“Moeten we in de lens kijken ? Handen in de zakken of niet ?” Kris De Craene en Dana Vandewalle staan onwennig in de studio van fotografe Ann Vallé. Behalve de blik van de fotografe, worden ze nog aan het alziend oog van visagiste Kim Printemps en styliste Sophie Pillen onderworpen. Er wordt geschoven met de bloem in het haar en getrokken aan het jasje. “We gaan af en toe wat komen frullen“, waarschuwt Sophie.

In de kleed- en make-upruimte maken ook Peggy De Craene en Marc Vael zich ondertussen op voor de fotoshoot. “Het is een aparte wereld waar wij anders niet komen, dus ja, we zijn nieuwsgierig naar het resultaat”, vertelt Marc. Hij is het die zijn vrouw Peggy en zijn schoonbroer en schoonzus meetrok in het Music For Life-verhaal. De twee koppels zijn goede vrienden en legden het stevige bedrag van 3300 euro samen voor de modeshoot die KnackWeekend veilde voor de actie Music For Life (te bekijken vanaf pagina 36). Met het hart op de juiste plaats ondersteunen ze sowieso verscheidene projecten. Was het hen niet gelukt voor de modeshoot, dan zou hun budget ook naar MFL gegaan zijn. “Toen we zagen dat we mee konden doen aan een modereportage, hebben we onze zinnen meteen daarop gezet”, aldus Marc Vael. “Dit wilden we absoluut eens meemaken. Het was spannend, want dat bieden ging supersnel en wij zijn geen bedrijf dat een onbeperkt budget kan inzetten.” In een mailtje aan de redactie, de dag na de opnames, schreven de vier gelegenheidsmodellen dat het een unieke ervaring was.

Ik krijg vaak de vraag, ook van mensen die verder niets met mode van doen hebben, hoe dat nu in zijn werk gaat, zo’n modeshoot. En of een modedefilé nu echt zo’n belevenis is. Vaak is het dat inderdaad. Voor wie er altijd van droomde om zo’n defilé te kunnen meemaken, was er de voorbije week goed nieuws : tijdens de eerste defilés van het nieuwe decennium, winter 2010-’11 voor mannen, in Milaan en Parijs, werden verscheidene shows live op het internet uitgezonden. Het nieuwe buzz-woord is Fashion 2.0, later dan de andere creatieve sectoren heeft de modewereld nu definitief internet ontdekt (hoewel er nog altijd ontwerpers zijn die je niet via e-mail kunt bereiken noch via een website). Op de befaamde jaarlijkse luxeconferentie van The International Herald Tribune afgelopen november, was de conclusie dat luxemerken niet meer de optie hebben om weg te blijven van de nieuwe technologieën. De meeste modehuizen hopen met de grotere aanwezigheid op internet om een nauwere band met hun klanten te creëren, wat in onzekere tijden een noodzaak is. Wat het effect van de live streaming van defilés zal zijn, is nog niet duidelijk, want de kleren die geshowd worden zijn pas een seizoen later te koop. Maar dat de mode-industrie voor boeiende en uitdagende jaren staat, is duidelijk. En modeliefhebbers kunnen het allemaal van op de eerste rij volgen.

Op weekend.be vindt u de blogs van Jesse Brouns, live vanuit Milaan en Parijs. Op www.knackweekend.be/catwalk vindt u een compleet beeldverslag.

trui.moerkerke@knack.be

Supermama

Kinderen ? Een job ? Lees de Supermama Blog op weekend.be. Nu eens reacties op beleidsbeslissingen of maatschappelijke discussies, dan weer hoogstpersoonlijk over de zoektocht naar evenwicht tussen werk en gezin.

Trui Moerkerke

“Later dan de andere creatieve sectoren heeft de modewereld nu definitief internet ontdekt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content