Begin september deed Weekend Knack een oproep aan zijn lezers: kies de mooiste beautyadvertenties die het afgelopen jaar in ons blad verschenen. Daarmee werd de eerste editie van de Belgian Awards for Beauty Advertising ingezet. Er werd een overzicht van alle advertenties gegeven en de lezers konden ons hun favoriete top-3 insturen, en dat in 3 categorieën: advertenties voor geuren, voor verzorging en voor make-up. Meer dan 2000 reacties stroomden binnen. Weekend Knack organiseerde de Awards samen zijn Franstalig zusterblad Weekend Le Vif/L'Express.
...

Begin september deed Weekend Knack een oproep aan zijn lezers: kies de mooiste beautyadvertenties die het afgelopen jaar in ons blad verschenen. Daarmee werd de eerste editie van de Belgian Awards for Beauty Advertising ingezet. Er werd een overzicht van alle advertenties gegeven en de lezers konden ons hun favoriete top-3 insturen, en dat in 3 categorieën: advertenties voor geuren, voor verzorging en voor make-up. Meer dan 2000 reacties stroomden binnen. Weekend Knack organiseerde de Awards samen zijn Franstalig zusterblad Weekend Le Vif/L'Express. "Met de Awards willen Weekend Knack en Weekend Le Vif het creatieve talent in de cosmeticahuizen en hun reclamebureaus in de kijker zetten", aldus Michèle Beeckman, Sales Director van Roularta Media Group. Het ging dus niet om een beoordeling van de producten, maar over de manier waarop ze bekendgemaakt worden. Op 15 oktober was het dan zover: de Awards werden uitgereikt in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de cosmeticahuizen en van een 100-tal uitgenodigde lezers.In de categorie make-up waren Diorific van Christian Dior, Extrait de Rouge van Chanel en SelfAction SuperTan van Estée Lauder genomineerd. De Award ging naar Diorific. Leen Noordermeer, Benelux-directeur van Parfums Christian Dior, zag de prijs als het resultaat van een geslaagde synergie tussen het couturehuis en de cosmetica-afdeling. "De campagne van Diorific is de eerste waarop onze huisontwerper John Galliano zijn stempel gedrukt heeft", vertelt Leen Noordermeer. "De link tussen couture en cosmetica was verslapt en we zijn die nu aan het herstellen." Het model op de Diorific-affiche draagt een hoed en een halssnoer dat door Naomi Campbell getoond werd op het Dior-defilé van vorige lente. De vorm van de lippenstift heeft iets van een juweel, ook al een link met de couture van Dior. De Diorific-advertentie heeft blijkbaar niet alleen de lezers van Weekend Knack bekoord. Leen Noordermeer: "Toen de pancarte in de etalages van de parfumeries stond, zijn veel consumenten naar binnen gekomen om net die lippenstift in die kleur te kopen. De reactie was in verschillende landen dezelfde." Volgens persverantwoordelijke Christel Trösch is de kleur de best verkochte ooit bij Christian Dior. In de categorie verzorging ging de strijd tussen Nivea Children van Nivea, Relaxing Fragrance van Shiseido en Uncircle van Estée Lauder. De moeder-met-kind-affiche van Nivea haalde het. Een award waar Helen Willems, marketingmanager van Beiersdorf Consumer Products, heel blij mee is. "Het is een keuze voor emoties", legt Helen Willems uit. "Ik vind het een zeer mooie campagne, maar voor mij telt niet alleen de creativiteit: onze reclameboodschappen moeten ook emoties uitstralen." In de Nivea-campagnes is het Franse begrip proximité het sleutelwoord. "Wij willen dicht bij onze klanten staan", zegt Helen Willems. "Die optie wordt niet alleen duidelijk in de creatieve aanpak, maar ook in de mediakeuze. Advertenties in tijdschriften zijn voor ons belangrijk: de consument zit thuis en kan rustig de tijd nemen om de advertentie te lezen en te bekijken." De laatste award, voor de beste parfumadvertentie, werd beslecht tussen Polo Sport van Ralph Lauren, Obsession van Calvin Klein en Eternity Women & Men van Calvin Klein. Polo Sport ging met de eer lopen. "Ralph Lauren superviseert zelf zijn reclamecampagnes. Er wordt een duidelijk beeld neergezet, dat overal in de wereld wordt overgenomen", zegt Valérie Defraye, marketingverantwoordelijke bij Parfums et Beauté. "Het beeld dat hier gekozen werd, zit helemaal in de geest van Polo Sport: het gaat om gezondheid, om je goed in je vel voelen, om zelfverzekerdheid. De man op de affiche is zeer gespierd: dat toont de kracht van het parfum aan." Maar niet alleen de cosmeticahuizen vielen in de prijzen: ook de lezers werden passend bedankt voor hun medewerking. Carine Bertrem gaf de juiste pronostiek van de winnende advertenties en kreeg, naast een groot pakket beautyproducten, een wellness-weekend in het Parkhotel in Knokke aangeboden. De andere aanwezige lezers konden naar huis terug met een beautypakket en een bos bloemen. Omwille van het succes van de Belgian Awards for Beauty Advertising wordt van het initiatief een jaarlijkse gewoonte gemaakt. Hou alvast de beautyadvertenties in de gaten.Trui Moerkerke / Foto's Gerald Dauphin