In het begin van de jaren '80 haalde de Amerikaanse Bobbi Brown (41) aan de Emerson University in Boston haar diploma van grimeuse. Maar de schijnwerpers, de kostuums en de extravagantie van het theater bekoorden haar matig. Opschik heeft voor haar meer te maken met less is more en eerbied voor het individu. "Ik ken heel wat vrouwen die mooi zijn zonder opmaak," zegt Brown, "en als ze dan al eens make-up gebruiken, worden ze nog mooier."
...

In het begin van de jaren '80 haalde de Amerikaanse Bobbi Brown (41) aan de Emerson University in Boston haar diploma van grimeuse. Maar de schijnwerpers, de kostuums en de extravagantie van het theater bekoorden haar matig. Opschik heeft voor haar meer te maken met less is more en eerbied voor het individu. "Ik ken heel wat vrouwen die mooi zijn zonder opmaak," zegt Brown, "en als ze dan al eens make-up gebruiken, worden ze nog mooier." Bobbi Brown spitst zich toe op de essentie. "Ik hou van realistische producten die werken." Daarom noemde ze haar gamma van o.a. verzorgingsproducten, make-up en parfum gewoon Bobbi Brown Essentials. In haar minimalistische flesjes, doosjes en etuitjes (witte letters op een zwarte achtergrond) geen Barbieachtige kleurenpaletten of gesofisticeerde texturen die meer verhullen dan verzorgen of verfraaien. "Als een vrouw een kamer binnenkomt, moet alle aandacht naar haar gaan en niet naar haar make-up. Make-up dient om je mooier te maken, niet om je een masker op te zetten. Bovendien verandert ze niets aan wie je werkelijk bent", zegt Bobbi Brown. En daar handelt ze ook naar. Niets belet haar om op haar "bad beauty days" het huis uit te gaan met enkel wat gloss op de lippen, een hydraterende emulsie op het gezicht en een likje antikringencrème. In 1987 debuteerde Bobbi Brown als make-up artist bij modeshows en in fotostudio's van grote magazines. Ze krijgt filmsterren en modellen meteen op haar hand. Allemaal vragen ze of ze haar producten mogen houden. Ze leert vrouwen hoe ze zich moeten opmaken met de juiste producten in plaats van er een schilderijtje van te maken. Dat klinkt revolutionair in een periode dat kleurrijke, seizoensgebonden make-up furore maakt. In deze filosofie van ongekunstelde schoonheid passen lippenrood dat naar het bruin neigt, gele pigmenten in poeders en fonds de teint om de gelaatskleur lichtjes op te halen, en een fond de teint in stiftvorm, een bestseller die het gezicht opheldert en die nooit overdadig aandoet. "Ook al maak ik mensen op voor een fotosessie of een televisie-uitzending en weet ik dat camera's en spots een meer uitgesproken make-up vragen, ik zal altijd kiezen voor een natuurlijke look", legt Bobbi uit. Met haar eigen cosmeticalijn kreeg ze snel internationale bekendheid. Vandaag biedt ze honderden producten aan, ondergebracht in doelgerichte gamma's: verzorgingsproducten tegen het glimmen van de huid, nagellak, geïriseerde oogschaduw, borstels en penselen, parfum... De laatste nieuwigheid is een verzorgingslijn voor baby's. Sinds 1995 maakt Bobbi Brown Essentials deel uit van de Estée Lauder Group, en vandaag zijn haar producten wereldwijd te koop: in Frankrijk, Groot-Brittannië, Zwitserland, Duitsland, de Verenigde Staten, Japan, Hongkong, Thailand... In België nog niet, maar lang zal dat niet meer duren, verzekert ze ons. Ze heeft ook haar eigen website (http://www.bobbibrowncosmetics.com), die dagelijks duizenden keren geraadpleegd wordt en waar haar producten ook besteld kunnen worden. In 1997 schreef ze Bobbi Brown Beauty, The Ultimate Beauty Resource, een soort schoonheidsbijbel met goede raad en goede ideeën, uitgaande van haar basisregels: eenvoud en geloofwaardigheid. Momenteel werkt ze aan een boek voor jonge meisjes die voor het eerst make-up willen gebruiken. Het verschijnt in het najaar van 2000. In de wereld van de cosmetica is het succesverhaal van Bobbi Brown het opmerkelijkste van het jongste decennium. Ze is echter niet de enige make-up artist die haar eigen lijn gelanceerde. Denken we maar aan Serge Lutens (ex- Shiseido), de Amerikaanse Jeanine Lobell met Stila, de Fransman François Nars met zijn gelijknamige lijn, en de Britse Jo Malone, die een parfum in een handomdraai een persoonlijke toets geeft. "Bekende namen, inderdaad," geeft Bobbi Brown toe, "maar dat stoort me niet. Mijn basisfilosofie en mijn visie op make-up en huidverzorging zijn onveranderd gebleven. Ik blijf geloven in mijn producten die alle modegrillen overstijgen, en de vrouwen die ze gebruiken denken er net zo over." Dat credo vertaalt zich ook in de nieuwe collectie Bobbi Brown Essentials voor herfst en winter 1999-2000: de nieuwe oogschaduwen, Shimmer Wash Eye Shadow, zijdezacht en lichtjes geïriseerd, accentueren de ogen zachtjes en zijn een mooie aanvulling op de weelderige looks van het seizoen. Met de Natural Brow Shaper and Hair Touch Up kan je niet alleen de wenkbrauwen vormgeven en maquilleren, maar ook grijze haren verdoezelen of het effect van mèches creëren. Met verder nog de Shimmer Lip Gloss (Lilac Sugar), een doorschijnende lila lippengloss met parelmoerglans en een van de twee Cream Blush Sticks (bleek- of felroze) zie je er helemaal schitterend uit. "Voor mij zijn alle vrouwen mooi", zegt Bobbi Brown. "In elk gezicht vind ik wel iets knaps, speciaals of aantrekkelijks. Schoonheid heeft niets te maken met een perfect uiterlijk, maar alles met zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. Ik gebruik geen make-up om het gezicht van vrouwen te veranderen, maar om hun natuurlijke charme zo goed mogelijk te doen uitkomen."Marianne Hublet