Op een plek waar niemand wilde wonen, creëerde Gerard Faivre een inspirerende

pied-à-terre in hartje Parijs.

Gerard Faivre geniet in de Midi een uitstekende reputatie in de vastgoedsector. Hij koopt er bouwvallige gebouwen op om ze in een mum van tijd te renoveren. Jaren geleden was zijn stijl vrij traditioneel, tegenwoordig kiest hij voor hedendaagse oplossingen. “Omdat ze op plaatsen waar je met ruimte moet goochelen superhandig zijn”, vertelt hij.

Dat blijkt zeker uit zijn Parijse pied-à-terre met een prachtige ligging, vlak bij de beroemde Saint-Sulpicekerk op de Rive Gauche. Een buurt met exquise restaurants en modezaken. “De ligging is meer dan oké, maar binnen merkte je niets van al dat moois, voordat de kleine ruimte (35m2 !) werd opgeknapt”, vertelt Cleo Faivre. De flat van de Faivres ligt immers achter de huizen, in een hoek van een binnenkoer. “Hier werkte ooit een keramist, de plek zag er allesbehalve aantrekkelijk uit. Het was een onherbergzaam en rommelig hol waar niemand wilde wonen. Vrienden en familie verklaarden ons gek dat we hiermee iets wilden doen. Maar Gerard had daar geen probleem mee. In een handomdraai kwam er ruimte en licht.”

Gerard liet eerst een deel van de vloer uitgraven om een voldoende hoogte te creëren voor een mezzanine, met onderaan een zithoek, eethoek en gashaard en boven een handige slaapruimte met dressing. “Het haardje is eigenlijk een visuele gadget, als verwarming overbodig, maar het maakt de ruimte gezellig, zeker in de winter”, legt Cleo uit.

KLEIN MAAR MET ALLES ERIN

Om van het voormalige atelier een handige woonruimte te maken heeft Gerard hedendaagse en oude interieurtechnieken gecombineerd. “Zo zit een achttiende-eeuws stadshuis ook vol kleine kamertjes, hoekjes en muurkasten waarin alles verstopt zit, om de woonruimte te ontlasten. De keuken is als een grote doos, klein maar met alles erin. Naast de toestellen is er zelfs plaats voor een groot fornuis van La Canche.” Dat alles maakt dat de flat veel visuele afwisseling biedt, overal is er wat te zien, zoals de ornamenttegels in de keuken die contrasteren met de strakke kasten.

De aankleding van het interieur is transparant. Je kunt zowel door de metalen trap als door de glazen leuning kijken. Zelfs sommige meubels zijn doorzichtig, zoals het eettafeltje van Le Corbusier en de stoeltjes van Bertoia. De vloeren zijn wit, evenals de zitmeubels van de grote zithoek die door het glazen dak wordt verlicht. Bovendien zijn er aan één zijde glazen deuren die in de zomer openstaan en toegang verlenen tot een piepklein terras.

“Eigenlijk wonen we in het zuiden van Frankrijk, maar we komen wekelijks naar Parijs. Dit is ons tweede verblijf, een soort grote hotelsuite, en tevens ons kantoor waar we iemand kunnen ontvangen. Bovendien is die grote zithoek een heuse werkruimte, waar we met de telefoon en de laptop in de weer zijn”, zegt Cleo.

Hoewel je nergens nog voelt dat dit een atelier was, lijkt het toch geen tradi- tionele flat. “In Parijs dromen velen nog van klassieke Hausmanniaanse flats met stucwerk”, weet Gerard Faivre. “Zo’n hedendaagse invulling blijft voor velen een experiment. Misschien is dat wel minder het geval voor jullie in het noorden, waar die stijl goed ingeburgerd is.”

Info : www. gerardfaivre. com

Door Piet Swimberghe / Foto’s Jan verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content