1. CLAUDIA SCHIFFER

"Ik wilde zeker zijn dat ik de juiste kwaliteit kon bieden." Claudia Schiffer, ontwerpster. Het klinkt alvast geloofwaardiger dan Naomi Campbell, romancière. Om nog te zwijgen van Naomi Campbell, zangeres.
...

"Ik wilde zeker zijn dat ik de juiste kwaliteit kon bieden." Claudia Schiffer, ontwerpster. Het klinkt alvast geloofwaardiger dan Naomi Campbell, romancière. Om nog te zwijgen van Naomi Campbell, zangeres. Schiffer, die bijna vijfentwintig jaar geleden als model ontdekt werd in een discotheek in Düsseldorf (ze was toen 17), poseert nog steeds voor advertenties en tijdschriftencovers. Maar ze heeft nu ook een eigen lijn breiwerk, in joint venture met het Duitse familiebedrijf Iris von Arnim. In Parijs gidste het model ons zelf door haar debuutcollectie. "Ik wilde kleren maken met klasse maar die je toch elke dag kunt dragen : effortless chic. En alles in wol, meer bepaald kasjmier, soms gemengd met merinos. Het garen komt van bij Loro Piana in Italië en de productie gebeurt door Iris von Arnim. Dat is de absolute top inzake kasjmier. Dat betekent dat ik me geen zorgen hoef te maken over de kwaliteit. Ik wilde investment pieces. Niet het soort kleren dat je enkele keren draagt en dat dan van vorm verandert. Kun je kasjmier eigenlijk vaak wassen ? Claudia Schiffer : Ik heb ontdekt dat Iris von Arnim adviseert om breiwerk in de machine te wassen. Op dertig graden, korte cyclus, en dan twee minuten drogen. Daarna leg je het op een handdoek zodat het rustig verder kan drogen. Wringen is niet goed. Zelf was ik mijn breiwerk met de hand, maar blijkbaar is de wasmachine beter, omdat de wol door het draaien opnieuw fluffy wordt. Met de hand druk je de wol plat. Bedankt voor het advies. In het bedrijf hebben ze dat bestudeerd. Zelf heb ik het nog niet aangedurfd, maar ik ga het binnenkort toch eens proberen. Hoe begint u aan zo'n collectie ? Ik maak tekeningen. Ze zien eruit alsof ze gemaakt zijn door mijn kind van zes, maar dat volstaat voor het technisch team. Dan zeg ik wat ik precies wil. Of het iets langer moet of iets korter. En ik kies de kleuren. Ik laat bijvoorbeeld een steen zien en vraag hen om garen te vinden in een soortgelijke kleur. Hoe de kleren aanvoelen is ook belangrijk. Neem deze jurk : die is heel zacht. Hij is niet van honderd procent kasjmier maar van een mengeling met merinos. Ik vond het zeer belangrijk om die zachtheid te houden. Door te mixen met merinos kun je het product lager prijzen terwijl het nog altijd luxueus aanvoelt. Waarom nu die collectie ? Ik wilde altijd al zelf iets doen, uitdrukken wat ik in mijn hoofd had. Er waren heel veel aanbiedingen, maar ik hield nooit echt van de producten. Ik wilde ook de juiste partner vinden. Honderd procent zeker zijn dat ik de juiste kwaliteit kon bieden. En ik wou iets met kasjmier. Daarvoor heb ik verschillende bedrijven opgezocht. Dit was het beste. JESSE BROUNS - Te koop via www.net-a-porter.com www.claudiaschiffer.com "Onze kleren zijn draagbaar. Ook dat is duurzaamheid."Het Deense breiwerkmerk Aiayu werd zeven jaar geleden opgericht door Maria Høgh Heilmann en Marie Worsaae en is sinds vorige winter ook in ons land verkrijgbaar. Het wordt in Bolivia geproduceerd door de lokale bevolking, die het merk zijn naam gaf. Aiayu betekent namelijk 'ziel' in het Aymara, de taal die tachtig procent van de Bolivianen kent. Zo combineert het merk het beste van twee werelden. "Ik ben ervan overtuigd dat de kracht van het product schuilt in de combinatie van de Boliviaanse knowhow en het cleane Deense design", zegt ontwerpster Maria Høgh Heilmann. Het sleutelwoord van iedere Aiayucollectie is cashllama, een derivaat van lamawol. Lamawol zelf bestaat uit een mix van harde en zachte haren en werd vroeger alleen gebruikt voor ruwe producten als zadeltassen en paardendekens. Door de stugge haren van de soepele te scheiden ontstaat een heel zachte, duurzame wolsoort die niet snel verslijt. " Cashllama heeft erg lange vezels die zorgen voor stevigheid en kwaliteit. De wol blijft haar structuur en zachtheid behouden, ook als ze in de machine wordt gewassen", zegt Marie Worsaae, Heilmanns rechterhand. Ecologisch produceren en duurzaam ondernemen is de norm. Toch mijdt Aiayu