SPACE NK. APOTHECARY

WAT Een Londense alternatieve parfumerie (van Nicky Kinnaird, vandaar de NK). Opgericht in 1996. Kent een explosieve groei, er zijn nu al 6 Space NK.-winkels in Londen. Geen filmster of topmodel verlaat Londen zonder een bezoek aan Space NK. Niet-Londenaars kunnen sinds kort via postorder bestellen.

TROEVEN Space NK is de belichaming van de nieuwe golf in beauty. In de winkels wordt geen enkel "traditioneel" merk verkocht. Space NK heeft een zeer eigenzinnige mix in huis van vernieuwende kwaliteitsproducten van over de hele wereld. In make-up zijn dat de visagistenlijnen van Nars, Laura Mercier en Stila van Jeanine Lobell. Qua huidverzorging vind je er Kiehl's, Eve Lom, Philosophy en Remède. Verder: pincetten van Tweezerman, haarproducten van Bumble & Bumble en de bloemengeuren Antonias Flowers.

WAAR 6 winkels in Londen. Onder meer: 45-47 Brook Street, Mayfair (London W1), 7 Bishopsgate Arcade, 135 Bishopsgate (London, EC2) en een corner bij Harvey Nichols (Knightsbridge). Om telefonisch te bestellen, bel: (00-44) 870.607.7060.

EVE LOM

WIE Een Tsjechische ex-danseres die in de Verenigde Staten scheikunde en beauty therapie studeerde. Ze heeft een salon in Londen - met wachttijden van minimum 4 maanden - en een eigen beautylijn, geapprecieerd door fans als Donatella Versace, Tina Turner en Goldie Hawn.

TROEVEN Een zeer eenvoudige verzorgingslijn met slechts 8 producten. Haar beroemde Cleansing Cream is de bouwsteen van de collectie. Lom vertikt het om mirakels te beloven, schoonheid verkrijg je niet door "wonderkuren" maar door een regelmatig en eenvoudig "onderhoud". De klok terugdraaien is onmogelijk. Vrouwen zouden volgens Lom minder tijd in de badkamer moeten doorbrengen en beter een boek lezen of naar een museum gaan. Schoonheid vindt ze immers evenzeer een kwestie van intelligentie.

WAAR in Londen bij Dickins & Jones, 224 Regent Street en bij Space NK. In New York bij Barneys, 660 Madison Avenue (ter hoogte van de 61st Street), NY 10021.

CREME DE LA MER

WAT Cultcrème die bekendstaat als 's werelds beste moisturizer. Een van de duurste ook: 155 $ (rond de 6000 fr.) voor 60 ml. De crème werd in 1965 gemaakt door Nasa-fysicus Max Huber. Hij had in het laboratorium brandwonden opgelopen en ontwikkelde voor zichzelf een helende crème. Na de dood van Huber werd Crème de la Mer enkele jaren geleden overgenomen door Estée Lauder.

TROEVEN De crème wordt in de sector als een mirakelmiddel beschouwd. Naast hydrateren zou de crème de huidtextuur verbeteren en op termijn littekens doen verdwijnen. Crème de la Mer is een combinatie van zeewier, vitamines en elementen als ijzer en calcium. Het productieproces is zeer arbeidsintensief (wat de prijs en de wachtlijsten verklaart): het biofermentatieproces duurt 5 maanden en de potten worden met de hand gevuld.

WAAR Crème de la Mer heeft wereldwijd maar 120 verkooppunten. Het belangrijkste: Saks Fifth Avenue, 611 Fifth Avenue (ter hoogte van 49th Street), NY 10022.

KIEHL'S

WAT Oude New Yorkse apotheek (opgericht in 1851) met een uitgebreide schoonheids- en verzorgingslijn. Kate Moss koopt er de Ultra Facial Moisturizer en Sharon Stone de Crème d'Elegance.

TROEVEN Een enorm aanbod verzorgingsproducten, essentiële oliën en parfums, op basis van natuurlijke ingrediënten. De kwaliteitsproducten integreren cosmetische en farmaceutische kennis gecombineerd met plantengeneeskunde. De flacons en verpakkingen worden simpel (en recycleerbaar) gehouden om alle financiële inspanningen te reserveren voor het product zelf. Kiehl's is nog altijd een familiebedrijf (de vierde generatie) en een bezoek aan de oorspronkelijke apotheek is een belevenis. Je wordt er uitgebreid persoonlijk geholpen.

WAAR 109 Third Avenue (tussen 13 en 14th Street), NY 10003. Kiehl's is ook te koop bij Barneys in New York en Space NK in Londen. In Parijs bij Colette, 213 rue Saint Honoré (75001 Paris). Colette organiseert ook een postorderverkoop van de Kiehl's-producten.

NARS

WIE François Nars is een Franse makeup artist die in New York werkt en woont. Na 15 jaar in de mode - Nars deed onder meer de make-up voor defilés van Versace en Marc Jacobs - lanceerde hij in 1995 een eigen make-uplijn: Nars.

TROEVEN Een moderne en no-nonsense make-uplijn, tegelijk klassiek en avant-garde, opvallend en sober. De nagellakken zijn ronduit schitterend. Het sterproduct: The Multiple, een crèmig poeder in stick dat als blush, lippenstift en oogschaduw kan gebruikt worden (verkrijgbaar in 6 zachte tinten). Ook de verpakking is een troef: zwarte rubberen design doosjes of tubes, een ontwerp van Fabian Baron. De advertenties, die Nars zelf fotografeert, tonen onconventionele beautybeelden: harde, van traditionele glamour ontdane gezichten, maar zo mooi en modern.

WAAR Barneys in New York, Space NK in Londen, Colette in Parijs.

