Stijn Helsen is een 28-jarige modeontwerper uit Hasselt, Michel Comte (48) een Zwitserse topfotograaf die op één dag ruim 50.000 euro verdient. De een maakte zijn eerste kledingstukken al op zijn twaalfde, was model voor Armani en werkte in het atelier van Vivienne Westwood, de ander fotografeerde half Hollywood voor bladen als Vogue, Harper's Bazaar en Vanity Fair. Voorts combineert Comte opdrachten voor Karl Lagerfeld, Giorgio Armani en Dolce & Gabbana met ruwe oorlogsreportages. Dat hij toch de tijd v...

Stijn Helsen is een 28-jarige modeontwerper uit Hasselt, Michel Comte (48) een Zwitserse topfotograaf die op één dag ruim 50.000 euro verdient. De een maakte zijn eerste kledingstukken al op zijn twaalfde, was model voor Armani en werkte in het atelier van Vivienne Westwood, de ander fotografeerde half Hollywood voor bladen als Vogue, Harper's Bazaar en Vanity Fair. Voorts combineert Comte opdrachten voor Karl Lagerfeld, Giorgio Armani en Dolce & Gabbana met ruwe oorlogsreportages. Dat hij toch de tijd vond om Helsens zomercampagne te fotograferen, is niet zo verwonderlijk: de twee kennen elkaar uit de tijd dat Helsen, zelf zoon van een kleermakersfamilie, in het atelier van Valentino in Rome werkte. Ze trokken naar Los Angeles, selecteerden er vijf modellen en maakten veelvuldig gebruik van een oude Aston Martin, volgens Helsen symbool voor zijn vakmanschap: "De auto is een duidelijke verwijzing naar mijn eigen collectie, die staat voor degelijkheid en nostalgische luxe, kleding waarin mensen het verschil kunnen maken." Een opvallende zet van de jonge Belg, want Helsen verzorgde dan wel maatwerk voor Guy Ritchie en Robbie Williams, aan defilés en andere regels van de modewereld heeft hij een broertje dood. De foto's van Comte zijn de komende maanden alvast te zien in de internationale modepers. (WD)Stijn Helsen, Kapelstraat 13, 3500 Hasselt, tel. 011-26 26 94. fitness plusHet is officieel: wie obsessief elke dag naar (en in) de fitness rent, leest ook magazines die over andere zaken dan buikoefeningen en halters berichten. Dat is tenminste de bevinding van het Amerikaanse blad Crunch Magazine, waarmee het tijdschrift meteen ook zijn eigen bestaan rechtvaardigt/goedpraat. Crunch Magazine is immers de papieren afsplitsing van de gelijknamige, immense fitnessketen. Net zoals het bedrijf richt ook het blad zich op jonge en professionele hipkikkers met te verbranden lichaamsvet en een voorkeur voor muurhoge spiegels. Toch slaat de redactie de lezer niet om de oren met diëten en thuis uit te voeren vloeroefeningen. In de plaats daarvan krijgt die de gevreesde want alomtegenwoordige lifestylewaaier aangeboden: mode en food, reizen en human interest dus. In het eerste nummer staan artikels over Cirque du Soleil, Cuba, de vintagetrend en de terugkeer van punk. Allesbehalve onderwerpen die lillen van actualiteitswaarde, maar het moet gezegd dat ze mooi in beeld zijn gebracht en in een strakke lay-out gegoten zijn. Af en toe heeft Crunch Magazine frisse ideeën: ze bellen de ex-leden van Monty Python voor workouttips, doen straatmodereportages met de artikelen van de sportketen of bewijzen, middels een fotoreeks, hoe de acteurs van The Sopranos en Sex & The City hun calorieën kwijtraken (in het eerste geval: door lijken te begraven, in het tweede geval: door het wuiven en rennen naar taxi's, op hoge hakken). Fans van actrice Juliette Lewis krijgen haar in een zweetpakje op de cover, maar de rest van de mensheid kan gerust zonder Crunch Magazine. Toch is het blad het opmerken waard, al was het maar om Belgische fitnessuitbaters van het idee af te brengen dat hun leden allang tevreden zijn met een gefotokopieerd clubblaadje met de obligate kortingbonnen en amechtige pepteksten (wie zelf aan fitness doet, weet waarover we het hebben). (PDP)Crunch Magazine, halfjaarlijks, 8 euro. Bij de betere krantenwinkel.