De Amerikaanse jurist D.W. Buffa hoort tot de jongste generatie misdaadschrijvers. Zijn eerste roman, 'De strafpleiter', introduceerde advocaat Joseph Antonelli die er prat op ging geen enkele rechtzaak te hebben verloren. In De speciale aanklager heeft Antonelli zich teruggetrokken om met zichzelf in het reine te komen. Tot hij door zijn vriend, rechter Woolner, gevraagd wordt mee te werken aan een moordzaak die de justitie in opspraak zou kunnen brengen: een crimineel beweert dat hij van een officier van justitie opdracht heeft gekregen diens vrouw te vermoorden.
...

De Amerikaanse jurist D.W. Buffa hoort tot de jongste generatie misdaadschrijvers. Zijn eerste roman, 'De strafpleiter', introduceerde advocaat Joseph Antonelli die er prat op ging geen enkele rechtzaak te hebben verloren. In De speciale aanklager heeft Antonelli zich teruggetrokken om met zichzelf in het reine te komen. Tot hij door zijn vriend, rechter Woolner, gevraagd wordt mee te werken aan een moordzaak die de justitie in opspraak zou kunnen brengen: een crimineel beweert dat hij van een officier van justitie opdracht heeft gekregen diens vrouw te vermoorden. Tijdens zijn onderzoek ontdekt Antonelli heel wat corruptie bij de betere families in Oregon, is er sprake van een tweede moord, een femme fatale en afpersing. Buffa heeft meer dan een spannende rechtbankthriller geschreven. Hij bezint zich ook over het Amerikaanse rechtssysteem en dat zijn boeiende bladzijden. (Van Holkema & Warendorf, 550 fr.) FBWie 'fantastische verhalen' zegt, denkt aan schrijvers als Edgar Allan Poe en misschien ook aan Jules Verne. Maar ook het Nederlandstalig fantastische verhaal was populair. Driehonderd jaar geleden verschenen veel reisverhalen in de zin van Robinson Crusoe. Wat later kwamen de griezelverhalen. Jaap Boekestein legt het allemaal bondig en helder uit in Geestverschijningen, een bundel van 25 fantastische verhalen die door Nederlanders en Vlamingen zijn geschreven. De meeste zijn vrij recent, de oudste dateren uit het begin van de 20ste eeuw. Een vreemd gezelschap heeft Boekestein bij elkaar gebracht, auteurs van wie je niet verwacht dat ze horror en fantasie hebben geschreven. Carmiggelt bijvoorbeeld, en Couperus, Bordewijk, Bomans. De Vlamingen zijn goed vertegenwoordigd met namen als Hugo Raes en Hubert Lampo. Maar ook grootmeester Jean Ray zit erbij, en zijn opvolger, de veel te vroeg gestorven Roger d'Exteyl. Een mooi bundeltje voor op de nachttafel, voor als het stormt buiten. (Het Spectrum, 440 fr.) FBPhillip Margolin was lange tijd strafpleiter in de Amerikaanse staat Oregon. Tot hij bedacht dat er meer en makkelijker geld te verdienen viel met het schrijven van rechtbankthrillers. Het beste misdaadverhaal van Margolin blijft 'Verdwenen, maar niet vergeten' dat ook in pocket is uitgebracht. In zijn jongste roman, Vals recht, zijn de juristen de goeden en de artsen de slechten. Kijk maar eens naar de personages in de roman. Dokter Cardoni is een psychoot die aan coke verslaafd is en ervan verdacht wordt negen mensen te hebben vermoord. Zijn vrouw, ook arts, is drie keer weduwe en heeft een pak verzekeringsgeld opgestreken, dokter Grant is een donkaard, heeft banden met de maffia en connecties met handelaars in menselijke organen. De goeden, dat zijn in de eerste plaats Frank Jaffe, een belangrijk advocaat, en zijn briljante dochter Amanda die pas is