STILA

WAT De make-uplijn van de Amerikaanse makeup artistJeanine Lobell. Alle producten zijn ecologisch correct verpakt en blush- en oogschaduwdoosjes kregen binnenin een New Age geïnspireerde spreuk.

TROEVEN Lobell ontwikkelde make-up voor "echte" vrouwen. Haar sterkte is dat ze beautytrends zo flatterend mogelijk vertaalt. Stila wordt omschreven als functioneel, betaalbaar en met een on-Hollywood glamour. Jeanine Lobell traint haar visagisten om vrouwen er goed te laten uitzien met zo weinig mogelijk make-up. Ze vertellen de klanten wat ze vooral niet moeten kopen. Nog een troef, maar geheel terzijde: Lobell woont en leeft in Los Angeles met echtgenoot Anthony Edwards, de charmante dr. Greene in E.R.

WAAR Barneys in New York en Space NK in Londen.

JO MALONE

WIE Londens "hottest" schoonheidsgoeroe, met een eigen verzorgings- en geurlijn. Malone begon 15 jaar geleden in haar appartement met gezichtsverzorgingen en vulde in haar keuken flesjes badolie. Nu heeft ze een duizelingwekkende lijst trouwe klanten, een winkel in Londen, een deal met Bergdorf Goodman in New York en een postorderservice. Van Jo Malone wordt gezegd dat ze het potentieel heeft van een Estée Lauder.

TROEVEN Een eenvoudige maar effectieve verzorgingslijn, verpakt in stijlvolle apothekerachtige flacons. De parfumbenadering van Jo Malone is uniek: ze creëert colognes (met originele fruit- en bloemengeuren) die onderling gecombineerd kunnen worden voor een echt persoonlijk parfum. Badolie en bodylotion vullen de colognes perfect aan. Malone biedt ook huisparfums aan. Via haar postorderservice Sent a Scent kan je prachtig ingepakte colognes of andere cadeaus waar ook ter wereld laten bezorgen.

WAAR Jo Malone Store, 154 Walton Street, London SW3 2JL. In New York bij Bergdorf Goodman, 754 Fifth Avenue, NY 10019. In Parijs bij Joseph (14 Avenue Montaigne). Voor postorder en Sent a Scent: Jo Malone, The Old Imperial Laundry, Warriner Gardens, Londen SW11 4XW. Tel. (00-44) (171) 720.0202.

PHILOSOPHY

WAT De verzorgingslijn van Cristina Carlino. Als tiener had Carlino veel last van hardnekkige acne en werd ze geobsedeerd door haar huid. Ze studeerde af als estheticienne en werkte samen met een plastisch chirurg. Ze ontwikkelde met een team van chemici de lunch hour peel. Datzelfde team stond in voor de uitwerking van Philosophy.

TROEVEN Producten met een serieuze dermatologische background die aan de man gebracht worden met New Age spreuken en een portie humor. Een moisturizer krijgt als naam "Hope in a jar", een lipbalsem "Kiss me" en als bijkomende filosofie: "the road to intimacy is lots of kissing". Carlino poneert overal dat er goed uitzien begint bij je goed voelen. Vandaar "Falling in Love", een flesje met synthetische feromonen die in ons lichaam hetzelfde geluksgevoel zouden oproepen als verliefd zijn. Philosophy heeft ook een "charity devision": een deel van de winst gaat naar goede doelen.

WAAR Onder meer bij Barneys en Saks Fifth Avenue in New York. In Londen bij Space NK., Harrods (87-135 Brompton Road) en Liberty (214 Regent Street). Op internet: http://www.philosophy.com

5S

WAT Het nieuwe cosmeticamerk (make-up, huid- en haarvezorging) van Shiseido. Jonge stadsvrouwen (twintigers en dertigers) vormen de doelgroep. Uit onderzoek blijkt dat deze vrouwen op zoek zijn naar een nieuw type van cosmetica, tegen redelijke prijzen maar met een kwaliteitsimago. Shiseido wil met 5S duidelijk een positie verwerven in het segment van Aveda, MAC, Origins en The Body Shop.

TROEVEN Het uitgangspunt: "bringing out the special beauty that best reflects oneself". Het New Yorkse vlaggenschip van 5S is een ruime en rustige winkel waar alles getest kan worden. Het personeel wordt niet op commissie betaald, zodat "hard sell" uitgesloten wordt. In de huidverzorgingslijn wordt met specifieke kleuren en met aromatherapie gewerkt voor een weldadige werking op de geest. Alle make-upproducten zijn multifunctioneel, verkrijgbaar in zowel de klassieke tinten als de nieuwste trendkleuren.

WAAR In mei werd de eerste winkel geopend, in Soho, 98 Prince Street, NY. (Website: www.five-s.com) Van daaruit wordt het imago van 5S gevestigd. Shiseido heeft al plannen voor nog meer eigen winkels in de belangrijkste steden en voor verkooppunten in Noord-Amerika, Azië en Europa.

REMEDE

WAT De huidverzorgingslijn van Marcia Kilgore, de jonge eigenaar (net 30) van de hippe Bliss Spa in New York, het beautycentrum waar Uma Thurman en Amber Valetta hun huid laten verzorgen.

TROEVEN Net als Cristina Carlino van Philosophy had ook Marcia Kilgore veel last van acne. Omdat niemand haar kon helpen, ging ze het probleem zelf bestuderen. Ze raakte van haar acne af door speciale gezichtsbehandelingen (de basis van de Bliss Spa), maar pakt nu ook uit met een serie producten met de duidelijke naam Remède. De hele lijn draait rond zuurstof, want Kilgore is ervan overtuigd dat zuurstof de sleutel is tot het behoud van een jonge huid.

WAAR Bij Colette in Parijs en Space NK in Londen. Bliss Spa: 568 Broadway, NY.

Trui Moerkerke