Wie naar Frankrijk met vakantie wil (en dat zijn nog altijd heel veel Belgen), kan inspiratie halen uit twee nieuwe lijvige gidsen. Lannoo’s GeĆÆllustreerde Gids Frankrijk, uitgegeven in samenwerking met Touring, heeft het land onderverdeeld in 16 regio’s, waarvan telkens een heldere overzichtskaart gepubliceerd wordt. Daarnaast wijzen vele detailkaartjes de weg naar allerlei toeristische hoogtepunten van NormandiĆ« tot de PyreneeĆ«n. Onbekend Frankrijk daarentegen gaat, zoals de naam laat vermoeden, meer op zoek naar dorpjes die ver weg liggen van de gebaande toeristenwegen. Met originele suggesties voor dagtochten. (Lannoo, beide 1595 fr.)

De Venetiaanse commissaris Guido Brunetti heeft vrouw en kinderen, houdt van een glaasje wijn en lekker eten. Hij heeft wat van een moderne Maigret, maar hij is rijker. Dat komt door zijn schoonfamilie die een adellijke titel heeft. Als politieman heeft hij vooral af te rekenen met corruptie en incompetentie. Het klinkt wat clichƩ, maar de Amerikaanse schrijfster Donna Leon weet haar held heel mooi tot leven te brengen. Dat komt ook omdat ze op een prachtige manier Venetiƫ als decor gebruikt. In de eerste omnibus die van haar verscheen, vinden we haar eerste romans: Dood van een maestro (met een vaag portret van von Karajan), Dood in den vreemde (een milieuschandaal op een Amerikaanse basis in Vicenza) en De dood draagt rode schoenen (drie moorden en een modderige zaak van prostitutie). Alle geschreven met de elegantie van een gondelier die door de kanalen van La Serenissima glijdt. (De Boekerij, 795 fr.) FB

Heeft Hermes Trismegistus – de Driewerf Grote – bestaan? En is hij de auteur van het Corpus Hermeticum, een esoterisch geschrift dat grote invloed heeft gehad op strekkingen binnen het jodendom, de islam Ć©n het christendom? En hoe oud zijn die teksten? Komen ze van de goddelijke Toth zelf, die in Egypte werd vereerd vanaf 3000 voor onze tijdrekening? Of moeten ze worden toegeschreven aan geleerden die in de tweede en derde eeuw n. Chr. werkzaam waren in AlexandriĆ«, en die een exotisch mengsel brouwden van Griekse, christelijke en joodse levensbeschouwingen, gecombineerd met astrologie en magie? In “De Hermetica, de verloren wijsheid van de farao’s opnieuw ontdekt” zijn Timothy Freke en Peter Gandy gelukkig niet zo vermetel op deze vragen een definitief antwoord te willen geven. Maar ze slagen er wel in op weinige bladzijden deze interessante spirituele erfenis te situeren, en de betekenis van een aantal tekstfragmenten duidelijk te maken. (Element, 590 fr.)

In de roman Chocola van de Frans-Engelse schrijfster Joanne Harris, is Vianne Rocher een ongehuwde moeder die met haar dochtertje Anouk door Europa zwerft. Uiteindelijk vestigt ze zich in een negorij in het zuiden van Frankrijk. Uitgerekend bij het begin van de vasten opent Vianne in het dorp de chocolaterie “La CĆ©leste Praline”, zeer tot ongenoegen van haar overbuur, de jonge pastoor Francis Reynaud. Met lede ogen stelt de pastoor vast dat Vianne een vreemd talent heeft voor het vinden van helpers en het maken van vrienden. Vianne wordt door de pastoor als een rivaal ervaren. Daardoor wordt Chocola het verhaal over een machtsstrijd tussen lust en ascese. Maar de overwinning is uiteindelijk toch voor de “amandine” en de “pĆŖche au miel millefleurs”. (De Kern, 698 fr.) PdM

De Schotse hoogvlakten. Mist, door doedelzakken opgejutte bataljons, bloed, zwaarden en eeuwenoude tradities. Claymore is de titel van een nieuwe, uitstekende historische serie over een machtige Schotse familie die door verraad ten onder dreigt te gaan. Geen saaie geschiedenisles, want auteurs Maryse Nouwens en Ersel weefden op geslaagde wijze toverkracht en hekserij in hun intriges. Centraal staat een klein meisje – en koekoeksjong – dat bij elk plaatje een belangrijkere rol krijgt toegeweze. Beklemmend en authentiek sfeertje. (GlĆ©nat, 375 fr.) GDW

ZANDSTORM

Zie hem schuiven,

je buik over de zachte grond,

zie hem klotsen op het stille zand

dat slijk aan het worden is

– gemopper van pieren.

Tot zo dadelijk je navel

tegen nuchtere eb uiteenspat.

Uit “Nagelaten sonetten” van Jan Lauwereyns. Uitgeverij Manteau, 650 fr.

REDACTIE POL MOYAERT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content