Met "Orlando", haar zesde roman, maakte de Britse schrijfster Virginia Woolf (1882-1941), een ambitieuze kruising tussen een lesbische biografie en een historisch fresko. De titelfiguur is een Lord, wiens verhaal begint als lieveling van koningin Elisabeth I en vierhonderd jaar later, na een geslachtsverandering, eindigt als moderne moeder.
...

Met "Orlando", haar zesde roman, maakte de Britse schrijfster Virginia Woolf (1882-1941), een ambitieuze kruising tussen een lesbische biografie en een historisch fresko. De titelfiguur is een Lord, wiens verhaal begint als lieveling van koningin Elisabeth I en vierhonderd jaar later, na een geslachtsverandering, eindigt als moderne moeder. Ex-koreografe/danseres Sally Potter maakte een paar jaar geleden een verfilming van "Orlando" en dat leverde een tamelijk ontgoochelende want stroeve en intellektualistische prent op, waarin de figuur van Orlando nooit echt tot leven kwam. De film was nog het meest genietbaar om zijn mooie historische plaatjes en dat was vooral de verdienste van de production design van Ben van Os en Jan Roelfs, het Nederlandse duo dat bekend werd van de films van Peter Greenaway. Vanaf half maart is er in het Théâtre National aan het Brusselse Rogierplein een grootscheepse toneelversie te zien van "Orlando". Met in de hoofdrol de onvolprezen Franse filmaktrice Isabelle Huppert en in een regie van Bob Wilson. Deze 54-jarige regisseur, afkomstig uit Waco in Texas, geldt als een van de belangrijkste en best betaalde figuren van het hedendaags teater. Hij is, zoals Jan Fabre, eerst en vooral een beeldend kunstenaar, d.w.z. een man die met geluid, licht en bewegingen, beeldkomposities maakt. Daarmee wordt zelden een rechtlijnig verhaal verteld, maar veeleer een reeks sferen gecreëerd waarmee de toeschouwer zijn eigen verhalen kan samenstellen. Met die aanpak heeft Wilson fascinerende produkties gemaakt, zoals "Einstein on the Beach" (1976) en bepaalde delen van zijn magnus opus "The CIVIL warS" (in de jaren tachtig). Maar de laatste tijd lijkt de artistieke ontwikkeling van Bob Wilson te leiden naar een doodlopend steegje van routineuze, zelfgenoegzame vormschoonheid en inhoudloze tableaux vivants. De produktie "The Meek Girl" die in november in deSingel te zien was, vormde daar nog maar eens een bewijs van. Bob Wilson zelf komt op 25 februari naar het Théâtre National om er vanaf 14 u.30 met dia's en foto's een overzicht te geven van de ongeveer 100 voorstellingen die hij maakte. Na deze lezing van tweeënhalf uur kan men vragen stellen. Vanaf 20 u. worden een aantal video's van Wilson vertoond, waaronder het sublieme "Video 50", een mijlpaal in de videokunst. "Orlando" is te zien op 15, 16, 17, 18 en 19 maart. Het is niet onverstandig om daar nu al voor te reserveren. (EVH) - Reserv. : (02) 217.03.03.