Exuberant tot bijna vulgair op het podium en in haar filmrollen, maar onvermoed romantisch in haar biotoop. De echte Bette Midler toont zich in haar interieur.
...

Exuberant tot bijna vulgair op het podium en in haar filmrollen, maar onvermoed romantisch in haar biotoop. De echte Bette Midler toont zich in haar interieur.Annie Kelly Foto's : Tim Street-Porter/Elizabeth Whiting AssociatesJack Nicholson verfrommelde zijn hoed tussen zijn vingers, gooide hem in de zetel en zei kortaf : ?Zó wil ik dat mijn huis eruitziet, Jarrett." Binnenhuisarchitekt Jarrett Hedborg, die in Hollywood al krassere dingen had meegemaakt, gaf geen krimp. Zijn klantenkring omvat verder ook Jeff Bridges, Anjelica Huston, Joni Mitchell, Quincy Jones, Michelle Phillips... en de eigenaars van het huis op deze foto's : aktrice en zangeres Bette Midler (51) en haar echtgenoot, regisseur en performance-artist Martin von Haselberg. Midler werd geboren op Hawaï en groeide op in een warm en zonnig klimaat. Dat blijkt uit de inrichting van haar huis. Dat Hedborg een opleiding schilderkunst en kunstgeschiedenis genoot, heeft tot gevolg dat zijn aanpak artistieker en eigenzinniger is dan die van de meeste binnenhuisarchitekten. En dat was precies wat Bette Midler wilde, want het weerspiegelt perfekt haar gevoel voor teatraliteit. Midler had allang behoefte aan een plekje om uit te blazen van haar drukke bezigheden. Sinds haar eerste optreden in de suksesmusical Fiddler on the Roof in 1966 volgde de ene filmrol na de andere en het ene album na het andere. Haar best verkochte plaat maakte haar bekend als The Divine Miss M. Ze had in '79 een opgemerkt filmdebuut met The Rose, waarvoor ze een oscarnominatie kreeg en werd onderscheiden met twee Golden Globes, maar toen al stond ze aan de top met haar zangcarrière. Ze kreeg in '86 een hoofdrol in Down and Out in Beverly Hills. In 1991 werd ze genomineerd voor een Academy Award voor haar rol in For the Boys. Daarin speelde ze een olijke en onfatsoenlijke tante met veel lef. Met echtgenoot Martin en dochter Sophie bewoont Bette Midler een huis in neo-Spaanse stijl, op een lommerrijk plekje in de heuvels boven Beverly Hills, de elegante rijkeluiswijk van Los Angeles. San Francisco Valley, de vlakte waar de meeste studio's liggen, is van daaruit heel gemakkelijk te bereiken. Verrassend zijn de vele bloemen en de zachte kleuren in het interieur dat Hedborg ontwierp voor iemand die tenslotte toch carrière maakte met het tentoonspreiden van slechte smaak, tot groot jolijt van haar publiek. Midler werkte nauw samen met hem, geïnspireerd door twee grote liefdes : het overdadig met de hand beschilderde Engelse buitenhuis van Bloomsbury-artiest Duncan Grant, en de woning van kunstenaar Carl Larsson in Zweden. ?Mijn eerste idee voor mijn interieur was het werk van Carl Larsson, die zijn eigen huis beschilderde en daarmee alle gangbare ideeën over binnenhuisinrichting in Zweden overhoop haalde. Maar enkele jaren geleden leerde ik de Arts & Crafts-beweging kennen. En ik denk dat Ruskin en William Morris en al die anderen het bij het rechte eind hadden : belangrijk is niet de kostbaarheid van de materialen, maar de hand die erachter zit." Ontwerp en uitvoering van het schilderwerk werden toevertrouwd aan Nancy Kintisch, een artieste die vaak samenwerkt met Jarrett Hedborg. Maandenlang was ze bezig in het huis. Ze schilderde en schabloneerde de meeste binnenmuren, enkele vloeren en een fries op de buitengevel. Prachtig is de trompe-l'oeil van een doorschijnend gordijn dat van een (echt) venster is weggeschoven, zo ijl dat het effekt gewoon subliem is. Overal zie je muren die op het eerste gezicht blank zijn, maar hun geheimen slechts bij nader toezien prijsgeven. Het binnenhof is geplaveid met keien. Trappen leiden naar een lange open loggia. Achter de voordeur bevindt zich de vestibule, een ruime zonnige kamer. Daarachter ligt een zeer komfortabele zitkamer. Hier en daar staan zetels gegroepeerd voor intieme konversaties en overal zie je heldere kleuren, boeken en bloemen. Op een heel strategisch plekje staat een grote piano, zodat dineetjes vaak eindigen met het zingen van romantische liedjes waar Bette zo dol op is. Een trap, afgeboord met een driehoekige fries van Kintisch, slingert omhoog tot aan Midlers kleurrijke slaapkamer, waar Bloomsbury en Arts & Crafts elkaar ontmoeten en waar de rustieke invloed van Carl Larsson ook voelbaar is : een mengsel van raffinement en onschuld dat hier nog sterker dan elders tot uiting komt. Rondlopen in dit huis is zoals bladeren in een kinderboek vol helgekleurde figuurtjes op zachte achtergronden. Vele bloemen en zachte kleuren in het interieur dat Hedborg ontwierp voor Bette Midler, die vreemd genoeg carrière maakte met het tentoonspreiden van slechte smaak.Hal met een tapijt in Chinese art deco en Zweedse invloeden. Links : de piano als wezenlijk onderdeel van feestjes.Zelfs de buitengevel is versierd met schilderingen.Midler werd geboren op Hawaï, en wilde dezelfde zonnigheid in haar huis.De badkamer : meer dan alleen om in te baden.Portret van Bette, geschilderd door een vriend, en haar kollektie babyschoentjes.De werktafel van Martin von Haselberg ligt vol met snuisterijen.