Elk jaar weer trekt de Brusselse woonbeurs Cocoon (de negentiende al) duizenden bezoekers uit het hele land. Het is een op en top Belgische woonbeurs. Het thema van dit jaar speelt bovendien in op het vaderlandse gevoel.
...

Elk jaar weer trekt de Brusselse woonbeurs Cocoon (de negentiende al) duizenden bezoekers uit het hele land. Het is een op en top Belgische woonbeurs. Het thema van dit jaar speelt bovendien in op het vaderlandse gevoel. "Op het vlak van eten hebben we het allang begrepen: wat je zelf maakt, smaakt zoveel beter dan om het even welk kant-en-klaargerecht", verduidelijkt Veerle Wenes, creatief directeur van Cocoon 2009. "Die terugkeer van de thuis gemaakte producten zien we ook in het interieur. Hoe authentieker en eerlijker een meubel, hoe meer we het appreciëren. We laten ons inspireren door tradities en meubelen en accessoires 'van bij ons'. Niet dat we straks allemaal aan het kantklossen gaan maar alles wat naar huisvlijt ruikt, is aan een comeback begonnen: ruw gebreide bedspreien, kussens met een hoes van kleurrijk haakwerk... De kleine imperfecties die de handgemaakte voorwerpen vertonen, zijn meer een pluspunt dan een nadeel: ze geven de stukken iets menselijks. Die trends willen we allemaal met als thema Home Made in de verf zetten." Hoe vult u dat thema concreet in? Veerle Wenes: Er zijn op de beurs niet alleen trendhoekjes die de huiselijke sfeer weergeven, er is ook aandacht voor de lokale productie en de economische gevolgen. Wat ons omringt, hoeft niet noodzakelijk van de andere kant van de wereld te komen. Laat ons de producten en ambachten van eigen bodem appreciëren en herwaarderen. Er komt een expo van Belgische meubelen (zie kader) en er is aandacht voor een Belgische verfcollectie van Levis, voor behangpapier, natuursteen en hout. Het is goed om weten dat er in België mooie en kwalitatief hoogstaande producten worden gemaakt en dat dat de tewerkstelling bevordert. We willen dat duidelijk in de kijker zetten en in de toekomst verder uitbouwen. Bovendien pakken we uit met typisch Belgische gerechten en Belgische wijnen en bieren op onze eetstandjes. Info : Cocoon, van 14 tot 22 november telkens van 11 tot 19 u., avondopening tot 23 u. op 20 november, Brussels Expo, www.cocoon.be, 10 euro. Het is de taak van Chris De Roock van Fedustria (de federatie voor de Belgische textiel-, hout- en meubelindustrie) om onze meubelindustrie te ondersteunen. Hij doet dat met de volgende argumenten: De Belgische smaak "Belgische meubelen zijn getekend door ontwerpers en worden geproduceerd door fabrikanten die in België werken. Dat betekent dat ze de vormgeving, de kleuren, het materiaalgebruik en de functies perfect hebben afgestemd op de Belgische consument." De ecologische voetafdruk "Producten van eigen bodem moeten geen duizenden kilometers afleggen om tot bij de klant te geraken. Bovendien is de milieuwetgeving in België vrij streng." De service "Gemiddeld is meer dan veertig procent van het aanbod van Belgische woonwinkels van Belgische origine. Veel consumenten weten dat niet omdat nogal wat Belgische meubelen zonder merknaam verkocht worden. Als zo'n meubel beschadigd raakt, kan het sneller hersteld worden." Info : de meubelfabrikanten op de expo Het Belgische meubel op Cocoon zijn : Moon design, Unic Design, Bara, NDJ, Arista, Van Houdt, De Rore, Fusion Tables, Durlet, Theuns, Thor, Lattoflex, Boone, Magnitude en Zymbioz.Door Leen Creve