Het gaat goed met het huis Delvaux: na de verovering van de Japanse markt, via vestigingen in Tokio en Osaka, zijn nu de Verenigde Staten aan de beurt. De met de hand vervaardigde kwaliteitslederwaren zijn nu al in de grootste Amerikaanse steden verkrijgbaar en binnenkort in twintig filialen van het luxewarenhuis Saks Fifth Avenue. Elk jaar brengt Delvaux een reeks nieuwe handtassen met bijpassende accessoires op de markt, maar daarnaast zijn er modellen die zoveel succes hebben dat ze een permanent onderdeel van de collectie vormen. Veruit de meest populaire klassieker is de Brillant, een trapeziumvormige tas met flap en kort handvat en als sluiting een forse gesp waarin je met wat goede wil de "D", het handelsmerk van het huis, herkent. Jaarlijks gaan daarvan zo'n duizend vijfhonderd exemplaren over de toonbank. De tas bestaat in drie verschillende formaten, al dan niet met afneembare schouderriem, en in uiteenlopende materialen als krokodillen-, struis-, kalfs- of Cordobaleer.
...

Het gaat goed met het huis Delvaux: na de verovering van de Japanse markt, via vestigingen in Tokio en Osaka, zijn nu de Verenigde Staten aan de beurt. De met de hand vervaardigde kwaliteitslederwaren zijn nu al in de grootste Amerikaanse steden verkrijgbaar en binnenkort in twintig filialen van het luxewarenhuis Saks Fifth Avenue. Elk jaar brengt Delvaux een reeks nieuwe handtassen met bijpassende accessoires op de markt, maar daarnaast zijn er modellen die zoveel succes hebben dat ze een permanent onderdeel van de collectie vormen. Veruit de meest populaire klassieker is de Brillant, een trapeziumvormige tas met flap en kort handvat en als sluiting een forse gesp waarin je met wat goede wil de "D", het handelsmerk van het huis, herkent. Jaarlijks gaan daarvan zo'n duizend vijfhonderd exemplaren over de toonbank. De tas bestaat in drie verschillende formaten, al dan niet met afneembare schouderriem, en in uiteenlopende materialen als krokodillen-, struis-, kalfs- of Cordobaleer. Maar ter ere van de veertigste verjaardag van het model gaat Delvaux nog een stap verder: de klant kan haar Brillant als het ware à la carte laten vervaardigen. Concreet betekent dat dat ze niet alleen het type en de tint van het leer kan kiezen, maar ook de kleur van stiksels en gespen, en haar initialen op de tas kan laten aanbrengen. Met die verpersoonlijking van het product grijpt Delvaux terug naar een oude traditie van het huis. Toen Charles Delvaux in 1829 in de nu verdwenen Keizersstraat in Brussel een atelier begon, gespecialiseerd in koffers en andere reisartikelen, gaf hij elk bagagestuk dat hij voor z'n reizende klanten creëerde een persoonlijk detail mee. François Schwennicke, afgevaardigd-bestuurder van Delvaux: "Dat is nu opnieuw een duidelijke trend in de verkoop van luxe-artikelen: men wil de klant een product met een artisanaal karakter aanbieden, geïndividualiseerd als het ware én met de hand vervaardigd, maar dan wel volgens de meest actuele technieken." Een gepersonaliseerde Brillant vergt ongeveer 20 % meer productietijd, maar hij kost niet meer dan een standaardmodel. Om het concept te demonstreren, nodigde Delvaux zangeres Axelle Red uit om haar hoogstpersoonlijke Brillant te bestellen. François Schwennicke: "Waarom Axelle Red? In de eerste plaats omdat ze een fantastische zangeres is, natuurlijk, en een vrouw met een sterke uitstraling. We hebben ook bewust gekozen voor iemand die je mischien niet meteen met het huis Delvaux zou associëren. De Brillant is een tas die de meest uiteenlopende types van vrouwen aanspreekt, van swingende twintigers tot dames van in de zeventig. Wat wij willen benadrukken, is dat je de tas kunt kiezen in functie van je persoonlijkheid en garderobe: een vuurrode Brillant doet het bijvoorbeeld bijzonder goed bij een sobere zwarte of grijze outfit, een klassieke, egaal zwarte vormt een mooi contrast met een meer buitenissig tenue." Vrijdag 28 augustus, in de ateliers van Delvaux in het Brussels voormalig Oud