De komst van de overzichtstentoonstelling "Andy Warhol: A Factory" naar Brussel, was voor Modo Bruxellae, de vzw die het imago van de Brusselse mode in binnen- en buitenland promoot, een gedroomde kans om er een van haar jaarlijkse activiteiten aan te koppelen. De popkunstenaar en mode hebben immers veel raakvlakken: hun interactie met de media, het aftasten van de grenzen tussen kunst en consumptieobject. In plaats van het ondertussen ingeburgerde Stylistenparcours dat maar enkele dagen duurt, werd er dit jaar dan ook gekozen voor "Fame On You", een fototentoonstelling die de Brusselse mode toont in een Warhol-context. De uitwerking van de expo werd in handen gegeven van stilist Olivier Rizzo en modejournalist Peter De Potter, beiden afgestudeerde ...

De komst van de overzichtstentoonstelling "Andy Warhol: A Factory" naar Brussel, was voor Modo Bruxellae, de vzw die het imago van de Brusselse mode in binnen- en buitenland promoot, een gedroomde kans om er een van haar jaarlijkse activiteiten aan te koppelen. De popkunstenaar en mode hebben immers veel raakvlakken: hun interactie met de media, het aftasten van de grenzen tussen kunst en consumptieobject. In plaats van het ondertussen ingeburgerde Stylistenparcours dat maar enkele dagen duurt, werd er dit jaar dan ook gekozen voor "Fame On You", een fototentoonstelling die de Brusselse mode toont in een Warhol-context. De uitwerking van de expo werd in handen gegeven van stilist Olivier Rizzo en modejournalist Peter De Potter, beiden afgestudeerde modeontwerpers van de Antwerpse Academie en medewerkers van Weekend Knack. Dat het foto's zouden worden en geen video, installaties of film, stond voor het duo van bij het begin vast. "Het vertrekpunt was: hedendaagse modebeelden brengen. Dus zonder de evidente sixties-invloeden of de al te herkenbare Warhol-elementen", verduidelijkt Olivier Rizzo. "Maar het was evenmin de bedoeling om kant-en-klare promotieplaatjes voor merken te maken." Rizzo en De Potter hebben voor "Fame On You" geput uit het ideeëngoed van Andy Warhol. Ze baseerden zich onder meer op zijn boeken en op de interviews die hij gaf. "Je begeeft je eigenlijk in een mijnenveld", aldus De Potter. "Van en over Warhol is veel verschenen. Uiteenlopende dingen ook. Maar toch dachten we er een lijn in te kunnen zien." Er werden 5 thema's geselecteerd (Voyeurism, Beauty, Artifice, Repetition en Fame) waarrond gewerkt werd met jonge Belgische fotografen en visagisten en met modellen van het zeer fashion Belgische agentschap Steff. Voor een visueel sterke impact, werden uit de wintercollecties 2000 van Brusselse merken en ontwerpers alleen witte en zwarte kledingstukken gekozen. De indringende foto's van Willy Vandeperre draaien rond een door Warhol geïnspireerd voyeurisme: een koele manier van kijken en observeren. Vandeperres camera fungeert als voyeur in drie intieme situaties die hij telkens in 50 beelden - als sequenties van een film - registreert. Warhols fascinatie voor schoonheid en "beauties" bracht de samenstellers van de expo naar The Factory, naar de knappe mannen en vrouwen waarmee hij zich omringde, naar de onconventionele schoonheden en naar de screentests die hij voor zijn films organiseerde. "Naar de modewereld vertaald is een screentest een casting", zegt Rizzo. Raf Coolen fotografeerde modellen die op casting kwamen, hun wit T-shirt doet daarbij dienst als castingsheet. Bert Houbrechts illustreert "Fame" met een verhaal over tieners die popsterren verheerlijken. Een verhaal waaruit enerzijds de fascinatie van tieners voor beroemdheden blijkt en anderzijds ook de fascinatie voor jong zijn in het algemeen. Of in de woorden van een popsong: Fame, fame, fatal flame,... De thema's "Artifice" en "Repetition" werden met fotograaf Luc Praet uitgewerkt. Op de twee indrukwekkende beelden die hij maakte, staat een uitgekiend lichtspel centraal. Met lichtprojecties wordt op de ene foto een make-up in kleurenvlakken gecreëerd: echt en niet-echt (Artifice). Het tweede beeld is de piëta: een onwezenlijke foto, een schilderij bijna en een opnieuw tonen (Repetition) van religieuze thema's bij Warhol. "De thema's lopen soms wat door elkaar", aldus De Potter. "Repetition vind je ook in het werk van de andere fotografen. Zeker bij Willy Vandeperre: hij zet een situatie neer als een opeenvolging van filmsequenties." Al de foto's worden op een interessante manier tentoongesteld: in vitrines. Elke fotograaf kreeg er twee. Het achterliggende idee is dat als je er vanop een afstand naar kijkt, je in feite uitvergrote dubbele pagina's van een magazine ziet."Fame On You", van 10 juni tot 19 september in de Ravenstein Galerij (tegenover het Paleis voor Schone Kunsten) in Brussel. De tentoonstelling kan gratis bezocht worden (op elk ogenblik van de dag, tot middernacht). Er komt een catalogus uit, vormgegeven door Paul Boudens. Inlichtingen: Véronique Heene van Modo Bruxellae, Tel. (02) 735.79.49. E-mail: modobruxellae@skynet.beTrui Moerkerke