Veel goud en een vleugje zilver. Rood en groen. De make-upboodschap van winterdefilés in Milaan en Parijs was zeer duidelijk : de ogen krijgen kleur. U kan alvast beginnen oefenen. Een sfeerbeeld vanuit de coulissen van de mode.
...

Veel goud en een vleugje zilver. Rood en groen. De make-upboodschap van winterdefilés in Milaan en Parijs was zeer duidelijk : de ogen krijgen kleur. U kan alvast beginnen oefenen. Een sfeerbeeld vanuit de coulissen van de mode.Trui Moerkerke Foto's : Etienne Tordoir e.a. ?VOOR MIJ IS DIT ALLES EEN GEHEEL : de kleding, de schoenen, de make-up, het kapsel. Als iets niet goed zit, valt alles in elkaar?, vertelt Ann Demeulemeester enkele uren voor het defilé van de herfst/wintercollectie 96. Haar mannequins ?ze moeten iets losmaken, ik wil geen lege poppen? dragen het haar zeer sluik en hebben rode ogen. ?Rood is inderdaad een moeilijke kleur, maar het was een uitdaging om de balans te vinden tussen agressiviteit en schoonheid?, aldus visagist Rudi Cremers. Hij vond de balans in wat hij een ?teruggetrokken? blik (accent op de ooghoeken) noemt en het gebruik van verschillende tinten rood, van zeer donker over roodbruin tot oranjerood. ?Van ver lijkt het zwaar, als je van dichtbij kijkt, lijkt het wel een bloem.? Het klopt : de modellen zien er goed uit : de gangbare mening dat rode ogen iemand er ziekelijk doen uitzien, moet bij deze herbekeken worden. Cremers doet al jaren de make-up voor de Demeulemeester-shows. ?Ann heeft zeer duidelijk omlijnde ideeën over make-up. We werken altijd rond dezelfde basiselementen : borstelige wenkbrauwen en schaduwen aan de binnenkant van de ogen. Dit keer had ik veel andere vormen uitgeprobeerd. Maar we zijn opnieuw uitgekomen bij de teruggetrokken blik.? De trend werd vorig seizoen al gezet, nu kan niemand er nog om heen : na jaren van natuurlijke make-up, krijgen de ogen terug kleur. En geen klein beetje. Donkerrood en goud bij Chanel, kaki bij Helmut Lang, een lichter groen bij Armani, goud bij Dries Van Noten en bij Gucci. Inge Grognard, visagiste bij de shows van Van Noten, Bikkembergs, Margiela en Scapa zucht. ?De vorige keer hadden we bij Dries felblauwe ogen, Gucci ook. Nu hebben we goud, zij ook. Tja, zoiets hangt in de lucht. Maar Gucci haalt natuurlijk alle boekskes.? Voor de Indisch geïnspireerde collectie van Van Noten, tekende Grognard een feeërieke en indrukwekkend mooie make-up met veel goud of zilver op de ogen. ?Het accent ligt helemaal op de ogen, de mond is zeer neutraal?, aldus Grognard. Linda Cantello inspireerde zich voor Gucci op de talrijke gouden accessoires van het merk. ?Toen ik die zag, dacht ik : waarom geen gouden ogen ? Het is een sjiek statement : bleke lippen en op de ogen een zelfverzekerde strook metalliek.? Bij Chanel draait de wintermake-up rond beige, goud en na het succes van de Vamp-nagellak rond donkerrood, hun rouge noir, steeds met een glamoureuze metallieke schittering. Backstage orakelt Dominique Moncourtois, Chanels cosmeticaverantwoordelijke, naar goede gewoonte over de komende trends. Op de tafel voor hem liggen producten en schetsen uitgestald, illustratief en fotogeniek. ?We hebben een sterk concept?, vertelt hij zelfverzekerd. ?Dit jaar draait alles om het parfum Allure. We hebben met de kleuren van de verpakking, beige en goud, gespeeld voor onze make-up. En rouge noir komt nu ook op de ogen. Voor het defilé hebben we zelfs donkerrode, valse wimpers.? Nadrukkelijke gekleurde ogen zijn dit seizoen meer dan een catwalkgimmick. De herfst- en wintermake-up van bijna alle cosmeticamerken