In augustus '88 werd de naam gedeponeerd. In januari '89 kwam de eerste collectie op de markt. Het verhaal begon met hemden, verkocht vanuit een garage in Linkebeek, maar groeide al snel uit tot een no-nonsenseherencollectie met sterk Amerikaanse inslag. Woorden als basic, casual, sportswear en outdoor zijn leidraden voor een reeks houthakkershemden, button-downs, chino's en windjacks. In de eigen winkels liggen ze in een gepaste omgeving van ruwe planken, industrieel ijzer en massa's Amerikaanse gadgets.
...

In augustus '88 werd de naam gedeponeerd. In januari '89 kwam de eerste collectie op de markt. Het verhaal begon met hemden, verkocht vanuit een garage in Linkebeek, maar groeide al snel uit tot een no-nonsenseherencollectie met sterk Amerikaanse inslag. Woorden als basic, casual, sportswear en outdoor zijn leidraden voor een reeks houthakkershemden, button-downs, chino's en windjacks. In de eigen winkels liggen ze in een gepaste omgeving van ruwe planken, industrieel ijzer en massa's Amerikaanse gadgets. Tien jaar Bellerose. We vragen Marc Bleys - samen met Patrick Van Heurck twee van de drie oorspronkelijke oprichters van het merk - hoe hij zich voelt bij deze heuglijke gebeurtenis. "Gemengde gevoelens", zegt hij. "We hebben heel wat concurrenten achter ons gelaten. We zijn een vaste waarde geworden. Langs de andere kant hebben we de grote ketens met de immense middelen in een mum van tijd de markt zien veroveren. Dan denk je: daar kunnen wij niets tegen beginnen, we staan eigenlijk nergens." Nergens is overdreven. Bellerose heeft zes eigen Belgische winkels (Knokke, Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, Brugge), één in Nederland (Laarne) en vier in Frankrijk (Saint-Tropez, Marseille, Toulouse, La Baule). De herencollectie heeft daarnaast een honderdtal verkooppunten. De gloednieuwe damescollectie al zo'n zeventig. "Daaraan zie je het verschil tussen mannen- en vrouwenmode", zegt Marc Bleys. "De vrouwensector beweegt veel meer, men is constant op zoek naar iets nieuws. Daarom hebben wij meteen zulke goede resultaten. Cijfermatig hebben we nu als omzet al de helft van wat we voor de mannen halen. Het is een boeiende markt, met meer mogelijkheden, maar ik bereid me erop voor dat het ook een moeilijke sector is. Je kan enorm stijgen maar ook diep naar beneden duiken. Dat is de uitdaging."Toen Dirk Bikkembergs en Paul Smith met hun vrouwencollectie begonnen, was dat omdat ze merkten dat er in de winkel veel kleine herenmaatjes aan dames werden verkocht.Marc Bleys: Dat was bij ons ook het geval. Ongeveer twintig procent van de collectie werd in kleine maatjes verkocht en kwam dus waarschijnlijk bij dames terecht. Het idee leek zo logisch. Zoveel stuks uit de mannengarderobe worden door vrouwen overgenomen, de sfeer van de mode is vrij androgyn. In onze eigen winkels hadden we al een aanbod van damesstuks: de slim jackets van Lee, de T-shirtjes van Blue Marlin. Ze gingen probleemloos de deur uit. Geen sensationele cijfers, maar genoeg om ons te doen inzien dat er belangstelling was. Hoe vat u de vrouwencollectie op? Als een vertaling van de mannenstuks?De twee collecties overlappen wat stoffen en modellen betreft. Kijk, dit mannenhemd hebben we in een kortere en getailleerde versie gemaakt. Dit rokje is een afgeleide van de cargo pants. Het zijn dezelfde modellen maar met vrouwelijke proporties. Dezelfde sfeer, dezelfde