DE RECHTVAARDIGE RECHTERS
...

DE RECHTVAARDIGE RECHTERSOp 11 april 1934 bemerkte de onderkoster van de Gentse Sint-Baafskathedraal dat twee panelen van Het Lam Gods waren verdwenen. Gestolen. Eén paneel van het werk van Jan Van Eyck stuurde de dief terug, als bewijs dat hij ook het tweede in zijn bezit had. Dat paneel, De Rechtvaardige Rechters, is nu al meer dan zeventig jaar zoek. Arseen Goedertier bekende op zijn sterfbed de diefstal maar kon net niet meer zeggen waar hij het paneel had verborgen. Sindsdien zijn er heel wat mensen die via allerlei theorieën menen te weten waar het zich bevindt. De jonge Antwerpse politieman Chris Noppe is in zijn boek Het geheim van de Rechtvaardige Rechters: een koningsgeschenk (Houtekiet, 595 fr.) ook met een vindplaats voor de dag gekomen. Het paneel bevindt zich volgens hem in de koninklijke crypte van Laken. Volgens Noppe was Goedertier niet echt op het geld uit. Hij was een soort mythomaan die dweepte met de detectiveverhalen van Maurice Leblanc en zijn gentleman-inbreker Arsène Lupin. Die ging zelf inbreken om te tonen wat een goed politieman hij wel was. Intussen hoopt Chris Noppe dat iemand de toestemming zal geven om de crypte te onderzoeken. (FB) CUBAANSE NORMENIn Koningin van de tedere tijden (Bezige Bij, 913 fr.) vertelt Oscar Hijuelos het verhaal van de flamboyante, Cubaanse schone Lydia die als jong meisje door haar vader werd verstoten omdat ze het niet al te nauw nam met de strenge, Cubaanse normen. Als immigrante in New York klampt ze zich vast aan de idee dat ook zij tot de betere klasse behoort en haar kinderen een betere toekomst zal geven. Maar de uitzichtloosheid van het migrantenbestaan breekt haar veerkracht, en ook haar mooie droom om ooit terug te keren naar het oude, glorieuze Cuba spat uit elkaar als ze de verhalen van de nieuwe immigranten hoort die, na Castro's hervormingen, het land zijn ontvlucht. Hijuelos tekent subliem, meevoelend en vaak ironisch een halve eeuw New York: de immigrantenstroom, de bevrijding van de arbeidersklasse, de hippies, de salonprogressieven, de toevlucht in jeugdcriminaliteit en drugs. Een alledaags leven, ontroerend en meeslepend in beeld gebracht. (AS)MIJLPALENMeer dan 300 mijlpalen van de twintigste-eeuwse architectuur in een klein zakboekje: een spannende publicatie. Een ideaal studieboekje voor een rustig moment. Jonathan Glancey heeft De architectuur van de 20ste eeuw (Thoth, 498 fr.) trouwens ook een beetje didactisch opgevat met een inleiding over de diverse stromingen vroeger en nu. Zelfs de toekomst krijgt wat aandacht. Ook voor doorgewinterde architectuurfanaten is zo'n boekje een interessant document, ook al omdat je merkt hoe persoonlijk zo'n keuze is. De nationaliteit van de auteur speelt stellig een rol. Een Vlaming of Nederlander komt wellicht nooit op het idee om ook een klassieke hindoetempel uit 1997 te selecteren. (PS) LEKKER LEZEN OP TOILETVoor zijn eerste verjaardag krijgt Pimmetje een koekoeksklok cadeau. Een beetje een raar geschenk, maar pa is nu eenmaal klokkenmaker. Pimmetje is overigens dol enthousiast, zo enthousiast dat hij meteen zijn eerste woordje zegt: 'Koekoek!' De vreugde van ma en pa is van korte duur, want Pimmetje koekoekt nu de hele dag. Pimmetje koekoek (Clavis, 504 fr.) is een vrolijk boekje (vanaf 4 jaar) van Daan Sterkmans met toffe tekeningen van Anne Westerduin. In Op slot (Clavis, 504 fr.) vertelt Marian De Smet het originele verhaal van een meisje dat zichzelf per ongeluk opsluit in het toilet van de bibliotheek. Maar gelukkig heeft ze boeken mee en komt er een hulpvaardig jongetje onder de deur gekropen... Met realistische tekeningen van Marja Meijer. Voor iets oudere kinderen is er het heel mooie Liever zwart (Van Holkema & Warendorf, 275 fr.) van Dolf Verroen. Over een blank meisje dat in de klas zit met allemaal donkere kinderen en daarom ook zelf zo graag zwart zou zijn. Op een lollige manier - ook de tekeningen van Guida Joseph zijn erg geestig - worden vooroordelen aangepakt. Zonder dat er met het vingertje gezwaaid wordt.TRIEST MAAR MET HUMORZonder woorden (Anthos, 730 fr.) is het debuut van Camilla Gibb. Een intrieste roman, maar er zijn ook hilarische momenten en veel wrange humor. Het is het verhaal van Thelma Ann Barley, die al als kind door haar vader werd misbruikt. Om aan de werkelijkheid te ontsnappen, leeft ze in een fantasiewereld met denkbeeldige vriendinnen en de enige plek waar ze eigenlijk niet heen wil, is haar huis. Later emigreert ze met haar ouders en broer naar Canada. Haar moeder doet het grootste deel van de tijd aslof er niets aan de hand is hoewel haar eigen zus en een lerares haar op de hoogte hebben gebracht. Thelma groeit op, maar weigert eigenlijk volwassen te worden. Ze lijdt aan anorexia en meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Met de hulp van de juiste psycholoog en een hoog IQ slaagt ze erin rechten te studeren en juriste te worden. Uiteindelijk verdwijnt de laatste fantasievriendin en komt er een echte voor in de plaats. (FB) Pol Moyaert