De compacte en toch ruime Hyundai ix20, die een tweelingbroer is van de Kia Venga, behaalde bij een VAB/VTB-onderzoek in de categorie van minder dan 17.000 euro vlotjes de titel 'Gezinswagen van het jaar'. Een goede aanleiding om nog eens met dit aantrekkelijk model op stap te gaan. In deze zuinige tijden kozen we voor de kleinste dieselversie en het bijbehorende lage verbruik.
...

De compacte en toch ruime Hyundai ix20, die een tweelingbroer is van de Kia Venga, behaalde bij een VAB/VTB-onderzoek in de categorie van minder dan 17.000 euro vlotjes de titel 'Gezinswagen van het jaar'. Een goede aanleiding om nog eens met dit aantrekkelijk model op stap te gaan. In deze zuinige tijden kozen we voor de kleinste dieselversie en het bijbehorende lage verbruik. De eerste indruk is alvast positief en wordt bepaald door de overtuigende functionaliteit van deze compacte Koreaan, die het midden houdt tussen een monovolume en een verhoogde stadsauto. Ondanks zijn compacte lengte van 4,10 meter, biedt de ix20 binnenin veel ruimte en comfort. Dat wordt nog extra in de verf gezet door een achterbank in twee delen die elk apart kunnen verschuiven - een eenvoudige oplossing die veel te weinig wordt toegepast. Voeg daarbij de ruime koffer, het standaard gemonteerde ESP en de vijf jaar garantie en het wordt duidelijk dat deze auto kan scoren bij kopers met oog voor de juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit. Onderweg konden we best leven met het rijcomfort en het afwerkingsniveau van de ix20, maar we hadden iets meer moeite met de dynamische kwaliteiten van de Koreaan. Die kreeg zes versnellingen mee en dat is hard nodig voor wie mee wil met de stroom van het verkeer, want de trekkracht in de lage toerentallen is echt wel aan de krappe kant. In vijfde en zesde versnelling valt de Hyundai nog amper aan te vuren tot enig accelereerwerk. Toch is de keuze hiervoor niet verwonderlijk, want die lange versnellingen moeten het verbruik terugdringen. En dat lukt : we zetten verbruiksuitersten neer tussen 5,7 en 6,4 liter/100 km en dat is meer dan het vermelden waard. Wie de kwaliteiten op een rijtje zet, moet toegeven dat 18.799 euro een meer dan correcte prijs is. MOTOR : viercilinderturbo- diesel met een slagvolume van 1396 cm3 die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. POTENTIEEL : maximumvermogen van 90 pk/66 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 220 Nm tussen 1750 en 2750 toeren/minuut. AFMETINGEN : 410 cm (l), 176,5 cm (br), 160,0 cm (h) en 261,5 cm (wielbasis). LAADVOLUME : 440-1486 liter. GEWICHT : 1245 kg. VERBRUIK IN LITER/100 KM : 4,7 (stad), 4,2 (buiten stad), 4,3 (mix). CO2-UITSTOOT : 114 gram/km. PRIJS, INCLUSIEF BTW : 18.799 euro, plus 61,80 euro BTW. JAARLIJKSE AUTOBELASTING : 215,42 euro. ANDERE VERSIES : 1.4 (14.899 euro), 1.6 (17.699 euro), 1.6 CRDI (19.549 euro). Door Pierre Darge