Als kind geraakte Elaine Denby gefascineerd door de kathedraalallures van het eerste Londense hotel waar zij op doorreis logeerde. Die liefde groeide en resulteerde in Grand Hotels. Een coffeetablebook waarin de Britse architectuurconsulente de fascinerende opgang en verval beschrijft van de grande hôtellerie, voornamelijk in de periode 1830-1930. Van de opgang van het treinverkeer en het exotische toerisme, tot de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Van pionierhotels als Tremont House in Boston tot de somptueuze interieurs van de Londense Claridge, de Savoy of de Parijse Ritz. Van de sprookjesachtige paleizen in Calcutta, de Heliopolis Palac...

Als kind geraakte Elaine Denby gefascineerd door de kathedraalallures van het eerste Londense hotel waar zij op doorreis logeerde. Die liefde groeide en resulteerde in Grand Hotels. Een coffeetablebook waarin de Britse architectuurconsulente de fascinerende opgang en verval beschrijft van de grande hôtellerie, voornamelijk in de periode 1830-1930. Van de opgang van het treinverkeer en het exotische toerisme, tot de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Van pionierhotels als Tremont House in Boston tot de somptueuze interieurs van de Londense Claridge, de Savoy of de Parijse Ritz. Van de sprookjesachtige paleizen in Calcutta, de Heliopolis Palace in K aïro tot La Mamounia in Marrakesh. Het boek is bijzonder goed gedocumenteerd en beschrijft in detail zowel de architecturale als de sociale geschiedenis van de gerenommeerde hotels. Met kleurrijke anekdotes over de bouwers, de bezielers en de logés. (Waanders, ong. 1600 fr.) SL De hele geschiedenis van het art-nouveaujuweel in een boek gieten, is haast onbegonnen werk. Dat lijkt ook niet de bedoeling van Rolende van Strydonck de Burkel. In Art nouveau juwelen in Europa geeft zij een boeiend overzicht van de belangrijkste bewegingen en sieradenmakers uit de periode rond de eeuwwisseling. Deze sierlijke ontwerpen, geïnspireerd op flora en fauna, met hun kleurrijke email en edelstenen, hebben nog steeds een enorme aantrekkingskracht. Na twee algemene hoofdstukken over de art nouveau en de plaats van het juweel daarin, bespreekt de auteur de ontwikkelingen per land: van Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië, tot Hongarije, Bohemen, Rusland en Scandinavië. Interessant is haar bijdrage over België, waarin zij binnen de bredere culturele context de invloedrijkste figuren - ontwerpers als Henry Van de Velde, Wolfers, Van Strydonck en Serrurier - belicht. (Lannoo, 2250 fr.) HV Met Cuba Libre gaat Elmore Leonard terug naar zijn roots. In Havana ontploft in 1898 de Amerikaanse oorlogsbodem Maine. Het is niet duidelijk of de Spaanse kolonisator achter de explosie zit of dat de Amerikanen het zelf hebben gedaan om een oorlog uit te lokken. Intussen strijden de insurrectos voor de Cubaanse onafhankelijkheid. Tegen die achtergrond levert een gewezen cowboy, Tyler, aan een rijke Amerikaanse suikerbaron polo-paarden. De cowboy is een doodeerlijke kerel die in de gevangenis heeft gezeten voor een paar mislukte bankovervallen. Typisch Leonard: hij kwam alleen het geld roven dat hij zelf tegoed had. In Havana is de suikerbaron niet meteen geneigd Tyler te betalen voor de paarden, wat in strijd is met het rechtvaardigheidsgevoel van de cowboy. En dan krijgen we alle ingrediënten van crime, avontuur en romance: een mooi liefdesverhaal, een aanslag op een trein, de rush naar een serieuze stapel dollars. Dat alles doorspekt met prachtige dialogen en heerlijke situatiehumor. (Van Holkema & Warendorf, 595 fr.) FB Er was eens... een klein, zacht, lief eekhoorntje. Dwaallicht was de naam, lid van het zachtgezoolde bosvolkje. Zijn rustige bestaan nam een turbulente wending toen hij op een goede dag via een tovernootje in een mens veranderde. Toen zijn schijnheilig liefje zijn hart brak, werd Dwaallicht overspoeld door een golf van pure haat. Het bos kleurde rood... bloedrood. René Hausman, de bard van de Hoge Venen, heeft met De Eekhoornprins een pracht van een strip afgeleverd. In een klassieke, bijna stijve verteltrant. Inktzwart, zwaarmoedig en erg charmant. (Dupuis, 480 frank) GDW (CITAAT) WET 22 Als u zwakker bent, vecht dan nooit omwille van de eer; geef u liever over. Overgave geeft u tijd om te herstellen, tijd om uw overwinnaar te kwellen en te ergeren, tijd om te wachten tot zijn macht taant. Gun hem niet de voldoening van strijd met en overwinning op u - geef u over. Door hem de andere wang toe te keren, maakt u hem kwaad en onzeker. Smeed overgave om tot een machtsinstrument. (Uit: "De 48 wetten van de macht" van Robert Greene en Joost Elffers. Uitgeverij Meulenhoff / Kritak, 998 fr.)ONDER REDACTIE VAN POL MOYAERT