Leen Creve Interieur- en designjournalist 

In het oude badhuis van Vorst maakt de rommel beetje bij beetje plaats voor kunst.

In het midden van het vroegere gemeentelijke zwembad van Vorst, gebouwd in de eerste helft van vorige eeuw, staat een man zich danig in het zweet te zwaaien. Ontbloot bovenlijf, blote voeten, het middellange haar in een knotje. Aan het ronddraaiende touw boven zijn hoofd hangen een paar metalen buizen, die een monotoon geluid creƫren, alsof er een stevige wind waait. Wat verderop zit iemand naast een laptop op de grond, hij bespeelt een muziekinstrument met veel draden en hout. Een Japanner tokkelt op een toetsenbord. Een vierde man loopt langs de rand van het zwembad met een opnameapparaatje. Het is duidelijk : hier wordt aan kunst gewerkt ! Hier is dan ook Bains : : Connective gevestigd, een kunstenwerkplaats.

Precies dat was de bedoeling negen jaar geleden, toen de broers Malstaf de plek ontdekten tijdens een fietstochtje. Ze deden er een performance en vonden het zonde dat het de laatste keer zou zijn. Ze sloten een renovatiecontract met de eigenaar : in ruil voor het opknappen van het zwembad, konden ze het gratis gebruiken.

Een klus die gemakkelijker toegezegd dan geklaard bleek. Het pand van architect Charles Riffart was immers zwaar toegetakeld door de vorige eigenaar, die er in 1989 een nachtclub inrichtte. De buurt was niet gediend met de bijbehorende verkeers- en geluidsoverlast, en na hevige rellen sloot de club twee jaar later. De filmproducent Kosmopolis, die onder andere Lieven Debrauwers Confituur en Pauline & Paulette produceerde, kocht het zwembad op.

“Kosmopolis was blij dat we het zouden onderhouden”, herinnert Vincent Malstaf zich. “Met de pas opgerichte vzw De Krul begonnen we enthousiast aan de renovatie. Heel veel werk is vrijwillig uitgevoerd. Alle ramen waren dichtgemetseld. In de kelder, met zijn kleine badkamertjes, was puin gekieperd.” De werken liepen veel vertraging op. Het renovatieplan zou al lang afgelopen moeten zijn, maar dat is nog niet het geval. “We hebben gewoon de middelen niet”, zegt Vincent Malstaf.

Ondertussen echter groeide de vzw : het artistieke laboratorium begon almaar meer mensen aan te trekken en workshops te organiseren. Elke laatste vrijdag van de maand heeft er nu een Plankton : : Bar plaats : de plek wordt omgetoverd tot een loungebar waar drie kunstenaars van verschillende disciplines de confrontatie met elkaar en het publiek aangaan.

Steeds meer artiesten gebruiken de locatie : als zogenaamde residents of als eenmalige bezoekers. “B : : C is ideaal door de interessante en gevarieerde ruimten en akoestiek, de open situatie waar je mensen kunt ontmoeten”, vindt performer Monica Klinger, curator van Momentum (zie kader). Drie dansers zijn dan weer onder de indruk van “een ruimte die in transformatiefase is”. Artiesten gebruiken gratis het oude zwembad. Als tegenprestatie staan ze op de telefoonlijst, voor als er veel man- of vrouwkracht nodig is.

Vanaf januari 2006 is Bains : : Connective ook gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap. Daardoor is er een voltijds klusjesman aangenomen, zodat het werk toch gestaag vordert. “Zie je die oranje deur ?” vraagt Leen De Spiegelaere, communicatieverantwoordelijke. “Dat heeft hij gedaan. Knap, hĆ© ?” Stukje bij beetje, dus. Ondertussen is het zwembad tot november volgeboekt. Dan is er een winterstop, want er is geen verwarming.

MOMENTUM IN HET ZWEMBAD

Wat ? Een platform voor performance art, eerste editie.

Waarom ? Om een nieuwe dynamiek in de discipline te steken.

Wanneer ? 16 tot 18 juni.

Wie ? Curatoren zijn Monica Klinger en artistiek directeur Luea Ritter van Bains : : Connective. Performers uit Belgiƫ, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Info ? www.momentum-festival.org of 02 534 48 55

Info over Bains : : Connective ? www.bains.be

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content