Voertuigen Arsenaal. Axelle Red komt, ziet en overweegt. Ze is volop bezig met de studio-opnamen voor een nieuwe CD en straks is er de soundcheck voor haar optreden op de Memorial Ivo van Damme, maar er kan best wat tijd af om de verschillende stalen leer te bekijken en te betasten, en de combinatie van leer, stiksels en het materiaal van de gesp te bestuderen. De zangeres heeft een zwarte satijnen broek aan en een geitenharen jasje van Véronique Leroy. "Ik hou van kleren met een knipoog, ik probeer altijd wat humor in mijn outfit te leggen. Op dit ogenblik hangen er nogal wat spullen in mijn kast die een duidelijke invloed van de jaren '80 vertonen. Als ik daar een tas bij kies, zie ik twee mogelijkheden: ofwel ga ik voor iets klassieks, de pure klasse, ofwel voor iets knotsgeks." Het is moeilijk kiezen: een Brillant van glanzend Magic zwart kalfsleer, met zwart vernikkelde accessoires, past natuurlijk overal bij, een rode vooral bij haar artiestennaam. Maar waarom er geen echt actueel stuk van maken, van dierenhuid, bijvoorbeeld? Je zou denken dat lederspecialisten als Delvaux daar niet echt opgetogen over zouden zijn, maar het tegenovergestelde is waar. Ontwerpster Michèle Naiken vindt het een echte uitdaging om met een totaal nieuw materiaal te werken. Bontspecialist Walter Lecompte is meteen tot medewerking bereid en uiteindelijk komen de betrokken partijen tot een compromis: er zullen twee Brillants gemaakt worden, de klassieke zwarte en een echt pièce unique van zalmkleurig Indisch lam. Woensdag 16 september. Een opgetogen Axelle Red neemt haar bestelling in ontvangst. De zwarte tas is onberispelijk, daar niet van, maar natuurlijk gaat alle aandacht naar het lamsvellen exemplaar. Het is dan ook een schot in de roos: een tas als een duur knuffelbeest, van streelzacht bont met een prachtige textuur en in een tint die perfect met Axelles haar harmonieert. "Een bijou", concludeert ze, en het is waar: de keuze van het materiaal maakt de tas hyperactueel, maar door de schitterende afwerking van bijpassend leer is ze meer dan zomaar een gadget. Een rondgang in het atelier illustreert hoe een Delvaux-tas tot stand komt. Axelle Red maakt kennis met de vakman in hart en nieren Augustin Berghmans, al 38 jaar bij Delvaux, die instaat voor de technische ontwerpen van de tassen. Vroeger maakte hij die tekeningen met de hand, sinds een paar jaar met de computer. Liliane Janssens zette Axelle Reds knuffeltas in elkaar. Geen sinecure, zo blijkt, want als je bont stikt, gaan de haartjes op die plek platliggen, zodat de naden duidelijk zichtbaar zijn. Liliane experimenteerde op kleine stukjes bont, ging te rade bij specialist Walter Lecompte en het resultaat is een tas met perfect onzichtbare naden. Creatrice Michèle Naiken: "Het ontwerp van de Brillant dateert dus van de jaren '50, maar voor deze uitvoering hebben wij onze technieken volledig moeten herzien. Bont is veel soepeler dan leer, wat maakt dat het extra verstevigd moet worden. De tas is volledig binnenstebuiten gemaakt en daarna heel voorzichtig omgeplooid. Maar het experiment is geslaagd, we zijn er eerlijk gezegd nogal fier op. Het belangrijkste is natuurlijk dat Axelle haar tas mooi vindt en ze vaak draagt." Als je het mij vraagt, hoeft ze zich daar geen zorgen over te maken. Axelle Red: "Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet iemand ben die vaak van tas verwisselt. Er zijn dagen dat ik me van opnamestudio naar televisie-optreden naar zaaloptreden haast, zodat ik zowat mijn halve hebben en houden met mij meesleep. Mijn handtas is een echte sac poubelle, ik zie er tegenop om de inhoud telkens weer "over te scheppen". Daarom is een passe partout zwarte handtas natuurlijk ideaal. Maar deze zalmkleurige tas is zo mooi, daar wil ik de komende weken best mijn kleren aan aanpassen." Wil u graag een bezoek brengen aan de Delvaux-ateliers in aanwezigheid van Axelle Red (onder voorbehoud), vul dan de bon in op pag..... Linda Asselbergs / Foto's Guy Kokken