In 1926 schreef Anita Loos het definitieve boek over en voor blondines : Gentlemen prefer blondes. Twee jaar later gevolgd door het ietwat ontnuchterende But gentlemen marry brunettes ; waarschijnlijk Loos' hoogstpersoonlijke wraakoefening. Loos is op dat moment een van Hollywoods meest gewaardeerde scenarioschrijvers en het glamoureuze middelpunt van een kring van auteurs, dichters en intellectuelen allerhande. Wanneer ze met een filmploeg naar Los Angeles reist, ziet ze hoe de jonge onbekende blonde figurante door de voltallige mannelijke p...

In 1926 schreef Anita Loos het definitieve boek over en voor blondines : Gentlemen prefer blondes. Twee jaar later gevolgd door het ietwat ontnuchterende But gentlemen marry brunettes ; waarschijnlijk Loos' hoogstpersoonlijke wraakoefening. Loos is op dat moment een van Hollywoods meest gewaardeerde scenarioschrijvers en het glamoureuze middelpunt van een kring van auteurs, dichters en intellectuelen allerhande. Wanneer ze met een filmploeg naar Los Angeles reist, ziet ze hoe de jonge onbekende blonde figurante door de voltallige mannelijke ploeg op haar wenken wordt bediend. En op de vraag : wat heeft zij meer dan ik, is maar één antwoord mogelijk : blond haar. Zegt Loos : "Zou het kunnen dat haar kracht, net als bij Samson, in haar haar lag ? Het leek me plots dat ik een wetenschappelijk fenomeen had ontdekt, iets wat nog nooit iemand was opgevallen." Geen andere haarkleur heeft zoveel betekenis als blond. Brunettes worden gezien als sterk en onafhankelijk, roodharigen als eigenzinnig en passioneel. Blond bestaat in zoveel meer schakeringen. Het woord alleen al opent een universum van connotaties. Blond is babe en bimbo. Het is Leslie-Ann-Poppe-Barbie-sexy, Paris Hilton- clever en Jessica Simpson-dom, Sharon Stone-gevaarlijk, Grace Kelly-koel. Blondie was een popgroep. Blond is een Versace-parfum. Blackie is een hond. Voor elk dozijn blonde Barbies werd er slechts één bruinharige verkocht. Die werd dan uiteindelijk maar van de markt genomen. Hoe je het ook draait of keert : blond rules. Op pagina 24 passeren drie iconische blondines de revue. Marilyn, Brigitte en Madonna. Monroe, Bardot en de Blond Ambition haarzelve. Glamour, seks en staalharde discipline. Alle drie nota bene 'valse blondines', bewerkt met doe-het-zelfperoxide of met vakkundige highlights. De brunette Norma Jeane was een gezond all American glamourmodel met dromen in haar ogen. De blonde Marilyn Monroe was een tragische seksgodin die overliep van kwetsbaarheid en tristesse. Roger Vadim bekeert niet alleen zijn eerste vrouw Brigitte Bardot tot een lichtere haarkleur, maar zal later ook Catherine Deneuve en Jane Fonda transformeren tot blonde stoeipoezen. Madonna heeft geen Svengali nodig en vormt, met Marilyn in gedachten, zichzelf om tot perfect commercieel en makkelijk te vermarkten product. Blond verkoopt, zelfs bedrieglijk blond. Volgens wetenschappers zijn natuurlijke blondines een uitstervend soort en wordt een saaie peper-en-zoutkleur de norm. Blond is zeldzaam - ik zou zeggen : genetisch zuiver, als dat niet zo griezelig klonk - en wordt misschien ook daarom zo bewonderd. Maar toch blijft er dat ongrijpbare : blondes have more fun. Het lijkt alsof de zon altijd alleen voor hen schijnt, of de wereld op hen zit te wachten. Niet toevallig gezongen door Rod Stewart, de ultieme liefhebber en verzamelaar van blonde vrouwen, en zelf een valse blondine. lene.kemps@knack.be Lene KempsVOOR ELK DOZIJN BLONDE BARBIES WERD ER SLECHTS ÉÉN BRUINHARIGE VERKOCHT. HOE JE HET OOK DRAAIT OF KEERT : BLOND RULES.