liever het label 'ecomerk'. "We zijn in de eerste plaats een fashion brand, al moet je geen it items van ons verwachten", zegt Heilmann. De kleding van Aiayu is tijdloos, niet alleen door de kwaliteit van de garens maar ook door de draagbaarheid van de ontwerpen. "Ook dat is duurzaamheid", vult Worsaae aan. "Naast de productie en de materialen is het ook belangrijk hoe lang die kleding in je garderobe relevant blijft." Heilmann en Worsaae willen alleen topmateriaal en -vakmanschap. Dat heeft zijn weerslag op het prijskaartje. "Onze kwaliteit is herkenbaar omdat we niet om de haverklap van wol of van producent veranderen. Mensen weten wat ze mogen verwachten als ze ons merk in huis halen." Aiayustukken worden bovendien zelden gesoldeerd : ofwel is de collectie uitverkocht, ofwel besluiten winkeluitbaters dat de kleding ook het volgende seizoen nog perfect draagbaar is, waardoor ze niet afgeprijsd wordt. Maar is dat breiwerk dan niet te warm of net te koud ? Cashllama bestaat uit holle vezels, waardoor de stof gemakkelijk kan ademen. De wol houdt de warmte vast, maar laat evengoed koelte door op warme dagen. "In de zomer mixen we de cashllama nog met zijde", zegt Heilmann. "Dat is bijzonder mooi maar voor een breiwerkmerk is de winter toch het beste en creatiefste seizoen. Dan kunnen we ons echt laten gaan : dikke steken, brede priemen en knoestige patronen." KATRIEN SWARTENBROUX / ELLEN DE WOLF - Te koop bij onder andere Halleluja in Brussel, Bogaert in Aalst en Twiggy in Gent. www.aiayu.com. "Mode voor mensen die niet geven om trends, maar wel om kleren." Chauncey, dat is breiwerk voor de moderne gentleman en, sinds dit seizoen, ook voor de elegante gentlewoman. Met hedendaags en minimalistisch design. Gemaakt met extreme precisie en van de beste garens (kasjmier, alpaca- en merinoswol). Het label werd opgericht in Brussel, winter 2008, door het Frans-Belgische koppel Nathalie Bouhana en David Sdika. Zij was - en is, om financiële redenen - designer in de breiwerkafdeling van onder andere Hermès, Salvatore Ferragamo, Alfred Dunhill en James Purdey. Hij is dierenarts, maar werkt als freelancefotograaf. Waarom een eigen label ? Nathalie Bouhana : Ik had de contacten, de ervaring en de competenties. Toen ik David had ontmoet, was het evident dat we samen het merk zouden starten. David Sdika : We hadden dezelfde objectieven : kwaliteit, comfort en duurzaamheid. Mode voor mensen die niet geven om trends maar wel om kleren. Hedendaags, zonder dat je er een jaartal kunt op plakken. Ik vergelijk Chauncey graag met Kuifje : Belgisch, modern en tijdloos. Na tachtig jaar is de stripfiguur van Hergé nog steeds relevant. Voor deze winter brengt Chauncey ook een vrouwencollectie. Nathalie : Op vraag van onze vrouwelijke klanten, die bijvoorbeeld een mannenpull in XS kochten, hebben we een collectie gecreëerd die afgeleid is van die van de mannen. Aangepast aan het vrouwelijk lichaam uiteraard, en met enkele items die 'modegevoeliger' zijn. Hoe ziet die collectie eruit ? Nathalie : De wintercollectie, voor mannen en vrouwen, is geïnspireerd op een fotoboek over Noord-China. Die referentie wordt onder meer duidelijk in de militaire kragen van de pulls. We werken alleen met de beste, natuurlijke materialen. Dit seizoen zijn dat vooral babyalpaca uit Mongolië, voor de verfijning en zachtheid, en kasjmier. Naast breiwerk hebben we ook enkele stukken in stof. Op termijn willen we evolueren naar een totale look. Chauncey ligt wereldwijd in meer dan dertig winkels, waaronder Colette in Parijs en Opening Ceremony in New York. In België zijn er maar twee verkooppunten. David : Belgen hebben een uitstekende reputatie in de internationale modewereld. In eigen land verdwijnt uiteraard dat voordeel, hier zijn we minder exotisch. Maar als we vertellen dat we in een cultshop als Colette verkocht worden, is er wel interesse. Dat is jammer. Men wacht te vaak op de keuzes van anderen. Nathalie : We moeten de Belgen wakker schudden. En daarin schuilt deels het probleem : we zijn zelf niet commercieel ingesteld. We moeten Chauncey leren verkopen, of mensen aantrekken die dat voor ons doen. - Te koop bij Balthazar en Mapp in Brussel. Vanaf september ook via www.chauncey.beELLEN DE WOLF