De Koreanen blaken tegenwoordig van zelfvertrouwen en Hyundai-dochter Kia werpt zich met de cee'd zowaar in het fel betwiste C-segment waar de Opel Astra, de Ford Focus en de Renault Megane de dienst uitmaken. En om dat zelfvertrouwen extra in de verf te zetten, geven ze op hun product liefst zeven jaar garantie of 150.000 km. Het model werd speciaal voor de Europese markt ontworpen en wordt er ook gebouwd. De cee'd is meteen verkrijgbaar met vijf motoren (1.4, 1.6 en 2.0 in benzineversie en 1.6 en 2.0 als turbodiesel). Zelf kozen we voor de 1.6 CRDI/90 pk, die allicht de populairste wordt, al bestaat er met hetzelfde motorblok ook een variant met 115 pk.

De eerste indruk is positief : Kia heeft wat Europese topdesigners aangetrokken onder wie Audi-designer Schreyer. Het model oogt modern, discreet en goed afgewerkt en biedt dankzij de lange wielbasis ook behoorlijk wat plaats voor de passagiers achterin. Bovendien is de cee'd standaard voorzien van zes airbags, centrale vergrendeling en portieren die bij het wegrijden automatisch gesloten worden. Vreemd is wel dat ESP (bekend sinds de elandtest) op het basismodel niet eens voorhanden is, op de EX wordt het systeem als optie aangeboden.

De stoelen zitten stevig en het interieur is goed afgewerkt. Maar meer nog beviel ons het rijden. De nieuwe turbodiesel, die in Slowakije wordt gebouwd, kreeg een common rail-inspuitsysteem van de tweede generatie mee en een turbo met variabele geometrie en elektrisch verstelbare schoepen. Wie nog denkt dat de Koreanen een beetje achterop lopen, moet zijn mening dus dringend herzien. Onderweg bleek die motor behoorlijk vinnig en met een maximumkoppel van 255 Nm, dat tussen 1900 en 2750 toeren constant blijft, is hij ook een soepele kompaan in de stad. Onderweg voor langere afstanden wisten we dan weer de demping van het motorgeluid te appreciëren. Ook aan de pomp konden we niet klagen, want na een rit op ons vertrouwde, gevarieerde parcours bleek dat de Europese Koreaan met een redelijke 7 liter/100 km rondkomt. Op ons klassieke parcours bleek ook het rijcomfort een troef, tenminste voor wie zoals wij graag een stevige stoel onder de billen heeft. Jammer dat die stoelen niet wat meer zijdelingse steun geven.

Ondanks het ruime plaatsaanbod achterin, bleef er nog 340 liter bagagevolume over, en dat kan tot 1300 liter worden uitgebreid door de achterbank weg te klappen. Maar veruit het gros van de kopers zal het aantrekkelijke prijskaartje weten te appreciëren : onze testwagen staat voor 15.990 euro in uw garage.