Er waren jaren dat de Belgische interieurontwerper Chris Mestdagh meer tijd spendeerde in de Verenigde Staten dan in eigen land. Vandaag pendelt hij tussen België en zijn tweede thuis. Sinds hij aan de slag is voor het Amerikaanse Crate & Barrel, goed voor meer dan honderd interieurshops, trekt hij vaak naar Chicago, waar hun hoofdkantoor gevestigd is. Maar wonen doet hij in zijn geliefde New York, parttime dan. "Ik ben nu eens hier en dan weer daar aan de slag. Maar waar ik ontwerp, doet er eigenlijk niet toe. Dat kan overal zijn."
...

Er waren jaren dat de Belgische interieurontwerper Chris Mestdagh meer tijd spendeerde in de Verenigde Staten dan in eigen land. Vandaag pendelt hij tussen België en zijn tweede thuis. Sinds hij aan de slag is voor het Amerikaanse Crate & Barrel, goed voor meer dan honderd interieurshops, trekt hij vaak naar Chicago, waar hun hoofdkantoor gevestigd is. Maar wonen doet hij in zijn geliefde New York, parttime dan. "Ik ben nu eens hier en dan weer daar aan de slag. Maar waar ik ontwerp, doet er eigenlijk niet toe. Dat kan overal zijn." Maar ook globetrotters hebben een uitvalsbasis nodig. Dus toen duidelijk werd dat de ontwerper opnieuw meer in eigen land zou werken, zocht hij hier een eigen plek. De keuze viel op Brugge. En dat is geen toeval. "De stad vormt het perfecte contrast met New York. Daar is alles groots, nieuw, jachtig en snel, hier leef ik op een gezapiger tempo midden in een middeleeuwse stad. In New York heerst anonimiteit, in Brugge kent de bakker je al als je er drie keer een brood koopt. Bovendien is de levenskwaliteit hier heel wat groter en wordt er in België meer van het moment genoten. Ook het internationale karakter van Brugge bevalt me, soms lijkt het alsof ik hier meer Amerikanen leer kennen dan ginds. Dat je, net als in New York, in wezen geen auto nodig hebt, is een extra meevaller." Het pand zelf, een etage in een statig herenhuis pal op de Markt, ontdekte Chris online in New York. Eens terug in het land bezocht hij het meteen en een week later was alles in kannen en kruiken. "De ervaring heeft me geleerd dat het geen sinecure is om in Brugge iets te vinden dat niet piepklein of immens groot is. Er zijn arbeidershuisjes en er zijn herenhuizen, een tussencategorie lijkt hier amper te bestaan. Dit appartement valt daar net tussen. Groot genoeg en voorzien van nog wat authentieke elementen die de strakke lijnen toch niet overheersen." Verbouwd moest er niet worden, voor het interieur startte Chris Mestdagh enthousiast van nul. "Ik houd ervan om in een nieuwe ruimte helemaal opnieuw te starten. Wat in New York staat, bleef daar, want het had er zijn plek al gevonden." Ook deze keer koos de ontwerper resoluut voor een stijlenmix, een melange van eigen ontwerpen, enkele vondsten, bijzondere reissouvenirs en wat vintage. "Brugge wordt geassocieerd met klassieke, antieke meubels, ik wou een contrast maken met die middeleeuwse buitenwereld. Een interieur met een casual look, nonchalant maar toch met enige allure, zodat al wie hier binnenkomt onmiddellijk kan relaxen." Daarom geen formele eetkamer met zes stoelen, wel een comfortabele zitbank waarop het lekker doorzakken is, aangevuld met Japanse stoelen die de ontwerper er tijdens een zakentrip kocht. Uiteraard duiken er tal van eigen ontwerpen op. De sofa's liet Mestdagh op maat maken en overtrekken met zijn eigen stoffen, de tapijten ontwierp hij voor een New Yorkse boetiek, die ze in Nepal door Tibetaanse monniken laat produceren. En dan is er ook nog het beddengoed, het badlinnen, en sinds kort het servies dat de ontwerper voor Serax tekende. Ook prototypes of modellen die niet meer in productie zijn, maar nog steeds gekoesterd worden, sieren het appartement, en lijken de tand des tijds merkwaardig goed overleefd te hebben. De kast van de Belgische architect Willy Van Der Meeren en de kleurrijke stoelen van de Nederlandse industriële designer Friso Kramer zijn vintage. Een stel vazen vond hij op eBay. Op een tafel reissouvenirs van over de hele wereld, van kombolois tot Japanse wierookstokjes. Van bij het begin stond vast dat het appartement zou fungeren als woon- en werkplek én showroom tegelijkertijd. Al die verschillende functies lopen naadloos in elkaar over. Nu eens wordt er aan de zelfontworpen keukentoog noest gewerkt, dan weer uitgebreid geaperitiefd. Logisch, zo vindt de ontwerper. "In mijn leven gaat het net zo en loopt alles ook gewoon door elkaar. Werkrelaties worden vrienden en omgekeerd. Ik denk niet in hokjes. Bovendien leven we vandaag in een extreem mobiele tijd. Je kunt je laptop overal installeren, want je werkt draadloos." Chris Mestdagh ontwierp daarom een bureaumeubel dat netjes de printer verstopt en over genoeg bergruimte beschikt om alle paperassen op te bergen. Handig en tegelijkertijd elegant genoeg om in de woonkamer te kunnen staan zonder die te ontsieren. "Het is zonde om ruimte op te offeren voor een bureau en je woonruimte de hele dag leeg te laten. We moeten de dingen leren combineren om onze ruimtes zo optimaal te benutten." Info : www.chrismestdagh.com. DOOR SOPHIE ALLEGAERT & FOTO'S VERNE