Hoe ziet de vernieuwing er in grote lijnen uit?
...

Hoe ziet de vernieuwing er in grote lijnen uit? "In 2009 hebben we de trein al eens een nieuwe look gegeven. Ditmaal gaf het uitgebreide lastendossier aan dat we trouw moesten blijven aan de huisstijl van Thalys, maar alles frisser mochten maken. De stijl moest tijdloos zijn, niet zozeer trendy. Het comfort dat zo kenmerkend is voor de Thalys moest natuurlijk ook behouden worden. Daarbij moesten we ook rekening houden met het feit dat we vier landen aandoen - Duitsland, Frankrijk, België en Nederland - waar de mensen een heel verschillende lichaamsbouw en cultuur hebben. Op vraag van de onderneming hebben we de bar vervangen door een kiosk met apparaten, de toiletten gemoderniseerd, de bagagerekken groter gemaakt en meer zitplaatsen gecreëerd zonder dat we ergonomische toegevingen deden." Hoe zien de nieuwe stoelen eruit? "Die zijn comfortabeler dan de vorige: de rugleuning staat iets schuiner, het tafeltje staat wat dichterbij zodat de reizigers kunnen werken of eten zonder te veel naar voren te moeten buigen, terwijl ze toch de steun in hun rug behouden. Alles is nieuw, maar we wilden de cliënten niet afschrikken met overdreven extravagante keuzes. Samen met de Franse ontwerper Matali Crasset hebben we stoffen, tapijten en een subtiel kleurengamma uitgewerkt. We werken nog altijd met klaproosrood en bordeaux, maar we hebben het gecombineerd met een tikje champagne, dat geliger is dan de aluminiumtint van vroeger. Dat maakt het geheel warmer." Ook de verlichting werd aangepakt. "We hebben gekozen voor indirecte verlichting die rustgevender is. Uit studies is gebleken dat rechtstreeks licht misselijk kan maken, omdat het een schaduw werpt die trilt door het bewegen van de trein. Als je een soort 'tunnel' moet aankleden kan het effect soms claustrofobisch zijn, maar we hebben het zo gedaan dat de wagons ruimer en luchtiger lijken dan vroeger."