A pictorial history of costume is een boek dat alleen maar uit plaatjes bestaat. Vijfhonderd negentiende-eeuwse gravures die zonder enige duiding of commentaar kostuums tonen vanuit de hele wereld. Van Assyrische hogepriesters, over elfde-eeuwse kruisvaarders, tot zestiende-eeuwse Nederlandse vissersvrouwen. Allemaal fraai ingekleurd. Op bijgaande illustratie: twee Chinese acteurs uit de vorige eeuw. (Pepin Press, 595 fr.)

U gaat het geregeld op de heupen krijgen van dit boek, maar dat was ook net de bedoeling van auteur Dan Clowes. Ghost World is een karakterschets van de meisjes Enid en Becky die na het afstuderen van de high school knarsetandend hun leven overzien en in vraag stellen. Hun angsten gaan ze met blufpoker te lijf en met hun grote mond schermen ze hun eigen zieltje af, alsook hun getormenteerd liefdesleven... Clowes verstaat als geen ander de kunst mensen van vlees en bloed op papier te krijgen. Niet vreemd dus dat regisseur Terry Zwigoff ( Crumb) onmiddellijk de rechten opkocht. (Oog & Blik, 650 fr.) GDW

In 1988 won Anne Tyler de Pulitzer prijs voor The accidental tourist, over een schrijver van reisboeken die een bloedhekel heeft aan reizen. Ook Barnaby Gaitlin, de ik-figuur in De patchwork planeet is het soort aandoenlijk onaangepast individu dat Tyler zo levensecht weet op te voeren. Als puber pleegt hij bij mensen in te breken, niet om te stelen, maar om in hun fotoalbums en persoonlijke bezittingen te snuffelen en een enkel geliefd aandenken mee te pikken. Ook als dertigjarige bejaardenhelper heeft hij zijn leven nog altijd niet op de rails, al lijken de dingen een positieve wending te krijgen als hij een evenwichtige oudere vrouw leert kennen. De subtiele mengeling van humor, weemoed en mededogen geven deze heerlijke roman de onmiskenbare Tyler-touch. (Anthos, 710 fr.) LA

Het is jammer dat Van Halewyck voor File, het debuut van Patrick De Bruyn, alleen maar verspreidingscentrum heeft willen spelen. Deze Vlaamse thriller had een echte uitgever verdiend, en een redacteur die met een paar kleine ingrepen dit boek nog beter had kunnen maken. De eerste dertig pagina's eruit gooien bijvoorbeeld, want die lijken wel bedoeld om de lezer te doen afhaken. Iets meer aanvangen met de journalist, die doorheeft dat er met een reeks bloedige verkeersongevallen iets verdachts aan de hand is, maar die dan plots uit het verhaal verdwijnt. En het gezin van het hoofdpersonage, dat betrokken geraakt in een samenzwering van de Russische maffia, iets levensechter maken. Maar verder niets dan lof voor dit spannende en goed geschreven misdaadverhaal met knipogen naar de Bende van Nijvel. Ook computerfreaks zullen er plezier aan beleven. (Van Halewyck, 595 fr.)

Als in 1241 Krakau in vlammen opgaat, denken de christenen in Europa dat met de komst van de Mongoolse veroveraars uit Azië het einde der tijden nadert. Wie waren die Mongolen? In 1253 werd de Vlaamse franciscaan Willem van Rubroek door de Franse koning naar "het rijk der duisternis" gestuurd om het uit te vissen. Verbijsterd stelt hij vast dat de khan elk geloof duldt, zolang al die verschillende religies maar voor zijn zielenheil bidden. Rubroek is een spitse geest: hij geeft nauwkeurige details over taal, schrift en geneeskunde bij de Mongolen. Kennis op kamelen van Dick E. H. de Boer is een spannend en leerrijk boek over de ontdekking van de Aziatische wereld door middeleeuws Europa. Marco Polo avant-la-lettre (Prometheus, 795 fr.) PdM

(kader)

CITAAT

Ik ben een schip dat in de verte langskomt geheel verlicht ik zie mezelf langskomen over zee. Ik sla de kraag van de jas op en word een vermomd schip. De stem de stem die me roept. Ik draai me om hij is daar arm in arm met mij. Mijn vader en ik in de nacht van de zee. Hij weet van niets. Ik ben een meisje en hij weet het niet eens.

Uit "De meisjes", een mooie, poëtische roman van de Braziliaanse Lygia Fagundes Telles. De Geus, 998 fr.

ONDER REDACTIE VAN POL MOYAERT