Over de Italianen circuleren wereldwijd nogal wat clichés, maar als ze over kleren praten, liegen ze nooit. Als ze kwaliteit beloven, dan krijg je die ook. Zie Pal Zileri, bijna dertig jaar leverancier van mannenpakken met een perfecte afwerking, vervaardigd in hoogstaande stoffen.
...

Over de Italianen circuleren wereldwijd nogal wat clichés, maar als ze over kleren praten, liegen ze nooit. Als ze kwaliteit beloven, dan krijg je die ook. Zie Pal Zileri, bijna dertig jaar leverancier van mannenpakken met een perfecte afwerking, vervaardigd in hoogstaande stoffen. De Italianen kleden de wereld. Of toch tenminste wie een smaakvol oog heeft, en een parate beurs voor goedgemaakte kledingstukken. De Italiaanse designers, van Prada over Versace tot Armani, rijden al decennia lang moeiteloos in de kop van het peloton. En ontwerpers uit andere contreien verdringen zich om te produceren in Italië, want daar zit de meest geavanceerde kledingindustrie. De rijkelijkste wolvariant, het gladste katoen, de zachtste krijtstreep: negen keer op tien komen ze uit de staalboeken van Italiaanse leveranciers. De Italiaanse confectie staat niet bekend als de goedkoopste, maar wel als de beste in de modewereld, en daar kan concurrentie uit andere werelddelen niets aan veranderen. Het mannenlabel Pal Zileri - de naam is ontleend aan een oude Venetiaanse familie - is dus ontsproten uit de ideale potgrond. De vaderlandse zin voor traditie en vakmanschap draagt het merk wat graag met zich mee, maar mode en trends worden evenmin vergeten. Al sinds het ontstaan, in 1970, onderscheidt Pal Zileri zich van andere makers van degelijke mannenkostuums: vroeger, in de seventies, bracht het merk pakken in helle kleuren, geborduurde dassen of overhemden met bloemendessins, geheel tegen de toenmalige stroom van grijs en bruin in. En tegenwoordig figureert kleur en verrassende materiaalkeuze nog steeds in de Pal Zileri-collecties, een aanpak die van het label een begrip heeft gemaakt. Doorheen de jaren heeft Pal Zileri ook altijd geluisterd naar de noden van de klant, en nooit gedraald indien nodig vernieuwing binnen het bedrijf te brengen. Dat betekent dat ze de algemene trends niet uit het oog verliezen, en de belijningen van hun pakken aan de tijd aanpassen. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar afgaand op de oubollige kostuums die veel andere merken - ja, ook Italiaanse - nog steeds aanbieden, mag dat zeker als een pluspunt gezien worden. Pal Zileri investeert binnenshuis ook al jaren in nieuwe technologie, vooral in de distributie en de logistieke afdelingen. Op die manier kan het label vliegensvlug inspelen op de minste verschuiving op de markt, en kan het garant staan voor een vlekkeloze service. Pal Zileri heeft de vinger aan de pols: voor de collectie van winter '98-'99 fungeerde acteur Nick Nolte als internationaal ambassadeur voor het merk, een public-relationsrol die de ster zelf aanbod, nadat hij Pal Zileri ontdekt had. Nolte bleek een ongewone, maar succesvolle keuze: een wat onbehouwen, maar échte man van vlees en bloed, geen gestileerde pop. Pal Zileri geeft ook blijk van een brede kijk. Een tijdje geleden riep het merk de Pal Zileri Creative Photo Award in het leven, een wedstrijd voor professionele en amateur-fotografen, met als doel de modefotografie te promoten en in ere te herstellen. Op dit moment kan Pal Zileri een hele resem verschillende lijnen voorleggen, voor elk wat wils: er is vooreerst gewoon Pal Zileri, een geheel van klassieke pakken, uitgebreid met hemden, dassen en andere accessoires. Binnen deze lijn bestaan er twee onderverdelingen: Pal Zileri