Zoals in mode en design volgen trends in beauty elkaar snel op. Niet lang geleden liep het in de parfumerie storm voor de sobere, strakke flacons van Emporio Armani en Gucci's Envy, nu willen we kitsch en goud. Daarom loopt er een gouden draad door Diors make-uplijn Diorific ( foto 8), bedacht door huisontwerper Galliano. De lijn verwijst naar...

Zoals in mode en design volgen trends in beauty elkaar snel op. Niet lang geleden liep het in de parfumerie storm voor de sobere, strakke flacons van Emporio Armani en Gucci's Envy, nu willen we kitsch en goud. Daarom loopt er een gouden draad door Diors make-uplijn Diorific ( foto 8), bedacht door huisontwerper Galliano. De lijn verwijst naar zijn superbarokke haute-couturelijn. Broedplaats van veel trends is de backstageruimte van de grote modeshows, waar topmodellen uitpakken met de laatste hippe hebbedingen. Vaak gesignaleerd zijn de antiek aandoende poederdozen van T. LeClerc ( foto 2), een Frans make-upmerk dat in 1881 door de Parijse apotheker Theophile Le Clerc werd gesticht. Het merk heeft een breed gamma, maar is vooral bekend om zijn lichte en fijne gezichtspoeders, die vooral in New York een cultstatus hebben bereikt. Traditie en een oude naam schijnen het nieuwe succesrecept te zijn, want ook het oeroude Engelse Yardley is aan een revival bezig. Het merk maakt al sinds 1770 verfijnde zepen en geurwaters op basis van natuurlijke ingrediënten, en vooral de English Lavender-producten zijn zeer gegeerd, ook door het Britse koningshuis. Yardley is dan ook al bijna een eeuw hofleverancier. Kate Moss bijvoorbeeld is verslingerd aan de nostalgische stijl van ontwerpster Anna Sui, die nu een eigen parfum heeft gelanceerd dat haar naam draagt. Een aparte geur in een zwart-paarse glazen flacon, omlijst met zwarte rozenblaadjes en een zwarte roos op de dop: kitsch, barok en hip ( foto 7). Zie ook de parfums van Annick Goutal: pompeuze flacons met ronde vormen en veel gouden strikjes en kwastjes lijken uit de 18de eeuw te komen ( foto 3). Maar ook recentere geuren krijgen een barok jasje aangemeten, zoals Le Baiser van Lalique ( foto 6) en het sensuele Boudoir ( foto 5) van Vivienne Westwood ( foto 1). Boudoir is uitgevoerd in kitscherig roze en klatergoud en heeft de rijksappel (het symbool van Westwood) als dop. Helemaal in dezelfde sfeer zit Rococo, de nieuwe geur van Joop! ( foto 4), die pas in februari 2000 zal worden uitgebracht. Een zachte oriëntal verpakt in de typische kleuren van die tijd: babyblauw en zacht oranje. De naam van de geur verwijst naar de inspiratiebron: de 18de-eeuwse stijlperiode vol krullen en bladgoud. Sofie Albrecht