Hans Verstuyft is geen nomade, maar hij verkast om de zoveel jaar met zijn gezin naar een ander pand. Eerder zagen we hem in een groot Antwerps herenhuis uit de belle epoque. Dat pand had hij op zijn manier 'versoberd'.
...

Hans Verstuyft is geen nomade, maar hij verkast om de zoveel jaar met zijn gezin naar een ander pand. Eerder zagen we hem in een groot Antwerps herenhuis uit de belle epoque. Dat pand had hij op zijn manier 'versoberd'. Waar hij nu woont, was versoberen overbodig, omdat het om een heel ander gebouw gaat, een acht verdiepingen hoog kantoorgebouw uit de jaren zestig. Hij betrekt er de hoogste twee etages. Het betonnen bouwwerk heeft op zich al de zakelijke en eenvoudige stijl waar hij van houdt. "Het gaat om twee plateaus met zuilen en rondom grote ramen", legt Hans uit. "Ik had dus een grote vrijheid om die ruimte zelf in te vullen." Met een aantal tussenwanden creëerde de architect een structuur met vrij veel geborgenheid. Dat is niet vanzelfsprekend. De meeste hedendaagse vormgevers zouden zo'n ruimte gewoon grotendeels openlaten. Maar Verstuyft verkoos de andere optie : een combinatie van openheid en geslotenheid. Hij inspireerde zich op het grondplan van de riad, het klassieke Marokkaanse huis met een binnentuin. Het aanleggen van een groene patio achthoog is natuurlijk gewaagd. De architect besloot om midden in zijn twee verdiepingen hoge flat een stuk van het dak open te breken voor een binnentuin met een boom, de keuze viel op een Perzisch ijzerhout (Parrotia persica), uit de familie van de toverhazelaars. Die tuin laat niet alleen extra lichtinval toe, maar schenkt een echt, beschermend patiogevoel dat je het rumoer van de stad helemaal doet vergeten. De kamers richten zich dus zowel op de binnentuin als - aan de gevelzijde - op het stadslandschap. "De lichtinval varieert voortdurend, bij elk weertype." Het resultaat is een heel aparte plek vanwaaruit de Scheldestad er plots heel anders uitziet. Met wat geluk schuift er tijdens het bewonderen van het stadspanorama een boot tussen de torens. Ook de gekalkte binnenwanden versterken het riadgevoel en verwarmen de sobere architectuur die we van Hans Verstuyft gewoon zijn. Hij combineert de kalkverf met massief hout. Hans Verstuyft houdt van traditionele, natuurlijke materialen die mooi verouderen. Hij ontwikkelt niet alleen een subtiel gevoel voor structuur in zijn woningen, maar heeft ook een bijzonder oog voor details en meubilair. Verscheidene zitmeubelen, tafels, alsook de keuken en de verlichtingsarmaturen heeft hij zelf ontworpen. Voor de verlichtingselementen gebruikt hij bij voorkeur massief koper dat mooi oxideert. Zijn eenvoudige lampen worden nu trouwens ook geproduceerd en internationaal gewaardeerd.DOOR PIET SWIMBERGHE & FOTO'S JAN VERLINDEAchthoog een groene patio aanleggen is een gewaagde onderneming De kamers richten zich zowel op de binnentuin als op de stad