"Is dít een BMW ?" hoor ik mezelf hardop vragen. BMW-motoren worden zelden geassocieerd met passionele kracht en wilde snelheden. Veeleer met afgemeten degelijkheid, betrouwbaarheid en de hogere prijsklasse, waardoor het doelpubliek snel tot de rijpere soort behoort.
...

"Is dít een BMW ?" hoor ik mezelf hardop vragen. BMW-motoren worden zelden geassocieerd met passionele kracht en wilde snelheden. Veeleer met afgemeten degelijkheid, betrouwbaarheid en de hogere prijsklasse, waardoor het doelpubliek snel tot de rijpere soort behoort. In 2005 hoorden we het in Beieren donderen toen de nieuwe K1200S het oude snelheidsrecord op de beruchte Nürburgring wist weg te kapen. Hier was iets bijzonders aan de hand. Wat de bezadigde BMW-ingenieurs in tijden van superboetes en verkeersdrempels bezield heeft om een snelheidsmonster te creëren, is niet duidelijk. Maar dat ze er glansrijk in geslaagd zijn, staat vast. Het nieuwe viercilinderblok werd compacter, lichter én goed gekoeld. Naked bikes horen een ruw, haast onbewerkt motorimago uit te stralen. Wars van het overbodige, rust het recept op de basisingrediënten : een motorblok in een buizenframe, met een zadel, stuur en een stel wielen. Punt. De K1200R lijkt weggelopen van de filmsets van Terminator of Blade Runner. Toch kon BMW het niet laten om de stoere motor haast té goed af te werken. Dat ruigejongenstuig ziet er meteen ook duur uit. Carbonelementen stroomlijnen de achterkant tot een havikssnavel. Diezelfde materialen vinden we terug in het kleine kuipje en rond de voorvork. De flinterdunne gebogen spaken van de gietwielen en asymmetrische koplampen onderlijnen het raffinement van het ontwerp, dat deze naked complexiteit en prestige geeft. Dan komt de eerste acceleratie, de eerste bochtenreeks en de eerste stop. Gebalanceerd en foutloos. Zelfs die enorme paardenkracht geeft zich als een wilde aardbei : afgemeten smaakvol. Een druk met je duim op de EVO-knop en het zijn slechts je ogen die de overgang van het gladde asfalt naar een historische kasseiweg waarnemen. De elektronische ophanging zorgt voor het opvangen van de oneffenheden. Naarmate het donkerder wordt, lichten de analoge wijzerplaten van de snelheidsmeter en toerenteller vanuit het midden mysterieus rood op. Het lcd-scherm geeft je alle nodige informatie over benzinepeil, temperatuur en tripgegevens. Het geluid, het rijgedrag, de feilloze ophanging : alles staat, zonder vulgariteiten in functie van de funfactor. En dankzij het naked concept hoef je niet zo gek snel rijden om die emotie ten volle te ervaren. Prijs, inclusief btw : basis 13.950 euro. Zadelhoogte : 82cm. Gewicht : 237kg. Viercilinder, inhoud : 1157cc. Maximumvermogen : 163 pk bij 10.250 toeren/minuut. Maximaal koppel : 127Nm bij 8250 toeren/minuut. Optie : ABS, intergraal remsysteem, en ESA, regelbare ophanging.michel vaerewijck