Het nieuwe eau de parfum La Panthère van Cartier (75 ml : 106 euro) inspireert zich, net zoals zijn voorganger uit 1987, op de iconische panter en de beroemde codes van het huis. Toch is het resoluut hedendaags : een eigentijdse interpretatie van de Cartiervrouw anno 2014, fris, vrouwelijk en vrij.

Het beest

“De panter is al eeuwenlang een symbool van vrouwelijkheid en ook niet toevallig een symbool van het merk Cartier”, vertelt Mathilde Laurent, huisparfumeur. “Ik wist niet meteen welke richting ik zou uitgaan bij het ontwerpen van dit parfum. Maar toen herinnerde ik me Theofrastus en zijn mythe van de geparfumeerde panter, oftewel het enige dier dat lekker ruikt en door zijn aangename geur ook prooien weet te lokken. Ik dacht meteen aan muskus, waar ik in mijn tijd bij Guerlain vaak en graag mee gewerkt heb : dierlijk maar toch heel subtiel, en het zorgt bovendien voor een ongelofelijke finish. Maar mijn panter moest meer zijn dan alleen maar muskus. En omdat er weleens gezegd wordt dat de adem van de panter iets goddelijks heeft, is het idee van de gardenia in me opgekomen. Een delicate, verrukkelijke bloem die mooi past bij de chypre, de muskus en ook nog iets dierlijks heeft, en zo was de cirkel rond.”

De bloem

Daarbij is er natuurlijk het feit dat la Panthère de bijnaam was van Jeanne Toussaint, een cocotte van Belgische oorsprong die le Tout-Paris aan haar voeten had, en Louis Cartier als minnaar. Ze veroverde niet alleen hem, maar verleidde ook zijn cliënteel met haar verbeelding, waarin een weelderige flora en fauna met sprankelende vogels en uiteraard panters tot leven komen. Ze werd nooit de wettelijke echtgenote van Louis Cartier, maar in 1933 uiteindelijk wel zijn artistiek directeur, en drukte zo haar stempel op de geschiedenis van het huis. “Het was een ongelooflijk aantrekkelijke vrouw, met een gewaagde stijl en een sterk karakter”, aldus Mathilde Laurent. In 1948 ontwierp Jeanne Toussaint een broche met een panter voor Wallis Simpson. In 1949 volgde er een tweede broche met panter waarin diezelfde Duchess of Windsor zich meteen herkende, en die ondertussen wereldberoemd is geworden mede dankzij de cabochon geslepen saffier van zo’n 152 karaat. “De panter als symbool van vrouwelijkheid en onafhankelijkheid sloeg aan en was tevens, voor Jeanne, een knipoog naar haar eigen persona”, vertelt Mathilde Laurent. “Ik kan me goed inbeelden dat de gardenia een bloem is die ook Jeanne gedragen zou hebben, en geen roos, geen jasmijn of andere typische bloem in de parfumerie, maar iets fris, dat niet alleen de moderne geest van Jeanne Toussaint belichaamt maar ook de Cartiervrouw van vandaag perfect vertegenwoordigt.”

DOOR DELPHINE STEFENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content