Lokale boekhandelaars hadden al lang voor de quarantaine af te rekenen met de zware concurrentie van grote (online)spelers, maar tijdens de lockdown bleek net hun persoonlijke, op maat van de klant gerichte service hun grote troe...

Lokale boekhandelaars hadden al lang voor de quarantaine af te rekenen met de zware concurrentie van grote (online)spelers, maar tijdens de lockdown bleek net hun persoonlijke, op maat van de klant gerichte service hun grote troef. Ook in het geval van Maartje Swillen van boekhandel Boekarest in Leuven. Een webshop had ze niet, de website was zeer basic, en toen kwam de lockdown. Al snel besliste Swillen dat klanten boeken konden bestellen via telefoon, sociale media of mail. Langs diezelfde weg verspreidde ze ook boekentips, en ondertussen las ze voor op YouTube, uit prentenboeken voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Het resultaat bleef niet uit: Swillen maakte hele dagen lang pakketjes voor klanten, die ze vervolgens op de post deed of aan huis bracht met een geleende bakfiets. Over het warme contact met haar klanten en de andere dingen die haar door de lockdown en de verplichte sluiting van haar winkel hielpen, bracht ze onlangs in eigen beheer Rampje uit, een boekje dat ze gratis uitdeelt aan klanten. Of hoe actieve boekhandels ervoor zorgden dat we massaal boeken kochten en lazen tijdens de lockdown.