afgestudeerd. Samen gaan ze op speurtocht naar een seriemoordenaar. Mooie plot, maar wie wel vaker een thriller leest, heeft het nogal vlug door. (Meulenhoff, 730 fr.) FB De Britse tv-presentatrice Sarah Dunant kreeg een paar jaar geleden de prestigieuze Silver Dagger Award voor haar thriller 'Zwijnerij'. Heel origineel is haar nieuwste boek, Spoorloos in Italië: zelfs aan het einde weet de lezer niet wat er met een verdwenen vrouw is gebeurd. Dunant tekent een paar mogelijke scenario's uit, maar je blijft in ongewisse over wat er met Anna Franklin aan de hand is. De jonge vrouw is voor een korte reis naar Italië vertrokken. Haar vrienden in Londen zijn ongerust als ze niet terugkomt en ze gaan zelf voor detective spelen. Is Anna vermoord op weg naar de luchthaven toen een psychopathische Italiaan haar een lift aanbood? Of is ze naar Florence getrokken voor een weekendje seks met een geheimzinnige Zwitserse kunsthandelaar? Intrigerend. (Archipel, 799 fr.) FB Anne Rice schrijft niet zomaar horrorverhalen. Ze bewees dat met 'Interview with the Vampire' (verfilmd met Tom Cruise), een erotisch geladen variante op de Dracula-legende. In De mummie, of Ramses de gedoemde pakt ze een ander klassiek thema uit het genre aan: de onsterfelijkheid. De legendarische farao Ramses de Grote heeft een levenselixir gedronken. Zijn graf wordt door een Britse scheepsmagnaat ontdekt en door de stralen van de zon gaat Ramses opnieuw leven. In Londen is hij een beroemd egyptoloog. Wie kan het beter weten dan hij? De problemen beginnen pas als hij verliefd wordt op Julie, de dochter van de scheepsmagnaat. Uit alles blijkt dat Ramses nog altijd niet in het reine is gekomen met de grote liefde uit zijn eerste leven, de Egyptische koningin Cleopatra. Voor liefhebbers van het genre een mooie ontspannende fantasy. James Cameron ('Titanic') is van plan 'De mummie' te verfilmen. Het boek van Anne Rice vraagt erom. (Meulenhoff, 730 fr.) FB De bewonderaars van de Amerikaanse undergroundheld Robert Crumb kunnen hun spaarvarken aanspreken, want onlangs verschenen twee nieuwe titels met zoals steeds wrang, lichtjes misantropisch maar sluipend grappig tekenwerk. Het eerste is Waiting For Food nr. 2 dat allerhande doodles en lukrake observaties samengooit, allemaal op een placemat in een restaurant getekend (en thuis bijgewerkt). Volgens Crumb is zo'n bezigheid de enige manier om het ergerlijk ritueel van samen tafelen enigszins draaglijk te maken, wat een tip is als geen ander. Het tweede Crumb-artefact heet Odds & Ends, een boek dat zelfs voor de rabiate fans onbekende comics verzamelt. Cartoons, tekeningen voor covers of flyers, of gewoon portretten, Crumb surft van het ene naar het andere genre, maar zijn pen blijft krassen en kafferen. (Oog & Blik, resp. 730 fr. en 1000 fr.) PdP Bouwen kost geld, dat is duidelijk. Maar zonder een bundel vergunningen op zak, kom je met centen nergens. Met het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen wordt bouwen en verbouwen steeds moeilijker. Het werd strenger dan ooit. Op zich is dat natuurlijk een goede evolutie, maar wie raakt er nog wijs uit? Uitgerekend de Boerenbond helpt een handje door de publicatie van de gids Bouwen zonder blutsen. Luk Joly en Fons Beyers geven antwoord op alle vragen. Wat is een zonevreemd gebouw? Waarvoor raadpleeg ik een architect? Kan ik planschadevergoeding krijgen? Welke