Sophia Loren die op haar 72ste poseerde in een zijden nachtjapon. Het debuut van Naomi Campbell, toen slechts zestien, in een shoot met uitsluitend zwarte modellen. De cover met Lauren Bush, het nichtje van voormalig Amerikaans president George Bush Sr. Het zijn allemaal hoogtepunten uit de geschiedenis van de in 1964 gelanceerde Pirellikalender, het onderwerp van een gloednieuwe retrospectieve in het Palazzo Reale in Milaan. Geen toeval : Milaan ontvangt volgend jaar de 34ste universele wereldtentoonstelling, en het jaarlijkse paradepaardje van de bandenfabrikant uit de modestad is een instituut.
...

Sophia Loren die op haar 72ste poseerde in een zijden nachtjapon. Het debuut van Naomi Campbell, toen slechts zestien, in een shoot met uitsluitend zwarte modellen. De cover met Lauren Bush, het nichtje van voormalig Amerikaans president George Bush Sr. Het zijn allemaal hoogtepunten uit de geschiedenis van de in 1964 gelanceerde Pirellikalender, het onderwerp van een gloednieuwe retrospectieve in het Palazzo Reale in Milaan. Geen toeval : Milaan ontvangt volgend jaar de 34ste universele wereldtentoonstelling, en het jaarlijkse paradepaardje van de bandenfabrikant uit de modestad is een instituut. Stijl was al langer een marketingwapen bij Pirelli, dat voor zijn affiches bekende illustratoren inhuurde. Maar het was de Britse marketingafdeling van het bedrijf die destijds het concept van The Cal bedacht : artistiek naakt met de mooiste vrouwen ter wereld, geschoten door de beste fotografen. Beatlesfotograaf Robert Freeman leverde de eerste editie, daarop volgden grote namen als Bert Stern (1986), Herb Ritts (1994 en 1999), Richard Avedon (1995 en 1997) en Annie Leibovitz (2000). Enkel van 1974 tot 1983 werd de reeks onderbroken, wegens de oliecrisis. Deel van de mythe zijn niet alleen de spraakmakende modellen en fotografen, maar ook de exclusiviteit van het kleinood, een relatiegeschenk voor Pirelli's zakelijke contacten en vips allerhande. Van de midden november voorgestelde editie 2015, de 42ste in de rij en in een New Yorkse studio geschoten door modefotograaf Steven Meisel, verschijnen slechts 25.000 exemplaren, waarvan er naar schatting zo'n 250 in België belanden. Op de tweedehandsmarkt loopt de prijs van het felbegeerde cultobject dan ook al gauw in de duizenden euro's. Calendar Girls 2015, zoals Meisel zijn kalender doopte, serveert in totaal twaalf modellen, van de Britse Karen Elson en de Duitse Anna Ewers tot Braziliaanse schonen Isabeli Fontana (recordhoudster met nu zeven Pirellikalenders), Adriana Lima en Raquel Zimmermann. Terugkerend thema in hun stuk voor stuk sexy poses is latex, al is het opzet van Meisel en styliste Carine Roitfeld, de voormalige hoofdredactrice van de Franse Vogue, vooral een ironische knipoog naar de gangbare kijk op vrouwen. "Deze foto's verbeelden de stereotypen die de mode en het sterrensysteem ons opleggen.", zegt de notoir mediaschuwe Meisel, die de presentatie van de kalender in Milaan oversloeg. Trouw aan zichzelf bevat de kalender der kalenders ook nu weer een verrassing. Zo fotografeerde Bruce Weber in 1998 ook mannen als Robert Mitchum en B.B. King, en trok natuurfotograaf Peter Beard in 2009 naar Botswana, waar hij zijn modellen liet poseren tussen olifanten. En Steve McCurry, de fotojournalist die wereldberoemd werd met zijn Afghan Girl met de groene ogen, brak vorig jaar met een traditie door een geklede kalender vol sociaal bewogen dames af te leveren. Deze keer is het plus-size-model Candice Huffine van de partij, in een Bettie Page-achtige vermomming, inclusief zweepje. "Van provocatie is geen sprake", vertelde de Amerikaanse in Milaan. "Pirelli speelt al jaren in op de veranderende tijdgeest, dat is met deze kalender niet anders." Expo tot 19 februari 2015. Info : www.pirelli.com, www.turismo.milano.it.WIM DENOLF