Naslagwerken over fotografie zijn behalve schaars, vaak ook gericht op een erudiet kennerspubliek, wat niet echt drempelverlagend werkt. Het Fotoboek, de Nederlandse vertaling/bewerking op goedkoop rondslingerformaat van het vorig jaar bij Phaidon verschenen 'The Photography Book', is wél bestemd voor een breed publiek. Het poogt een overzicht te geven van de kunstfotografie aan de hand van 500 alfabetisch gerangschikte beeldenmakers. Van elk van hen is één bekende foto geselecteerd die summier, maar toch niet gauwgauw uitgelegd staat. De samenstellers gaan voor populaire namen, maar omarmen ook en zonder pedanterie de vergeten of obscure plaatjesschieters. Een interessante en veelzijdige inleiding op een steeds belangrijker medium. (THOTH, 498 fr.) PDP ...

Naslagwerken over fotografie zijn behalve schaars, vaak ook gericht op een erudiet kennerspubliek, wat niet echt drempelverlagend werkt. Het Fotoboek, de Nederlandse vertaling/bewerking op goedkoop rondslingerformaat van het vorig jaar bij Phaidon verschenen 'The Photography Book', is wél bestemd voor een breed publiek. Het poogt een overzicht te geven van de kunstfotografie aan de hand van 500 alfabetisch gerangschikte beeldenmakers. Van elk van hen is één bekende foto geselecteerd die summier, maar toch niet gauwgauw uitgelegd staat. De samenstellers gaan voor populaire namen, maar omarmen ook en zonder pedanterie de vergeten of obscure plaatjesschieters. Een interessante en veelzijdige inleiding op een steeds belangrijker medium. (THOTH, 498 fr.) PDP Met pretoogjes heeft Johanna (10 jaar) Mama is verliefd in één ruk uitgelezen. "Het gaat over Lies," schrijft ze, "een meisje van tien jaar dat alleen woont met haar moeder. Haar vader ging er met een andere vrouw vandoor toen ze nog een peuter was, en woont nu aan de andere kant van de aardbol. Eén keer heeft Lies die andere vrouw gezien. Ze vond dat ze op een kerstboom leek, met die grote oorbellen, maar volgens haar moeder had ze meer weg van een koe, want ze had zo'n dikke billen." "Lies en haar mama zijn dol op verrassingen, en op een dag krijgt Lies de verrassing van haar leven. Haar mama wordt verliefd. Op wie? Op een oude stoofpeer, vindt Lies." Een grappig, vlot geschreven boekje door Brigitte Minne. Voor 9-plussers over gescheiden ouders, liefde, verliefdheid en de vriendschap van een hondje. De leuke tekeningen zijn van Marja Meijer. (Clavis, 495 fr.) AS Hoe zakelijk Nietzsche in Turijn ook klinkt, Lesley Chamberlain maakt de ondertitel 'een intieme biografie' niet waar. De goede golflengte is er: werk en leven van de filosoof horen bij elkaar, zoals hij zelf heeft geschreven. Wat Chamberlain onderstreept, is Nietzsches hunkering naar vriendschap, erkenning en liefde. Het is een van de tragedies in zijn leven, dat die diepmenselijke verlangens zijn boeken een onheilspellende diepte geven. Daarnaar gaat de jonge schrijfster op zoek: in Turijn, de laatste stad waar Nietzsche gelukkig en bij volle bewustzijn is, en waar zijn waanzin definitief doorbreekt, leest ze zijn brieven en ontwaakt haar vriendschap voor de filosoof. Maar Turijn is in dit boek niet het decor van haar betoog, het is het orgelpunt van lange omwegen die in detail beschreven staan in de standaardbiografie van Janz. Meer dan een biografie is het een (bijwijlen origineel) essay vol makkelijke boutades. Maar haar vlotte pen psychologiseert te veel: onvermijdelijk is het telkens de syfilis die als boosdoener wordt opgevoerd. Dat is ergerlijk, want in de interpretatie vraagt dit tragische leven om de grootste omzichtigheid. (Atlas, 995 fr.) MG Suz Kcrams doet op zijn 50ste verjaardag twee beloftes: hij gaat nooit meer een boek lezen dat langer is dan driehonderd bladzijden en hij zal zich nooit meer ergeren. Die van dat boek is niet zo meteen een probleem. Suz heeft werk te over. Hij is eigenaar van een bedrijf dat bemiddelt tussen uitvinders en mogelijke fabrikanten, en hij heeft een alibibureau. En samen met zijn kompaan verzorgt hij alibi's voor criminelen. Alleen zijn secretaresse, met wie hij een verhouding heeft, is van alles op de hoogte. Het Alibibureau van Peter de Zwaan (56) is een betere Nederlandse thriller. Een goed verhaal, mooie dialogen. De Zwaan houdt van stijlvolle thrillers, niet alleen spannend, maar ook aangenaam om te lezen. En niet langer dan driehonderd bladzijden. (Meulenhoff, 640 fr.) FB In het prentenboekenlandschap is Eric Carle een monument. Niet in het minst vanwege zijn kleurrijke collageprenten, die jonge kinderen (2-3 jaar) altijd aanspreken. En dan de onderwerpen: een hongerig rupsje, een vervelend lieveheersbeestje, een ijverige spin... Eenvoudig, grappig en vooral herkenbaar. In Van top tot teen verkent hij het lichaam: draaien met je hoofd, wiebelen met je tenen, de schouders optrekken, je rug krommen, op één been staan.... Ik kan het allemaal, jij ook? (Gottmer, 490 fr.) HV Griet Schrauwen