geven de richting aan. Zo brengt Helena Rubinstein kleine doosjes los oogschaduwpoeder uit, opvallend zilver en hemelsblauw. Christian Dior waagt zich voorzichtig aan grijsgroen, met het palet ?Vert Aérien?, Lancôme stelt eveneens enkele groene tinten voor. Chanel heeft voor de winter fraaie gouden oogschaduwtinten en voor de fans van de Vamp-lippenstift en -nagellak een rouge noir mascara. In beperkte versie, wat de Vamp-hype geen kwaad zal doen. Op het defilé van Yves Saint Laurent werkt Terry, directrice maquillage van het huis, entoesiast met een nieuwe materie waar spitstechnologie achter zit. ?Het gaat om kleuren met een paradox : transparant en tegelijk gekleurd. Niet hard en mat, maar meer dan alleen parelmoer. Noem het kleuren met reliëf.? De bevindingen van Terry en haar team werden gecommercialiseerd in het YSL-wintergamma ?Clair d'Etoile?. Toch waarschuwen de meeste visagisten dat make-up van de defilé's beter niet klakkeloos overgenomen wordt in het dagelijkse leven. Blauwe oogschaduw bij blauwe ogen, groene oogschaduw bij groene ogen : die ongeschreven, moeilijk uit te roeien make-upwet bezorgt de meeste professionals koude rillingen. Hoe het dan wel moet ? Geduldig experimenteren. De eerste keren alleen oogschaduw aanbrengen op het bewegend ooglid bijvoorbeeld. En daarna overschakelen op het gedurfdere werk. Inge Grognard vindt één accent op het gezicht een absolute noodzaak voor een moderne maquillage. ?Bij sterk geaccentueerde ogen hoort een neutrale mond, anders wordt het echt teveel.? Voor wie de modieuze metallieke tinten wil gebruiken, heeft Linda Cantello nog een truuk. Ze raadt aan een crème oogschaduw te gebruiken. Als er alleen een poederversie voorhanden is, lost ze dat op door met de vingers wat vaseline onder de oogschaduw te mengen. Zo blijft de oogschaduw beter zitten en het glimeffect is deze winter echt in. KIJK ME IN DE OGEN 1. De zusjes Kate en Marcella Coll backstage bij Ann Demeulemeester. 2. en 6. Rouge noir en goud op de ogen bij Chanel. Ook de lippen krijgen een metallieke glans. 3. en 4. Een rood palet voor de ogen, borstelige wenkbrauwen en sluikhaar,GOUD & ZILVER1. Inge Grognard maquilleert Helena Christiansenvoor de show van Dries Van Noten.2, 4, 7 en 8. Goud en zilver voor de Indisch geïnspireerde collectie van Dries Van Noten.3. Dries Van Noten.5. Zilver onder de ogen, bij Véronique Leroy.6. De goudkoorts bij Chanel.BACKSTAGE-GEKTE 1. Met twee haardrogers tegelijk, bij Dries Van Noten. 2. De werkinstrumenten van Terry, bij Yves Saint Laurent. 3. Karen Mulder vond backstage bij Yves Saint Laurent nog net een plaatsje op de grond. 4. U dacht dat het supermodellenrijk uit1. De Polaroids van de casting bij Yves Saint Laurent. 2. Giorgio Armani met zijn modellen. 3. Een zorgelijke blik van Véronique Leroy, net voor het defilé. 4. Yves Saint Laurent is er vrij gerust in. 5,6 en 7. Voor het defilé van Dirk Bikkembergs vertrok visagiste Grognard van de fluosticks die bij wintersporten gebruikt worden op de lippen en onder de ogen. Het werd een combinatie van fluo roze en oranje of van wit en een fluokleur. Let op de ene valse wimper in de buitenooghoek : zo kreeg de make-up een sjiekere touch. 1, 2, 3, 4 en 5. Véronique Leroy werkte in haar show met verschillende make-upthema's : van een ingetogen militaire look (met een kort ijzeren haarstukje er bovenop, foto 2) over de stijl van een nouveau-riche-mevrouw (foto 3) naar de glamour van de discoqueen (foto 4). Het haar wordt bij voorkeur torenhoog gedragen.6, 7 en 8. Het voile-effect bij Martin Margiela.