tarieven hanteren notarissen? Ze rakelen zelfs successierechten, huwelijkscontracten en fiscale verplichtingen op. Dit boek moet zelfs voor de administratie handig zijn. (Boerenbond, 380 fr.) PSW Van alle bouwstijlen spreekt wellicht de romaanse het meest tot de verbeelding. De robuuste bouwwerken uit die tijd bekoren zowel romantische zielen als freaks van moderne minimalistische architectuur. Een oude fascinatie, want in de 19de eeuw was de belangstelling voor deze archaïsche stijl ook al groot. Het romaanse patrimonium van ons land wordt onderschat, omdat nogal wat bouwwerken verdwenen zijn. Zeker in het huidige Vlaanderen, waar de bloei van de late Middeleeuwen flink wat sloopwerk veroorzaakte. Daarom is het zo belangrijk dat het naslagwerk Romaanse architectuur in België geschreven werd door archeologen en bouwhistorici als Marie Christine Laleman, Johnny De Meulemeester en André Matthys. Door hun bodemonderzoek groeide onze kennis omtrent de romaanse kerkbouw, woningbouw en militaire architectuur de laatste jaren enorm aan. Daarom was het de hoogste tijd dat deze gegevens, reeds gepubliceerd in de vakliteratuur, tot een boeiende resumé werden verwerkt. (Lannoo, 2950 fr.) PSW Het boeddhisme is de laatste jaren redelijk populair en er bestaat ondertussen al meer dan één bedrijf dat zijn medewerkers een gratis cursus zenmeditatie aanbiedt. Uiteraard vind je er ook heel wat lectuur over, maar die is niet altijd even diepgravend. Wel buitengewoon leerzaam en erudiet is Humanisme en boeddhisme. Een paradoxale vergelijking dat verscheen onder redactie van de Nederlandse filosoof Fons Elders. De samensteller adviseert het humanisme zich te bevrijden van zijn antispirituele attitude, "een erfenis van een lange strijd tegen de dominantie van het georganiseerd christendom." Verder gaan twaalf auteurs vanuit beide tradities op zoek naar overeenkomsten en verschillen. Allemaal boeiende essays, maar signaleren we toch vooral het intrigerende 'De verbeelding aan de macht!' waarin Meino Zeillemaker een verband legt tussen de 'abidharma', de boeddhistische psychologie, de alchemie in de renaissancetraditie en de eigentijdse culturele avant-garde. Het is fascinerend om zien hoe de situationisten, Joseph Beuys, Plato, Paracelsus en William Blake in één logisch geheel komen te staan. Niet altijd makkelijk, maar de moeite van het mediteren waard. (Asoka/VUBPress, 695 fr.) PM Anton is lui. Dat zeggen al dieren van de boerdeij. Zij moeten werken en het varken doet niets. Anton wordt er ongemakkelijk van en met de moed der wanhoop gaat hij op zoek naar een job. Wat volgt is het grappige en aandoenlijke relaas van zijn avonturen, want ondanks zijn goede bedoelingen blijkt het varken een grote stuntel. Peter Brouwers vertelt, zonder te vervallen in betutteling of betweterigheid. Anton het varken is een leuk boek, vol vriendelijke humor, waarvoor Brouwers ook de illustraties maakte. (Clavis, 550 fr., 6+) HV Geef mij 'n zoete zoen, vroeg ik, lief meisje, en teder heb je toen m'n lippen met de jouwe aan geraakt. En dan, als had je op een slang getrapt zodat je plots verschrikt verspringt, heb jij je mond van mijn mond weggetrokken, toen. Dat is geen zoenen, liefje, maar alleen me kwellen met jammerlijk verlangen naar zo'n zoen.Uit 'Basia' (Kusgedichten), Janus Secundus, vertaald door Kris Buyse. (Uitg. P. Sint-Antoniusberg, 495 fr.)Griet Schrauwen