De Fiat Stilo, die de Bravo/Brava-reeks vervangt, bestaat vanaf zijn lancering in twee gedaanten. De vijfdeurs is 425 cm lang en 152 cm hoog, terwijl de driedeurs zeven centimeter korter en vijf centimeter lager uitvalt. De ontwerpers spreken voor de driedeurs van een temperament dat gericht is op individualisme, prestaties en rijplezier. Geheel in de lijn van die filosofie kiezen we voor de kennismaking dan ook resoluut voor de driedeurs 2.4-liter versie die bovendien het Abarth-logo krijgt opgeplakt. Carlo Abarth was een Italiaanse tuner die doordeweekse Fiats tot racekarretjes uitbouwde en onder meer in de jaren zestig veel succes oogstte met de omgebouwde Fiat 500's.
...

De Fiat Stilo, die de Bravo/Brava-reeks vervangt, bestaat vanaf zijn lancering in twee gedaanten. De vijfdeurs is 425 cm lang en 152 cm hoog, terwijl de driedeurs zeven centimeter korter en vijf centimeter lager uitvalt. De ontwerpers spreken voor de driedeurs van een temperament dat gericht is op individualisme, prestaties en rijplezier. Geheel in de lijn van die filosofie kiezen we voor de kennismaking dan ook resoluut voor de driedeurs 2.4-liter versie die bovendien het Abarth-logo krijgt opgeplakt. Carlo Abarth was een Italiaanse tuner die doordeweekse Fiats tot racekarretjes uitbouwde en onder meer in de jaren zestig veel succes oogstte met de omgebouwde Fiat 500's. De Stilo met Abarth-allures krijgt aan zijn potente viercilinder een Selespeed-technologie gekoppeld, een systeem waarbij het ontkoppelingspedaal wegvalt en het schakelen naar keuze gebeurt via twee kleine hendels op het stuur of via een klassiek uitziende pook. De rechterhendel dient om op te schakelen, de linker om terug te schakelen. De pook volgt niet het klassieke H-patroon, naar voren aantoetsen volstaat voor een hogere versnelling, bij het naar achteren toetsen schakelt de Stilo in een lagere versnelling. Het systeem is echter intelligent genoeg om automatisch terug te schakelen bij het afremmen. Wie dat nog allemaal te omslachtig vindt, kan de auto-toets indrukken en komt dan in een klassieke automaat terecht. De eerste indruk achter het stuur van de Stilo is behoorlijk verwarrend. De wagen zit vol blitse elektronica, zo'n 64 toetsen moeten daarvan het bewijs leveren, veel ervan hebben dan nog een dubbele functie. Toch schrijven de ontwerpers in de bijbehorende persmap dat de technologie ten dienste van de mens staat en dat de Fiat Stilo het leven van de automobilist zoveel eenvoudiger maakt. Nu klopt dat wel voor een aantal geautomatiseerde functies: de intelligente cruise control (die zich aanpast aan de snelheid van de voorganger), de automatisch geactiveerde koplampen (die oplichten in een tunnel) en ruitenwissers (die aan het werk schieten bij de eerste regendruppels) en zelfs de parkeerafstandsensor (die bij het naderen van een hindernis signalen laat horen). Die functies kunnen zelfs gepersonaliseerd worden door ze via het menu My Car, dat op het dashboard wordt weergegeven, de persoonlijke wensen aan te passen, maar dan duiken we in een wereld die ons wat minder vertrouwd is, die van de elektronische snufjes en de computertechnologie. Ook de werking van de contactsleutel kan met de computer worden aangepast, het zal allicht daaraan te wijten zijn dat we er maar niet in slagen de afstandsbediening van de koffer te activeren. Belangrijker vinden we de inspanningen die op het gebied van de veiligheid zijn geleverd: elke Stilo krijgt standaard acht airbags mee, een antiblokkeersysteem met geïntegreerde remkrachtverdeler, ASR en MSR. Die laatste systemen zorgen enerzijds voor een automatische tractiecontrole, wat wielspin voorkomt, en anderzijds voor een gemoduleerd remkoppel bij het terugschakelen.Voor het zogenaamde Connect-systeem, door Fiat omschreven als een infotelematische uitrusting die zijn gelijke niet kent, is een aparte handleiding nodig. Het systeem functioneert als een geïntegreerde assistent die dankzij toetsen of eventueel met spraakherkenning een telefoontje doet, wegenkaarten oproept, muziek opzet of notities neemt. Bovendien biedt het systeem dankzij een groene knop de mogelijkheid om met een van de 750 operatoren te praten die elke dag van het jaar paraat zijn en in 2000 samen al zo'n vier miljoen oproepen behandelden. Al dat nieuws zou ons bijna afleiden van de basisfunctie van de Stilo: het rijden, en daar is gelukkig niets mis mee. De stevig afgeveerde Abarth beschikt over een buitengewone wegligging en een pittige en toch soepele motor. En blijkt zelfs bestand tegen onze gemengde schakeling via hendels én pook.FIAT STILO 2.4 ABARTHMOTOR:voorin gemonteerde vijfcilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 2446 cm3, die via een Selespeed vijfbak sequentieel of automatisch de voorwielen aandrijft. POTENTIEEL:maximaal vermogen van 170 pk / 125 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 221 Nm bij 3500 toeren/minuut.AFMETINGEN:418,2 cm (l), 178,4 cm (br), 147,5 cm (h).KOFFERVOLUME:305 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:13,6 (stad), 7,6 (buiten stad), 9,8 (mix).PRIJS, INCLUSIEF BTW:21.100 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:455,82 euro.ANDERE VERSIES:1.2 (13.650 euro), 1.6 (14.650 euro), 1.8 (17.100 euro), 1.9 JTD (15.100 euro).PIERRE DARGE