Dat Naoki Sasaki dag in dag uit met bloemen en planten zou bezig zijn, is niet zo vreemd. Generaties lang zorgden de Sasaki's voor de florale aankleding in het kasteel van Komono, het stadje waar tot op vandaag de ouders van Naoki een bloemenzaak uitbaten. "Het was vanzelfsprekend dat ik in de voetsporen van mijn ouders zou stappen", zegt Naoki. "Al was ik bij aanvang van mijn studies niet bijzonder gepassioneerd door deze stiel." Het keerpunt kwam er dankzij he...

Dat Naoki Sasaki dag in dag uit met bloemen en planten zou bezig zijn, is niet zo vreemd. Generaties lang zorgden de Sasaki's voor de florale aankleding in het kasteel van Komono, het stadje waar tot op vandaag de ouders van Naoki een bloemenzaak uitbaten. "Het was vanzelfsprekend dat ik in de voetsporen van mijn ouders zou stappen", zegt Naoki. "Al was ik bij aanvang van mijn studies niet bijzonder gepassioneerd door deze stiel." Het keerpunt kwam er dankzij het werk van Haruo Nakano. "De manier waarop hij bloemen schikt, greep me enorm aan." Vandaag is Naoki Sasaki, met internationale prijzen en tentoonstellingen op zijn palmares, een vaste waarde in de Japanse bloemsierkunst. Nu volgt er dus een monografie bij Stichting Kunstboek. Zijn werk is moeilijk onder één noemer te vatten, maar het ritme van de seizoenen is een steeds terugkerende inspiratiebron. Hij vertrekt vanuit de eigenheid van de plant, niet van het vooropgestelde concept. Zijn composities ogen eenvoudig, delicaat en broos. Niet alleen dankzij zijn roots werd Naoki meester in de bloem-sierkunst. Als leerling haalde hij onder meer de kennis en kunde bij zijn leermeester Ryusaku Matsuda. Ook van deze Japanse grootmeester komt dit najaar een monografie uit. Zijn werk, vooral grootschalige installaties, houdt het midden tussen ikebana, de traditionele Japanse kunst van bloemschikken waarbij meer belang wordt gehecht aan de vorm en de lijn, dan aan de kleur, en landart, een stroming in de beeldende kunst uit de jaren zestig van de vorige eeuw waarbij de kunstenaar met zijn kunst ingrijpt in het bestaande landschap. Matsuda's creaties zijn opgebouwd uit een beperkt aantal materialen, waarvan hij elk onderdeeltje gebruikt. Vergankelijkheid staat hier centraal. "In de loop van de tijd verouderen mijn creaties. Maar ze boeten niet aan schoonheid in", legt hij uit. Matsuda hoopt zo dat zijn werken samen met hem verouderen en vergaan. Het boek legt alvast de geboorte van zijn creaties vast. Naoki Sasaki (ISBN 978-90-5856-264-7) en Ryusaku Matsuda - Japanese Contemporary Floral Art (ISBN 978-90-5856-299-9), beide uitgegeven bij Stichting Kunstboek, 39,90 euro per boek. Info : 050 46 19 10, www.stichtingkunstboek.com Begin november helpt Matsuda in de Salons voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas de Belgische florist Daniël Ost bij de opbouw van de jaarlijkse tentoonstelling Daniël Ost Experience Days 2008.Door Annelies Ryckaert