Vandaag richten we er ons hoogstpersoonlijke wellness center in. Sterker nog : we installeren het nu zelfs buiten, in de tuin. "Wellness is dé trend. En er is veel vraag naar producten die daarop inspelen", beamen zowel Kurt Neels, invoerder van Teuco (in België exclusief verdeeld door Van Marcke) en Patrick de Francquen, marketingmanager van Hansgrohe. Neels : "Het basic bubbelbad is bereikbaar geworden, ook voor mensen met kleinere budgetten. Anderzijds behelst wellness v...

Vandaag richten we er ons hoogstpersoonlijke wellness center in. Sterker nog : we installeren het nu zelfs buiten, in de tuin. "Wellness is dé trend. En er is veel vraag naar producten die daarop inspelen", beamen zowel Kurt Neels, invoerder van Teuco (in België exclusief verdeeld door Van Marcke) en Patrick de Francquen, marketingmanager van Hansgrohe. Neels : "Het basic bubbelbad is bereikbaar geworden, ook voor mensen met kleinere budgetten. Anderzijds behelst wellness veel meer dan alleen een bad : aroma-, kleur- en lichttherapie worden in de badkamer binnengebracht en worden steeds belangrijker." De laatste jaren is er ook een andere opvallende verschuiving : de douche wint opnieuw aan belang ten nadele van het klassieke bad. "Snelheid en hy-giëne spelen daarin een rol", meent Francquen. "Men is er zo langzaam wel achter gekomen dat een ligbad lang niet zo hygiënisch is als men vroeger dacht. En een bad neemt sowieso meer tijd in beslag dan een douche. Bovendien is de kwaliteit van de douche de laatste jaren enorm toegenomen. Niet alleen beschikt de douchekop over meer functies, douchecabines worden nu ook uitgerust met waterstralen op diverse niveaus of bieden de mogelijkheid om een echt stoombad te nemen." Ook Neels ziet de stoomcabine als dé trend op het gebied van badkamer-uitrusting : "Vroeger gebruikte men de douche om zich te reinigen en het bad, al dan niet met bubbels, om te relaxen. Vandaag zien we mensen steeds vaker kiezen voor een multifunctionele douche of een stoomcabine. Je hebt eigenlijk alles in een kleine ruimte : een toestel dat zowel dient voor lichamelijke reiniging, heel functioneel, als voor spirituele reiniging. Want zo'n stoomdouche is eigenlijk een minihammam waarin je heerlijk kunt relaxen."Verkiezen we in huis de douche boven het bad, buiten zit de badcultuur duidelijk in de lift. Niet alleen zie je steeds vaker een zwembad of -vijver, wie écht trendy is kiest voor een Amerikaanse spa. Zoals je die wel eens ziet in Amerikaanse glamourseries : de hoofdrolspelers liggen languit in een extra large bubbelbad, meestal met zicht op een schitterend stukje natuur en met een glas champagne binnen handbereik. Anders dan het badkamerbubbelbad zijn de spa's eigenlijk kleine zwembaden en in plaats van luchtbubbels bevatten ze een echt hydromassagesysteem. Verder wordt het water niet na elk beurt ververst, maar blijft het maandenlang in het bad en wordt op een constante temperatuur gehouden. Terwijl wij in Europa baden veeleer in de privé-sfeer situeren, is het in de VS een echt sociaal gebeuren geworden. Na een drukke dag een uurtje relaxen met de kids, pa en ma, misschien enkele vrienden... is er heel normaal. Goedkoop is het vooralsnog niet (reken op 8000 à 12.000 euro), maar ook in België blijkt de formule aan te slaan. Zeg nu zelf : wat is er zaliger dan bij een typisch Belgische weertje te liggen genieten van een heerlijk warm bad ? Tekst Hilde Verbiest