Van Eden tot vandaag. Geschiedenis van de tuin. Over dit thema zijn al tientallen boeken - hoofdzakelijk Franse en Engelse - verschenen, maar de auteur Christine De Groote beschrijft de historie vanuit het Belgische tuinenlandschap. Zij illustreert het verhaal met tal van voorbeelden uit onze contreien. Alleen dat al maakt dit boek bijzonder. Merkwaardig is dat het geheel op geen enkele manier geduid wordt: geen woord over het waarom van gemaakte keuzes of over de invalshoek. De Groote valt gewoon met de deur in huis en pakt de geschiedenis chronologisch aan. "Om de prehistorie van de groenten te beschrijven, kunnen we op twee bronnen terugvallen", luidt haar eerste zin. Maar dat veronderstelt dat de lezer minstens weet dat de moestuin de bakermat van onze siertuin is.

Haar boeiende tekst wordt geïllustreerd met prachtige historische en hedendaagse foto's, waarbij helaas vaak geen verklaring gegeven wordt. Kortom: een interessant boek met schoonheidsfoutjes. (Davidsfonds, 1410 fr.) HV

Vooral in de periode van de Koude Oorlog was Cuba de setting voor spionageromans. En hoe beklijvend was 'Onze man in Havana' van Graham Greene niet? Merkwaardig genoeg is er geen enkele thriller van een geboren Cubaan in het Nederlands verschenen. Havana Outcast van José Latour zou zelfs de eerste originele Cubaanse misdaadroman zijn die in het Engels is gepubliceerd. De spil van het verhaal is Elliot Steil, een leraar Engels van een jaar of veertig die een geheimzinnige Amerikaan op bezoek krijgt. Die bewijst dat hij Elliots overleden vader goed heeft gekend en dat het diens laatste wens was dat Elliot naar Florida zou vluchten. De vader van Elliot was een jaar nadat Castro de macht had overgenomen uitgeweken naar Amerika. Elliot aarzelt, maar aanvaardt het voorstel om met het jacht van de Amerikaan te vluchten. Die tracht hem te vermoorden door hem in volle zee overboord te gooien. Elliot wordt gered en zoekt in Florida naar de identiteit en het motief van de man.

Een mooie plot en vooral een indringende beschrijving van het Cubaanse migrantenleven in Florida. (De Boekerij, 550 fr.) FB

De Belgische Magnum-fotograaf Harry Gruyaert portretteerde tussen 1975 en 1990 zijn vaderland, maar de resultaten zijn pas nu gebundeld. Het boek Made in Belgium toont een subjectieve kijk op België: "mooi, lelijk, banaliteit van het mooie, schoonheid van de lelijkheid", zoals hij het zelf schrijft in zijn voorwoord. Gruyaert maakt geen staatsiefoto's van dit land, maar probeert lessen te trekken uit beelden van dierentuinen, volkse stoeten, bruine cafés, stationshallen en saaie buurten. Veelal levert het foto's op die 'iets vertellen' en nadrukkelijk vehralen over clichématige mistroostigheid en tragiek. Aldus streven zijn beelden naar een bitterzoete nasmaak, wat uiteindelijk een formule is als een ander. Kers op de taart is de elke prent begeleidende tekst van meester in dit genre Hugo Claus. Met vereende krachten wordt gewerkt aan ontroering en diepzinnigheid, en in de roes wordt over het hoofd gezien dat iemand hun zuchtende arbeidsvruchten in een oubollige lay-out heeft gegoten. (De Bezige Bij, 1599 fr.) PdP

De titel van het boek van Christine Kaniak-Urban: De vier kindertypen maakt duidelijk waarover het gaat. Maar de schrijfster is zich ervan bewust dat een rubricering in plichtgetrouwe, avontuurlijke, leergierige en gevoelskinderen een onderverdeling in ideaaltyperingen is. De ingewikkelde invloeden waaraan kinderen tegenwoordig worden blootgesteld en hun vaak vertwijfelde manier om die te beheersen, worden uitvoerig beschreven. Mits een goede begeleiding kunnen ze de eigenwaarde van de kinderen versterken. Moeten gescheiden ouders zich schuldig voelen omdat hun normaal begaafd kind steeds verwikkeld is in vechtpartijen ? Wat doe je met een kind dat het liefst onzichtbaar zou zijn ? Het boekje is niet moraliserend. De vragen zijn concreet. Misschien dat het taalgebruik iets te pedagogisch is. De auteur heeft oog voor crisissituaties en leert je omgaan met fenomenen die kinderen zelf niet kunnen plaatsen: gevoelens van ontkenning en woede en buien van depressie. (Elmar, 690 fr.) PdM

Wie trouw is kent de triviale kan van de liefde, de trouweloze kent de tragedies van de liefde.

Uit 'Het Oscar Wilde citatenboek'. (Meulenhoff, 460 fr.)

Griet Schrauwen