Leen Creve Interieur- en designjournalist 

In zo’n honderd prenten toont illustrator Sanny Winters haar visie op België. Woorden komen er amper in voor, letters des te meer. Ze beelden typisch Belgische fenomenen uit : de S van Stromae en de F van frietjes bijvoorbeeld. Maar ook de E van euthanasie bij minderjarigen.

Winters (39) vormt samen met Tim Oeyen het vormgeversduo oeyenenwinters. Samen wonnen ze al enkele prijzen voor best vormgegeven boeken en de Henry van de Velde Award voor jong talent van 2004. Ze werken mee aan talloze Belgische boeken en verschillende magazines.

Winters kent de prenten die ze maakte voor haar jongste boek Belgium Xtra Bold uit haar hoofd. Maar hoeveel het er precies zijn, is voor haar niet belangrijk. Dat de geest van ons land erin zit wel. Paginagroot zijn haar kleurrijke Belgenluikjes, en allemaal hebben ze dit gemeen : centraal staat de beginletter van een historisch of actueel nieuwsfeit, van een collectieve herinnering, of van de naam van een held of icoon uit onze vaderlandse geschiedenis. “Een voorzet”, noemt Sanny Winters dit boek zelf. De kijker moet zelf aan de slag. Want achter de vrolijke kleuren, vormen en letters zit ook kritiek, of humor, verdriet, schaamte of trots. “Ik werk graag op die twee niveaus”, legt ze uit. “Eerst is er de blikvanger. Dat is een duidelijk, helder, kleurrijk en grafisch beeld. Maar daarachter zit liefst nog een inhoudelijke boodschap.”

Vier jaar geleden maakte Sanny Winters een boek vol A’s over de stad Antwerpen. Die verwerkte ze toen in een tijger uit de zoo of in diamanten. Nu neemt ze alle letters mee. En het hele land. Dit is een bladerboek. Een kijkboek, beetje quiz en spel ook. Een ontdekkingstocht via het alfabet. Nooit zag u de M zo obsceen, de J zo snel, de B zo smakelijk of de E zo triest.

“Ik heb altijd van de combinatie van letters en beeld gehouden. Ik zie het niet als gescheiden dingen. Een puur typografische poster, met enkel tekst, kan een heel mooi beeld vormen. Ik studeerde toegepaste grafiek en illustratie aan Sint-Lucas in Antwerpen. Zelfs als student was ik al redelijk grafisch bezig. Ik hou van helder en duidelijk. Van de klare lijn. Het illustratief werk van Charley Harper, Paul Rand en Dick Bruna bewonder ik om die redenen. Dat is allemaal redelijk naïef, kleurrijk en toegankelijk werk, maar het heeft wel inhoud.”

Voor dit boek ging ze op zoek naar dat Belgische gevoel. “We hebben een panel van experts samengebracht : met Walen, Vlamingen, Brusselaars, met theoretici, een komiek en een fotograaf zijn we gaan brainstormen om de onderwerpen te selecteren. In principe vertrek ik vanuit een letter, in dit geval de beginletter van het Engelse woord dat ik wil uitbeelden. Die letterbeperking dwingt mij om te zoeken naar wat essentieel is. Als ik architect Victor Horta wil tonen, dan ga ik echt foto’s en tekeningen van zijn werk opzoeken en afprinten tot ik zijn vormentaal snap. Onder het paginagrote beeld drukken we slechts één zin of één woord af. Niet meer dan een referentie. Want het beeld vertelt het verhaal. Dat is mijn definitie van een goede illustratie. Ik heb een hekel aan het ‘prentje naast de tekst”. Ik heb liever dat een illustratie of portret in een magazine of boek iets extra’s vertelt, iets toevoegt of een eigen twist meegeeft.”

Toch is dit geen happy reclameboek voor België. “In het buitenland kennen ze ons jammer genoeg ook voor dingen als kindermisbruik, politieke schandalen, de dioxinecrisis. Die zitten ook in het boek. Zo’n beeld ziet er redelijk vrolijk uit, maar is emotioneel zwaar. We dragen die feiten met ons mee, ook al spreken we er niet altijd veel over. Ik zou willen dat verschillende mensen iets aan dit boek hebben. Jong en oud, geschiedenisfreaks, designliefhebbers of toevallige toeristen.”

Belgium Xtra Bold (29 euro) van Sanny Winters verschijnt op 16 mei bij Lannoo. Info : www.oeyenenwinters.be.

LEEN CREVE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content