De Frans-Britse Julie Mathias en haar man Wolfgang Kaeppner vormen samen het ontwerpbureau Wokmedia. Mathias werd anderhalf jaar geleden door badkamerproducent Ideal Standard en de Britse Helen Hamlyn Foundation - die het leven van vijftigplussers willen verbeteren - uitgenodigd om een badkameridee te ontwikkelen gericht op mensen ouder dan vijftig.
...

De Frans-Britse Julie Mathias en haar man Wolfgang Kaeppner vormen samen het ontwerpbureau Wokmedia. Mathias werd anderhalf jaar geleden door badkamerproducent Ideal Standard en de Britse Helen Hamlyn Foundation - die het leven van vijftigplussers willen verbeteren - uitgenodigd om een badkameridee te ontwikkelen gericht op mensen ouder dan vijftig. Julie Mathias : Ik kreeg de totale vrijheid van Ideal Standard. Ik heb tien mensen tussen vijftig en zeventig jaar geïnterviewd : hoe ze zich voelen, hoe ze met hun lichaam omgaan, hoe het is om ouder te worden. Ook hoe ze hun badkamer gebruiken en hoe ze dat vroeger deden. Een vrouw vertelde dat het gevoel om als kind gewassen te worden door haar ouders een van haar leukste herinneringen is. Ik heb daar op doorgedacht en het idee van een carwash erbij gehaald. Hoe heerlijk het zou zijn om gewassen en droog geblazen te worden. Er is 'Extension', een mix tussen een tuinhuis en badkamer voor mensen die geen zin hebben om hun hele huis te verbouwen voor nieuw sanitair. En dan is er 'Tree', een soort kapstok met tuinslangen met koud en warm water, of hete lucht. Bij 'Jungle' hangen die slangen aan het plafond of in de muur. 'WaterDrop' gaat dan weer een heel organische kant op, met nevel. Het zit allemaal nog in een conceptuele fase. In principe zijn ze allemaal te realiseren. Soms bestaan de producten wel, maar is de markt er niet klaar voor. Het moet door de gebruikers geaccepteerd worden. We spreken hier niet over een product, maar over het veranderen van een volledige kamer. Dat vraagt tijd. WaterDrop is ongetwijfeld het meest conceptuele, het moeilijkste project, maar ligt mij wel na aan het hart. Het idee erachter past niet meer in onze gewoontes en normale handelingen van vandaag. Het heeft nostalgische en poëtische referenties. De tuinslangenboom spreekt, denk ik, de meeste mensen aan. Iedereen heeft al eens met tuinslangen gespeeld tijdens het wassen van de wagen. Sfeer-organisator Veerle Wenes zette ook een Vlaamse ontwerper aan het werk. Anthony Duffeleer zal samen met distributeur Sax Sanitair twee badkamers creëren. Anthony Duffeleer : Het zijn boxen van 3 meter op 3 meter. Badkamers zijn immers niet alleen voor een kapitaalkrachtig publiek dat veel plaats heeft. Ten tweede toon ik een aantal gimmicks. Zo hebben we bijvoorbeeld een chesterfieldstoel bedacht waar we de bodem uit gehaald hebben. Die is bedoeld om in de douche te zetten. In realiteit is zo'n chesterfield natuurlijk niet haalbaar, maar het gaat om het idee. Een tweede voorbeeld is een kerkstoel waar je met je knieën op gaat zitten. Die zie ik graag omgebouwd tot een haarwaselement. Een badkamer comfortabel maken, gaat verder dan leuningen langs het toilet hangen. Of een bad installeren waar je makkelijk in- en uitstapt. Met ons ontwerpbureau Frap zijn wij op dit moment aan het werken rond het thema 'zitten'. Er zijn al honderdduizenden stoelen gemaakt. Natuurlijk willen wij een nóg betere stoel maken. Maar in plaats van over die stoel na te denken, denken we na over het 'zitten' zelf. Hoe zetten mensen zich neer als ze geen stoel hebben ? Dan gebruiken ze een trap als stoel, een muurtje wordt een bank. Dat verhaal onderzocht ik in de badkamer. Op de badrand zitten kan zo oncomfortabel zijn. Het is een lastige bedoening als je het haar van je kinderen of van je partner wil wassen. Ik zie de badkamer eigenlijk als het verlengde van de woonkamer. Het moet kunnen dat de ene persoon rustig een boek zit te lezen, terwijl de andere in bad zit. Vijftigers hebben meer tijd. Of hebben meer tijd nodig in de badkamer. Ik wil dat faciliteren, zodat het een aangename en comfortabele ruimte is waar mensen een leuke badkameravond kunnen hebben, in plaats van een leuke televisieavond. Sommige van deze ideeën zijn ontstaan uit reële vragen van vijftigers of zestigers. Die zijn effectief al uitgevoerd. In ieder geval moet dit soort badkamer ook perfect kunnen functioneren voor een twintiger. De laatste jaren is de badkamer steeds mooier geworden, en luxueuzer. Er is bijvoorbeeld de opkomst geweest van glasmozaïek. Dat is geweldig mooi, maar heb je daar al eens op gezeten ? Het is helemaal niet comfortabel. Het is allemaal vooral visueel. Of kijk naar de positie van kranen. Die wordt bepaald door de architectuur van het gebouw, niet door de kranenproducenten. Bad- en kranenfabrikanten communiceren amper met elkaar. Op het vlak van ergonomie zouden daar nochtans interessante ideeën uit kunnen voortvloeien. Nu wordt er enkel in de zorgsector over die dingen nagedacht. Jammer. Sfeer, zaterdag 17 maart van 14 tot 23 uur, zondag 18 en 25 maart van 10 tot 19 uur, maandag 19, vrijdag 23 en zaterdag 24 maart telkens van 14 tot 21 uur, Flanders Expo, Gent. Inkom 8 euro. Info : www.sfeer.be.Door Leen Creve I Portretten Charlie De Keersmaecker