stijl; een happy collectie voor blije momenten. Wat is de Bellerose-stijl?Amerikaans, allicht. We houden van authentieke modellen en die komen meestal van ginder. Cargo pants, legerjasjes, chino's, sportswear; het is allemaal erg Amerikaans. Het woord basic wordt de laatste tijd misbruikt, maar dat is het eigenlijk wel: simpele, eenvoudige stukken, zonder al te veel tralala. We zijn van origine vrij klassiek, ik omschrijf ons vaak als de stoutste van de braafste klas. Wij leveren eenvoudige stuks, maar je kan er verschillende kanten mee uit. Je kan je eigen look samenstellen, afhankelijk van de manier waarop je ze combineert. Zo'n broek ziet er met chemisier en mocassins heel anders uit dan met Nikes en een los hemd. Wij willen onze klanten graag het gevoel geven dat ze onze kleding al tien jaar hebben, alsof ze ze zelf in een tweedehands winkel of een legerstock hebben gevonden. Zo'n gevoel van thuiskomen, niks speciaals, maar het juiste kledingstuk op het juiste moment.Is die stijl makkelijk vol te houden? Hoe lang kan je simpelweg basic blijven?Voor ons is dat makkelijk, het is gewoon wat we zelf mooi vinden. Laat mijn compagnon Patrick, onze stilist Alain Thiry en mezelf los in een winkel, laat ons vijf stuks uitkiezen en ik kan je op een blaadje geven dat er vier dezelfde zullen zijn. We maken eigenlijk kleren voor onszelf. En nu dus ook voor jullie vriendinnen.Misschien wel ja. In onze eigen zaken merken we dat er in paartjes wordt gewinkeld. De Bellerose-vrouw is waarschijnlijk wel de vriendin van de Bellerose-man.Moet een vrouwencollectie niet trendgevoeliger zijn?Als we té trendy of modieus worden, dan lukt het niet. Enkele jaren geleden hebben we ons te zeer laten meeslepen in de sports-rage. We zijn te ver gegaan met dat technische gedoe en hebben onszelf verloochend. Twee jaar geleden hebben we die stijl bewust afgestoten en zijn we teruggekeerd naar onze basis. Geen hightech nylon jacks, maar frisse katoenen hemden. Geen logo's en grafische trucjes, gewoon simpele zaken. Wij mogen ons niet te veel door trends laten meeslepen. Ons succes is dat we ze vertalen en interpreteren. Deze shetlandtrui is een goed voorbeeld. Hij wordt in de traditionele Schotse fabrieken geproduceerd, maar we laten er een kleiner V-halsje inzetten. We veranderen zo weinig mogelijk aan de oorspronkelijke modellen, we willen simpelweg het goede model in de juiste kleur op het juiste moment.Mannen zijn trouw, vrouwen niet, zo wordt gezegd.Dat blijkt in de mode zo te zijn ja. Daar zijn we niet bang van. Ik denk dat we vrouwen kunnen blijven boeien.Hebt u nu dubbel zoveel werk?Eigenlijk niet. Met Alain zetten we een groot kader neer, we schetsen een stijl en een sfeer en gieten onze basics in de aangepaste vorm. Dat doen we nu dus twee keer. Weet je, wij gaan het eigenlijk nooit ver zoeken. Je zal bij ons nooit een jas met twintig zakken zien waarvan er slechts twee functioneel zijn. Onze jassen hebben tegenwoordig wel zo'n langwerpig gsm-zakje, maar dat is omdat je met de tijd moet meegaan.In de tien jaar dat Bellerose bestaat, is dit de tweede keer dat we elkaar zien. Erg gesteld op aandacht bent u niet.We zijn al die tijd erg bezig geweest met de collectie. Er bleef weinig tijd en geld over voor iets anders. Voor de zomer hebben we voor de eerste keer een catalogus uitgebracht die we aan de winkels aanbieden. Het lijkt ons een mooi verjaardagscadeau.Lene Kemps