Wie op zoek is naar een compacte auto van een chic merk, met een zeker gebruiksgemak en een beetje breakallure, en daar geen fortuin voor wil uitgeven, kan de aankoop van de A3 Sportback overwegen, bijvoorbeeld in vijfdeurs. Zelf opteren we voor de test voor de 1.9 Tdi-motor die een evenwichtige verhouding tussen prestaties en verbruik laat zien, en al bijna een vertrouwde klassieker geworden is.
...

Wie op zoek is naar een compacte auto van een chic merk, met een zeker gebruiksgemak en een beetje breakallure, en daar geen fortuin voor wil uitgeven, kan de aankoop van de A3 Sportback overwegen, bijvoorbeeld in vijfdeurs. Zelf opteren we voor de test voor de 1.9 Tdi-motor die een evenwichtige verhouding tussen prestaties en verbruik laat zien, en al bijna een vertrouwde klassieker geworden is. De vijfdeurs is acht centimeter langer dan de driedeurs A3, maar blijft met een lengte van 4,28 meter nog binnen de perken. Die extra lengte kwam er door de overhang achteraan wat uit te breiden en die gewonnen centimeters in de eerste plaats te benutten om de passagiers achterin meer knieruimte te geven, maar ook nu nog is die beenruimte verre van royaal. Het koffervolume werd nauwelijks uitgebreid, amper met 20 liter. De functionaliteit zou er een stuk op vooruitgaan, als de achterbank verschuifbaar was, maar dat is dus niet het geval. Nog verrassender is dat de dichtgeklapte rugleuningen van de achterstoelen niet eens voor een vlakke vloer zorgen. Wie dacht dat de A3 Sportback een chique, kleine break was, met een grote functionaliteit, moeten we daarom een beetje teleurstellen. Die moet eigenlijk voor een A4 Avant kiezen, en die is weer een stuk duurder. En toch vinden we de 5-deurs Sportback een zeer prettige auto in het dagelijkse gebruik. De 105 pk-versie van de 1.9 turbodiesel zorgt ondanks de standaard vijfbak voor goede acceleraties, terwijl het verbruik naar goede Audi-traditie echt aan de lage kant zit. Wie niet al te gortig met het gaspedaal omspringt, komt met een dikke vijf liter 100 km ver. Met een tank van 55 liter gaat de doorsnee rijder vlot over de 1000 km autonomie. De wegligging en het rijcomfort zijn zonder meer uitstekend en nooit krijgen we de indruk met een hard afgeveerde Duitser op weg te gaan. Bovendien is de afwerking prima : sober en toch verfijnd, zonder franjes. Met een prijs van 21.990 euro blijft deze Audi ook nog voor de iets minder ruime budgetten haalbaar, terwijl de herverkoopprijs hoog ligt : op de tweedehandsmarkt weten de kopers de Audi-kwaliteit te appreciëren. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1896 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 105 pk / 77 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 250 Nm bij 1900 toeren/minuut. Afmetingen : 428,6 cm (l), 176,5 cm (br), 142,3 cm (h) en 257,8 cm (wielbasis). Koffervolume : 370-1120 liter. Verbruik in liter/100 km : 6,6 (stad), 4,2 (buiten stad), 5,1 (mix). CO2-emissie : 138 gr/km. Prijs, inclusief btw : 21.990 euro, vermeerderd met 123 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 330,89 euro. Andere versies : 1.6 (19.940 euro), 2.0 (24.390 euro), 3.2 quattro (33.670 euro), 2.0 TDI (23.770 euro). Pierre Darge