende ? De ultieme trenchcoat. Waterdicht uiteraard, zowel voor mannen als vrouwen. Wie gore-tex gebruikt in zijn creaties, moet zijn schetsen altijd eerst voorleggen aan de fabrikant van die kunststof. Vervolgens krijg je een certificaat dat aantoont dat je kledij waterdicht is. Jassen zullen het stokpaardje van deze collectie worden. Voorts : katoenen hemden die als zijde aanvoelen, jersey cardigans, Japans denim, stretchbroeken of topjes en jurken met digitale print. Ik ben een stoffennerd, trends interesseren me minder." En wat mag dat allemaal kosten ? "Black Casual situeert zich bewust in het hogere middensegment. Prijzen gaan van 160 euro voor een hemd tot meer dan 700 euro voor een trenchcoat. Alles wordt in Europa geproduceerd, behalve de Turkse jersey. We willen geen compromissen sluiten als het op stoffen en kwaliteit aankomt." Black Casual is vanaf januari 2010 verkrijgbaar. Peak Performance zal in 2010 zijn vijfde vestiging in ons land openen. Info : www.peakperformance.com, 03 303 38 00.Door Elke Lahousse