Sommige trends zijn zorgwekkend, verbazend of gewoon hilarisch. Overleven zij de tand des tijds ? Worden ze gemeengoed bij de komende generatie, of lachen ze ons hier vierkant mee uit ?

Etsen

Door lasertechnologie wordt het mogelijk om op de meest uiteenlopende materialen iets persoonlijks te laten ‘etsen’. Bij het online artiestencollectief Modofly en bij Journalengraver kunt u op uw Mole-skinenotitieboekje bijvoorbeeld coole, geëtste tekeningen in sepiakleuren laten zetten. Etchstar biedt een reeks tekeningen of logo’s aan voor op iPod, laptop, gsm, digitale camera of mp3-speler. Ook grote merken pikken de etching-trend op. Wie op Nike iD doorklikt naar de Be Truecollectie vindt een applicatie om op een aantal iconische modellen een tekst te laten laseren. Tattookunstenaar Scott Campbell vond met zijn zijproject Mama Tried een andere niche : unieke tafels, skateboards, stoelen, kussens en notitieboekjes met daarop gelaserde tekeningen. De zogenaamde latte etching is dan weer een nieuwe techniek om met een chocolade- of honingtopping vormpjes te tekenen op het melkschuim van een koffie. Barista’s, barmannen gespecialiseerd in koffie, overtroeven elkaar met bloemen, hondjes, apen, leeuwen, gezichten en zelfs telefoonnummers in uw cappuccino. (TD)

Info : www.modofly.net, www.journalengraver.com, www.nikeid.com, www.mama-tried.com

Huisradio

De digitale muziekrevolutie maakt een nieuw beroep mogelijk : dat van muziekstylist. Concreet gaat het zo : u bepaalt uw muzieksmaak aan de hand van een vragenlijstje, of u beschrijft uw interieur en de sfeer die u er wilt creëren. Een dj of muziekstylist stelt vervolgens een uren durend afspeellijstje samen. U downloadt het op de iPod of mp3-speler en u krijgt exact de muziek die bij uw sofa past door uw boxen geschald. Via een abonnement kunt u een maand later een nieuwe afspeellijst thuis ontvangen. Desgewenst vraagt u verschillende stijlen voor de badkamer, de slaapkamer en de veranda. Vooral interessant is dat op die manier gloednieuwe muziek uw woning binnenkomt. Kerin Wallace van iPod Stylist Audio Sushi uit Londen : “Mijn businesspartner is dj. Hij werd dikwijls door vrienden aangesproken om hen met nieuwe muziek te kennismaken. We besloten om er een zaak mee op te starten. Ondertussen hebben we meer dan tweehonderd klanten. Ja, zelfs uit België.” (LC)

Info : www.audiosushi.net.

Moleculaire keuken

Heeft ze nog toekomst of krijgt men een hekel aan technisch koken en onherkenbare hapjes ? (PVD)

Hapjesmaaltijden

Ze zijn zelden lekker : geeft het eten van een volwaardig, met zorg bereid gerecht niet meer voldoening dan het peuzelen aan half warme en vaak slordig gemaakte tapas en andere gerechten in miniportie ? (PVD)

Groene wenkbrauwen

Stevige borstels of een verfijnd lijntje, allemaal goed en wel. En inderdaad : groene gevoelens zijn alleen maar toe te juichen. Maar de turkooizen wenkbrauwen die op het lente / zomerdefilé van Max Mara opdoken, en de groene (én roze) varianten bij Diesel Black Gold, zien we de tand des tijds toch liever niet trotseren. (SVDB)

Gsm met een geurtje

Elektronicafabrikant Samsung werkt aan de Samsung Lavender, een gsm in de vorm van een parfumfles die ook effectief lavendelgeur verspreidt. De telefoon werd ontworpen door de zestienjarige amateurdesigner Andrew Kim. Hij zorgde ervoor dat de gebruiker op het schermpje kan controleren hoeveel parfum het ingebouwde flacon nog bevat. Als het reservoir bijgevuld moet worden, verschijnt er een signaal. De gsm is uitgevoerd in violet. Voorlopig is hij nog niet gecommer-cialiseerd. (AH)

Modieuze restaurantproducten

Algen als dulse en hijki, avrugakaviaar, en specerijen als lemon myrtle en wattleseed. Bereikt de revival van producten als tapioca, rode biet of makreel binnenkort ook de huiskamer ? (PVD)

Gratis reizen

De introductie van lowcostvluchten door Ryanair en andere budgetvliegers heeft de prijsstelling in het toerisme onderuitgehaald. Door een aanbod van ‘gratis’ of spotgoedkope maar uitgeklede vlieg-tickets is de consument voortdurend op koopjesjacht. Het Global Trends Report van de World Travel Market verwacht dat klanten weldra hun prijs gaan dicteren of zelf gaan bepalen wat gratis moet. Voor aanbieders op de reismarkt impliceert dat een ongebreidelde innovatie om zowel te besparen als om voldoende rendabel te blijven. Zo worden er al ‘gratis’ stadsbezoeken aangeboden en kun je ‘gratis’ of spotgoedkoop logeren in hotels mits je een ontbijt en avondmaal betaalt. Dat we nu al worden geconfronteerd met exorbitant hoge ontbijtprijzen toont aan welke richting het uit gaat. Internetveilingen voor logies, vluchten en huurwagens zijn alsnog beperkt tot ‘lege’ plaatsen. Inmiddels floreert het echt gratis sofaslapen bij lokale bewoners, en kun je ook al dankzij vrijwilligers menige stad gratis verkennen. Netwerking en webcommunity’s wakkeren de trend volop aan. Kanttekening bij de enorme groei van diverse budgetvliegers ? Op een ogenblik worden zij zo groot dat ook het kostenplaatje steeds indrukwekkender proporties aanneemt en het alsmaar moeilijker wordt om goedkoop te blijven. (GVL)

Data in de wolken

Cloud computing is het nieuwe buzzword in informaticaland. Simpel uitgelegd : alles verhuist online. “Harde schijven met gigabytes aan data, foto’s, e-mails en verouderde programma’s zijn niet meer nodig. Want die crashen toch alleen maar. Een computer of laptop dient in de toekomst alleen nog om op het internet in te loggen, waar je gegevens, mails en documenten bewaard worden in een persoonlijke en beveiligde ‘datawolk’. Gmail en Hotmail, de mailprogramma’s van respectievelijk Google en Microsoft, functioneren al zo”, vertelt Bart De Waele, oprichter van websitebedrijf Netlash. Microsoft gaat met zijn gloednieuwe Live Mesh-functie nog een stapje verder in het dataclouden. Wie inlogt op mesh.com, kan een onlineversie van bijvoorbeeld Word, Excel of Powerpoint gebruiken, zonder dat je die programma’s op je pc moet hebben. De laatste nieuwe versie uiteraard. “Bijkomend voordeel : als je bijvoorbeeld een document online bewaart, kun je er met meerdere mensen tegelijk aan werken. Handiger dan voorlopige versies over en weer sturen, toch ?” aldus De Waele. Cloud computing rukt op, zoveel is zeker, maar de trend kan nog op heel wat scepsis rekenen : elke gebruiker is afhankelijk van internet. Geen connectie, geen data dus. En een grotere voetangel : staan mijn gegevens wel veilig online ? “Ach, ik vergelijk het altijd met een bank : daar vertrouw je toch ook je geld aan toe ?” Al loopt ook dat niet altijd even goed af. (TD)

Info : www.mesh.com, www.netlash.com

T. Demeulemeester G. Van Lierde P. van Doveren L. Creve A. Heylens S. Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content