De autosalon van Genève heeft jaren in het teken gestaan van kracht en schoonheid, van pk's en elegante lijnen. Dit jaar is dat nog zo, maar de ecologische overwegingen hebben duidelijk de overhand genomen. Ook en vooral bij de concept cars. Zo stelde Saab (1) de schitterende 9X-BioHybrid voor, een visie van de Zweden op de toekomst, waarbij een 1.4-literturbomotor liefst 200 pk's levert - daarin bijgestaan door het GM-hybridesysteem van de volgende generatie. Door het gebruik van E85 als brandstof blijven de emissies beperkt tot 105 gr/km. Als wilden de ontwerpers bewijzen dat prestaties niet langer haaks hoeven te staan op een propere uitlaat. De vierzittercoupé kreeg bovendien een adembenemend mooie lijn mee zonder zichtbare hendels noch buitenspiegels.
...

De autosalon van Genève heeft jaren in het teken gestaan van kracht en schoonheid, van pk's en elegante lijnen. Dit jaar is dat nog zo, maar de ecologische overwegingen hebben duidelijk de overhand genomen. Ook en vooral bij de concept cars. Zo stelde Saab (1) de schitterende 9X-BioHybrid voor, een visie van de Zweden op de toekomst, waarbij een 1.4-literturbomotor liefst 200 pk's levert - daarin bijgestaan door het GM-hybridesysteem van de volgende generatie. Door het gebruik van E85 als brandstof blijven de emissies beperkt tot 105 gr/km. Als wilden de ontwerpers bewijzen dat prestaties niet langer haaks hoeven te staan op een propere uitlaat. De vierzittercoupé kreeg bovendien een adembenemend mooie lijn mee zonder zichtbare hendels noch buitenspiegels. Iets minder elegant, maar resoluut efficiënt is MagnaSteyrs (2) Mila Alpin, een concept car waarin de mechanische componenten - of ze nu op natuurlijk gas, batterijen dan wel via een hybridesysteem lopen - in de vloer werden ingebouwd. Die lay-out liet de ontwerpers toe om de bovenop gemonteerde passagierscel in alle vrijheid uit te bouwen. De keuze voor gas, dat ook elders als energiebron te zien was, steunt op het streven naar propere emissies die tot tachtig procent lager liggen dan bij conventionele voertuigen. Ook de elektrische oplossingen blijven oprukken. Een opgemerkt voorstel kwam van de Franse industriële reus Bolloré (3), die in samenwerking met Pininfarina een honderd procent elektrisch voertuig presenteerde, de Bluecar, met drie stoelen op de eerste rij, en nog eens twee achteraan. Het enthousiasme van de Fransen voor deze optie stoelt op de doorgedreven ontwikkeling van de lithium-metaal-polymeerbatterij. Die is niet alleen vier tot vijf keer lichter dan de conventionele batterijen, ze neemt ook slechts een volume in dat twee tot drie keer kleiner is dan tot nu het geval was. De compacte vijfzitter meet slechts 3,30 meter en bezit een autonomie van 250 kilometer. Dankzij de hoge energiedensiteit van de batterij wordt een levensduur van 250.000 km in het vooruitzicht gesteld. Het herladen neemt ongeveer vijf uur in beslag en wie letterlijk over slechts vijf minuten laadtijd beschikt, kan daarmee in een noodgeval toch 25 km ver komen. Pininfarina (4) werkte onder de leiding van onze landgenoot Lowie Vermeersch ook aan een uitzonderlijke concept car, de Sintesi. Door de vier motoren in de wielen te monteren, kwam ongewoon veel ruimte vrij voor de passagiers. Dat maakte het mogelijk om die ruimte ten dienste te stellen van de inzittenden, en niet langer de slaaf te zijn van de plaats van de mechanische elementen die traditioneel het hele interieur bepalen. Maar Vermeersch en zijn team keken veel verder dan de auto zelf. Op de concept car monteerden ze radiotechnologie van Reicom die ook de positie van andere wagens in de buurt signaleert - als ze in het ideale geval van dezelfde technologie voorzien werden. Daardoor kunnen de wagens onderling communiceren, inspelen op elkaars positie en elkaar waarschuwen bij kruispunten. In een volgend stadium moet het zelfs mogelijk worden om de verkeerslichten gewoon overbodig te maken, want het verkeer zal automatisch worden geregeld, rekening houdend met de densiteit van elkaar kruisende verkeersstromen. Op het dashboard zullen de chauffeurs dan aflezen of het rood dan wel groen is. De technologie opent de weg naar het ongevalvrije verkeer, waardoor diverse elementen die auto's zoveel zwaarder hebben gemaakt, weer kunnen verdwijnen. Met alle gewichtswinst en het bijbehorend lager verbruik tot gevolg. De meest opgemerkte auto was ongetwijfeld de Morgan Life Car (5), want voorzien van een radicale, maar zeer uitgepuurde styling. Die radicale keuze heeft alles te maken met de onderliggende mechaniek. Het initiële concept was een idee van Hugo Spowers van RiverSimple, een bedrijf gespecialiseerd in innoverende en milieuvriendelijke transportoplossingen. De wagen loopt op waterstof die via een brandstofcel omgezet wordt in elektrische energie en alleen water en hitte als bijproduct uitstoot. Die elektriciteit drijft vier elektromotoren in de vier wielen aan. De Life Car haalt een topsnelheid van 145 km, bezit een autonomie van 400 kilometer en sprint in minder dan zeven seconden naar de 100 km/uur. Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van ItalDesign (6) werd de Quaranta voorgesteld met een kunststofkoetswerk, een naar voren openklappend dak en een hybride aandrijfsysteem van Lexus. Zonnecellen in de voorruit ondersteunen de airco, water en olieleidingen liggen in de luchtgekoelde flanken. De 1400 kg lichte Quaranta sprint in vier seconden naar de 100 km/uur en bezit led-achterlichten die zowel geel, rood als wit kunnen oplichten. En toch ging onze sympathie uit naar Nissans (7) Pivo 2, de bolronde, elektrisch aangedreven driezitter met de roterende passagierscel en de flexibele geometrie van het chassis die parkeren tot een kinderspel maakt. Op het dashboard prijkt het bolronde gezicht van de Robotic Agent die twee functies vervult : hij waarschuwt voor verkeersproblemen en speurt naar het gemoed van de rijder. En waar nodig fleurt hij dat met een combinatie van woorden en gezichtsuitdrukkingen een beetje op. Carlos Ghosn, de grote baas van Renault kwam persoonlijk de introductie van Infinity (8) (de luxedivisie van Nissan) in Europa voorstellen. Maar belangrijker vonden we de mededeling van Dr Franz-Josef Paefgen, Bentleys CEO. Die kondigde aan dat het hele gamma tegen 2012 minder dan 120 gr/km aan CO2 zal uitstoten, volgens het well to wheel-principe. Daarbij worden alle ecologische belastingen voor de aanmaak, het gebruik en verbruik van een auto opgeteld en dat lijkt het enige intellectueel eerlijke standpunt. Misschien moeten de overheden die zich nog altijd blindstaren op de tailpipe-emissie, zich daarover eens grondig informeren - en de nodige conclusies trekken. Bentley kondigde ook aan dat het in 2012 een nieuwe aandrijfeenheid zal introduceren die 40 procent minder zal verbruiken, bij gelijke prestaties. Als dat geen goed nieuws is. Door Pierre Darge