Op Pinterestprikborden en op uitgescheurde magazinebeelden die bouwers en permanente 'herinrichters' verzamelen, is geluid uiteraard niet te zien, maar hoe een woning klinkt, bepaalt wel mee de sfeer. Moderne architectuur met grote glazen of betonnen wanden of plafonds zijn niet altijd comfortabel voor het oor, weet akoestisch adviseur Vincent Spruytte. "De akoestiek in een kamer wordt bepaald door de mogelijkheden die het geluid heeft om te botsen. Als de geluidsgolf ergens tegenaan kaatst, wordt hij geabsorbeerd. Simpel gezegd : hoe meer er is dat tegenhoudt, hoe sneller een geluid 'uitsterft'. Zo niet ontstaa...

Op Pinterestprikborden en op uitgescheurde magazinebeelden die bouwers en permanente 'herinrichters' verzamelen, is geluid uiteraard niet te zien, maar hoe een woning klinkt, bepaalt wel mee de sfeer. Moderne architectuur met grote glazen of betonnen wanden of plafonds zijn niet altijd comfortabel voor het oor, weet akoestisch adviseur Vincent Spruytte. "De akoestiek in een kamer wordt bepaald door de mogelijkheden die het geluid heeft om te botsen. Als de geluidsgolf ergens tegenaan kaatst, wordt hij geabsorbeerd. Simpel gezegd : hoe meer er is dat tegenhoudt, hoe sneller een geluid 'uitsterft'. Zo niet ontstaat er een nagalm die erg storend kan zijn. Daarom zijn klassieke gebouwen uit de renaissance en barok, met hun vele versieringen en onregelmatigheden, vaak zo aangenaam. Ook kamers met veel verschillende muren en hoeken en kanten zijn beter voor een goede akoestiek. Strakke of minimale architectuur, heeft een groter nagalmprobleem. Dat probeert men soms tegen te gaan met één uiterst absorberende wand. Maar ook dat geeft een onnatuurlijk effect, door de extreme asymmetrie. De beste oplossing is onregelmatigheden aan te brengen die op een natuurlijke manier geluid absorberen, zoals de balkons in het Concertgebouw van Brugge." Niet alleen de architectuur, maar ook de afwerkingsmaterialen kunnen helpen om een kamer beter te doen klinken. "Leempleister bijvoorbeeld is meer absorberend dan gewone hedendaagse pleister. Onzinnig vind ik dan weer de zogenaamd absorberende verven of behang. Die helpen volstrekt niet, tenzij het om een bekleding van dik schuim zou gaan. Meestal is het voldoende om gordijnen te hangen en een tapijt te leggen dat groot genoeg is om kale muren en plafonds te compenseren. En meubels natuurlijk. Omdat ze het absorptieoppervlak vergroten en de afstand tussen grote oppervlakken verkleinen, waardoor geluid sneller botst." Opvallend in de woningen van vandaag is dat er meer specifieke geluiddempende meubelen en interieurelementen opduiken. Zoals een hoge fauteuil of een sofa die extra geborgenheid biedt, naast kamerschermen en moderne tapijten, ook voor tegen de wand. Vooral kantoorinrichters beschikken over een grote expertise wat akoestisch interessante meubels betreft. Ze hebben lessen getrokken uit de openlandschapskantoren - het was nooit de bedoeling dat collega's telefoongesprekken of discrete vergaderingen tot in detail kunnen volgen - en die kennis wordt vandaag vertaald in mooie, subtiele, multifunctionele objecten en meubels voor thuis. Het Belgische Buzzispace, dat akoestische kantooroplossingen fabriceert uit gerecycleerd vilt, richt zich dit jaar voor het eerst naar de residentiële markt. Eind vorig jaar bracht het bedrijf de Nordic Collection uit met vintage meubelen. Over enkele weken wordt een thuiscinema gelanceerd, in samenspraak met een technologiemerk. Daarna volgen nog nieuwigheden van de Brusselse Alain Gilles (Designer van het Jaar 2012) en later dit jaar opent een allereerste Buzzispacewinkel in Antwerpen. DOOR LEEN CREVETapijt en gordijnen, maar ook meubels zijn belangrijk om geluid te absorberen