Pull, een total look met meer innovatieve stoffen en een dynamische, modebewuste stijl; en Pal Zileri Sport, met gesofisticeerde sportswear. Sinds een tijdje zijn daarbij nog andere collecties, waarmee men tegemoet komt aan de specifieke eisen van een steeds groeiend klantenbestand. High Generation heeft een jong publiek als doelgroep, en brengt resoluut stadse, gedurfde outfits. Maar de meest ambitieuze en in het oog springende lijn is www. sartoriale it.di Pal Zileri, een veeleer lang uitgevallen titel, maar algemeen bekend als de Sartoriale-collectie. Sartorial, een Engelse term, betekent "van de kleermaker" en is een woord dat de laatste tijd steeds vaker valt. Meer en meer mannen hebben genoeg van "gewone" confectie, omdat de kwaliteit soms te wensen over laat, of omdat de maten en vormen te gestandaardiseerd zijn. Waar vroeger de kleermaker uitweg bood, zijn de heren vandaag aangewezen op geserialiseerde kostuums. Maar hoe je het ook draait of keert: niets gaat boven de luxe en het comfort van een met hand en liefde gemaakt pak, dat goed zit en jaren meegaat. In de jaren '90 is er echter een tussenvorm ontstaan: confectie met een kleermakershand, industry meets sartorial. Pal Zileri heeft een collectie geïntroduceerd, omschreven als een harmonieus evenwicht tussen ambachtelijk vakmanschap en technologie. Het betreft een lijn waarvan de stukken grotendeels in de fabriek vervaardigd zijn, maar met de hand afgewerkt worden, wat een unieke en persoonlijke toets aan elk item geeft. Eerst worden de pakken voor de helft afgewerkt in de Pal Zileri-ateliers. Daarna worden ze bij een team van een kleine honderd Italiaanse thuiswerkers afgeleverd, die de kostuums verder met de hand afwerken. Zo'n pak, kant en klaar, wordt daardoor natuurlijk duurder, maar ook niet zo vreselijk veel: een dergelijk pak is al verkrijgbaar vanaf 30.000 fr. Bij het opstarten van die collectie stak Pal Zileri eerst zijn licht op bij meester-kleermakers op Saville Row in Londen en andere traditionalisten elders. Opgedane impressies, oude knepen en dito technieken werden geassimileerd door de Italiaanse vakmensen in de Pal Zileri-ateliers voor het ontwerpen en opzetten van de eigen lijn. Aan de basisvormen is niet veel veranderd (het zijn degelijke, goedgeknipte pakken gebleven), maar kleine, intrinsieke details zijn wel aangepast. Zo zijn de Sartoriale-pakken genaaid met een Engelse naad, of zit achter het knoopsgat in de revers een lusje, om een eventuele corsage in te laten glijden. De broekomslag kan gemakkelijk teruggevouwen worden, wat praktisch is om de verzamelde pluisjes en ander vuil eruit te schudden. Geen enkele knoop is plat, wel lichtjes bol, zodat die gemakkelijker door het knoopsgat glijdt. Binnenzakken worden in de stof zelf verwerkt, niet in de voering. Een steekzakje zit niet recht, maar scheef, zoals de traditie het voorschrijft. De mouwen zijn met de hand ingezet waardoor ze een beetje fronsen, wat tekenend is voor een kleermakerspak. Allemaal kleine, maar belangrijke aspecten die een pak sartorial maken, of toch bijna. Daardoor is een doorsnee pak uit deze Pal Zileri-lijn ook meteen lichter en gestroomlijnder. En ondanks de nadruk op de vele traditionele handelingen-met-de-hand (178 in totaal) blijven de kostuums modieus: ze zijn verkrijgbaar in alle kleuren en stoffen, van tweed tot kasjmier. Het logo is niet voor niets een internetadres: een ambachtelijke stempel op een modern en hedendaags pak. Op zijn Italiaans dus: twee vliegen in een klap. Wie meer wil weten over de maatpakken van Pal Zileri, zie het Weekend Knack Rendez-vous op pagina 191.Peter De Potter