Zwaar opgemaakte ogen en bleke lippen, geïriseerde tinten oogschaduw, opgestoken haar en haarstukjes, het was allemaal te zien op de catwalks in Parijs, Milaan en New York. Maar ook de natuurlijk ogende make-up hield stand. Nooit zonder een vleugje verfijning.
...

Zwaar opgemaakte ogen en bleke lippen, geïriseerde tinten oogschaduw, opgestoken haar en haarstukjes, het was allemaal te zien op de catwalks in Parijs, Milaan en New York. Maar ook de natuurlijk ogende make-up hield stand. Nooit zonder een vleugje verfijning.TRUI MOERKERKE FOTO'S : ETIENNE TORDOIR E.A.?Voor de make-up lente en zomer '96 is het sleutelwoord zilver", vertelt Dominique Moncourtois, samen met Heidi Morawetz de verantwoordelijke voor de make-up van Chanel. ?Kleuren met een zilvergrijze schijn voor de ogen, de lippen, de wangen. Een andere richting is de terugkeer van turkoois." Tery, de visagiste van Yves Saint Laurent, heeft het ook over de terugkeer van kleur. ?Op de ogen komt een mat zwart, en daarover een hemelsblauw dat kleur geeft aan het zwart. De lippen gaan van helderroze tot mauve." Grote modehuizen met een eigen make-uplijn, zoals Chanel, Dior, Yves Saint Laurent en Rochas, stellen tijdens de defilés ook de nieuwe make-uptrends voor. ?Het zijn de producten die in de parfumerieën komen, maar hier worden ze anders gebruikt. Voor het defilé hebben we grotere contrasten nodig", vertelt Tery. ?Vandaag is de make-up zeer gesofistikeerd en met grote contrasten, omwille van de harde belichting op de catwalk", legt Dominique Moncourtois uit. Het nieuwe kleurenpalet van Dior bevat veel zachte pasteltinten, maar voor het defilé kiest men voor een klassieke make-up : een bleke teint, rode lippen en geïriseerde oogschaduw in witte en grijze tinten. Net als haar collega's is Noriko, de visagiste van Shiseido, al uren voor de show op post. Zij verzorgt de make-up voor Lolita Lempicka die een defilé geeft met tientallen modellen. De instructies van Noriko aan haar medewerkers zijn kort en duidelijk : ?Zeer natuurlijk. Met als enige accenten : lipgloss en bright eyes." Natuurlijk betekent niet : weinig werk. Er zijn verschillende laagjes, zachte kleuren, poeders, penselen en kwasten voor nodig. ?Je bent makkelijk een half uur per model bezig, en dan moeten de kappers nog aan de slag", zegt Noriko. ?Hi Nadège, hi Sybil." Peter O'Brien, de ontwerper van Rochas en de beminnelijkheid zelve, begroet de binnenkomende modellen. ?Ik kies de modellen zelf, want ik vind dat zeer belangrijk. Ik heb wel budgetbeperkingen, sommige meisjes zijn echt zeer duur. Een aantal is zo lief dat ze het voor minder doen, omdat ze je kennen." Peter O'Brien besprak samen met Rochas-visagist William Falkner de make-up voor het defilé. William Falkner : ?Peter wilde de make-up zeer zacht, vrouwelijk en elegant. Zonder harde lijnen : geen knalrode lippen, geen eyeliner. Het kan hem niet schelen of de make-up trendy is, de meisjes moeten er gewoon mooi uitzien." ?Ik weet dat het niet zeer modieus is. Het lijkt wel alsof modellen er nu lelijk, onfris en ziek moeten uitzien", aldus Peter O'Brien. Denkt O'Brien misschien aan de show van Jean-Paul Gaultier, waar zelfs Linda Evangelista er niet uitzag met haar rode ogen ? Of aan het defilé van Vivienne Westwood, waar de modellen volledig zwarte ogen en een rode mond kregen ? Want de defilés zijn ook het speelterrein van stervisagisten als Linda Cantello, Stéphane Marais en Kevin Aucoin, die een avant-garde- en doorgedreven make-upbeeld uitwerken. Hoe dan ook, in het straatbeeld wordt de zomer licht, met veel nadruk op de ogen (pasteltinten en geïriseerde, heldere tonen). De lippen krijgen nuances van roze en oranje, met veel glans. ACCENT OP DE OGEN NATUURLIJK HET SHOW- ELEMENTOgen krijgen de volle aandacht. Blauw, zilver, pasteltinten al dan niet geïriseerd, contrast tussen donker op het onderste deel van het ooglid, bleek en glanzend daarboven. Veel zwart ook, onder de ogen.Make-up zonder harde lijnen voor een frisse, jonge look. Verfijning : zachte kleuren worden vakkundig en in laagjes aangebracht.1. Noriko, visagiste van Shiseido, aan het werk voor Lolita Lempicka. 2. Rochas-visagist William Falkner. 3. Een bodyguard waakt erover dat Linda Evangelista niet gefotografeerd wordt voor ze volledig opgemaakt is. Hier voor de show van Yves Saint Laurent. 41. Claudia Schiffer bij Dior. 2. Stella Tenant voor het defilé van Yves Saint Laurent. 3. Diepmauve en zilver, Chanel. 4. Yasmeen Ghauri backstage bij Yves Saint Laurent. 5. Emmanuelle Seigner, met echtgenoot Polanski, backstage bij Lolita Lempicka. 6. N1. Kirsty Hume bij Prada. 2. Nog een nieuwe naam om te onthouden : Carolyn Murphy bij Ferreti. 3. Natuurlijk en toch verfijnd, van Shiseido voor Lolita Lempicka. 4. Linda Evangelista bij Jil Sander. 5. Janet bij Dirk Bikkembergs. 6. Shalom Harlow bij Prada. 7.1. Nina bij Vivienne Westwood. 2. De blonde mèches van Nadja Auermann, bij Anna Molinari. 3 en 4. Voor en na bij Chanel. 5. Valse vlechten bij Jean-Paul Gaultier. 6. Karen Mulder bij Christian Lacroix. 7. Sybil Buck bij Yves Saint Laurent : wereldberoemd geOpgestoken haar en haarstukjes waren er volop bij. Blond is de kleur van het seizoen, hoewel het rood van Sybil Buck ook steeds meer in het straatbeeld te zien is. Voor nog meer show : extra zwaar aangezette ogen.