Patrizia Moroso, creatief directeur van het Italiaanse meubelmerk Moroso :

“Andrea Branzi is een van de meest intellectuele designers van Italië. Hij is een criticus en kan de geschiedenis van design lezen. Ik ben geen theoreticus, ik maak meubels, maar mensen als hij zijn belangrijk, omdat ze de weg tonen. Hij was avant-garde vanaf het begin. Hij is serieus, maar hij draagt de spirit uit zijn jeugd mee. Op dit moment zijn mensen als Gaetano Pesce en Andrea Branzi de ‘jongste’ designers van Italië. Geen enkele jonge ontwerper is zo nieuw en revolutionair van geest als zij. Hoe jonger de Italiaanse designers zijn, hoe oninteressanter. De nieuwe generatie voert geen culturele gevechten. Ze willen alleen verkopen. De maestro’s waren en zijn vechters. Daar heb ik veel respect voor.”

Francoise Foulon, directeur van Grand-Hornu Images :

“Branzi is dé theoreticus van de designwereld en de architectuur. Hij heeft een erg originele benadering en visie. De Nobelprijs voor de Vrede ging in 2006 naar Muhammad Yunus, die het idee van microkredieten lanceerde. Dat gaat erover hoe kleine initiatieven toch een wezenlijk verschil kunnen maken in de wereldeconomie. Wat Andrea Branzi voorstelt met No-Stop City is vergelijkbaar, maar voor de architectuur. Door kleine interventies in de architectuur, zegt hij, kunnen we de levenskwaliteit verbeteren op een organische manier.

Ik was verheugd toen de Fondation Cartier mij voorstelde om de twee installaties Gazebo en Ellipse bij ons neer te zetten, er zijn weinig musea die beschikken over onze dimensies. Maar ik vond het ook belangrijk om de expo uit te breiden met ouder werk van Branzi, dat vroeger al bij Argentaurum stond : juwelen en opvallende huishoudarchetypes, luidsprekers in keramiek,een fontein in brons…”

Eddy François en Caroline De Wolf, architecten en galeriehouders van Argentaurum :

“Architect Andrea Branziis vooreerst een denker en maatschappijcriticus.Die attitude heeft een hele generatie gevoed en doet dat nog steeds : collega’s-architecten als Toyo Ito en Rem Koolhaas, of in Vlaanderen Xaveer De Geyter, zijn door zijn filosofie beïnvloed. Hij gaat verder dan architectuur, voorbij design, beyond the formal : zijn No-Stop-City-concept, ontstaan in de sixties, genereert stedenbouwkundige modellen, waarbij de gebouwen op het tweede plan komen ten voordele vanhet leven, de ontmoetingen,de vitaliteit van de stad.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content